Fråga ang impellerbyte

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
birchisland
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 06 apr 2022, 07:03

Fråga ang impellerbyte

Inlägg av birchisland » ons 06 apr 2022, 07:04

Hej!
Är en hyffsat nybliven segelbåtsägare som står inför sitt första vårfix. Kom ihåg: nybörjare.

Har en fråga angående impellern — motorn är en Volvo Md2020 på 19hk isatt 2004.
Motorn och båten är väl omhändertagen och jag köpte den inför förra sommaren, så jag kan tänka mig att impellern är bytt nyligen, men är ändå inte säker så jag vill göra det nu inför denna säsong, så vet jag i alla fall när det senast gjort. Nu till min fråga:

Motorn är nu fortfarande i vinterkonserveringsläge på land, med glykol i sig osv. När man öppnar upp för att byta impellern kommer det ju ut vätska — som jag antar i detta fall då såklart är en del av vattenglykol-blandningen. Är detta ok att försöka samla upp i nån sorts behållare under motorn eller finns det något annat smartare/bättre sätt att göra det på?

Eftersom jag aldrig tidigare öppnat upp där impellern sitter så vet jag inte riktigt hur mycket vätska som kommer ut, tänker att det kanske inte är jättebra att spilla ut massa glykol inne i båten, men samtidigt, är det inte så mycket som kommer ut så kanske en handduk, en liten plastburk etc gör så att processen ändå är hanterbar?

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fråga ang impellerbyte

Inlägg av Anders S » ons 06 apr 2022, 14:39

Vi börjar med "vad rinner ut & varför":

När man fyller råvattenkretsen (många säger sjövattenkretsen) med glykolblandat vatten gör man det av två skäl, frysrisk för kvarliggande vatten i motorn och för att man tänker sig att glykolen konserverar. Båda stämmer. Eftersom råvattensidan är öppen mot havet på sugsidan och mot avgasröret i andra änden kommer allt vattnet ovan pumpen att rinna ut. Pumpen är dock oftast tät (gummivingarna tätar, det skall de göra) och då rinner det oundvikligen ut vatten genom pumpens lock, då det öppnas. Sitter pumpen högt (på motorn) rinner det mindre, och tvärtom.

Kan du sätta en burk (typ, glassburk) under är det bäst, glykolen smetar ner i motorrummet och bör torkas upp noga. Därför, låt det rinna så litet som möjligt.

Men varför byta impellern?

Man måste ha en reservimpeller i båten, men en impeller håller många hundra timmar och de som byter tar oftast ut en felfri impeller och "bränner" en packning på köpet. Till detta kommer att ett impellerbyte i sjön oftast är enklare, eftersom du då bara behöver handskas med någon dl sjövatten, om du stänger kylvattenintaget.

Jag förstår att du vill nolla impellern, eftersom du inte vet om förre ägaren tycker som jag (och kör flera hundra timmar), eller om det handlar om en som byter varje år, oavsett. Gör som du tycker är bäst, men skriv upp när du byter delar (drivrem, impeller, oljebyte etc) i e loggboken, så vet du besked, vilken regim du än tillämpar.

Nu kommer kanske någon att varsko att just Volvos impellrar har haft svagheter och tappat blad (vingar). Det är naturligtvis ett av de goda skälen att ta ut impellern årligen.
Anders S

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Fråga ang impellerbyte

Inlägg av SYBY » ons 06 apr 2022, 14:43

Känner inte till just denna motor, men generellt är väl vätskevolymen som kommer ut det som står i slangar, rör, värmeväxlare och hävertbrytare och som befinner sig ovanför pumpens nivå. Knappast mer än en liter, skulle jag gissa. Kan säkert samlas upp och återanvändas.
För egen del brukar jag plocka ur impellern för inspektion redan på hösten (efter att ha kört i glykolblandningen). Om den är felfri, vilket den nästan alltid är, får den övervintra i en plastpåse i avvaktan på återmontering inför sjösättningen.
Typ vart sjunde år köper jag en ny impeller och pensionerar den gamla.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fråga ang impellerbyte

Inlägg av Peter_K » ons 06 apr 2022, 18:41

Varför byta en felfri impeller?
Jo, för att när du byter en trasig impeller har du sannolikt bitar av impellern någonstans i kylsystemet som kan ställa till det ordentligt. Och visst kan det vara lätt att byta impeller i vattnet, om man ligger i hamn. Men oftast är det inte då som problemet uppstår, utan det är snarare vid sämsta tänkbara tillfälle som motorn börja larma om överhettning. Att byta impeller och leta impellerdelar i motorn då, är inte kul.

Då är det bättre att byta en gång för mycket än en gång för lite.
Tycker jag i alla fall.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fråga ang impellerbyte

Inlägg av Anders S » ons 06 apr 2022, 20:43

Det kan vara bra att byta impeller, bara man byter till en kvalitetsprodukt. Själva impellermärket är inte riktigt så kritisk som motorleverantörerna vill få oss att tro, men den måste (såklart) passa, rätt storlek, oslitet lock och utan skador.

Men det finns indikationer för impellerbyte utan att man har (ännu) fått problem:

Har man kört den torr mer än de få sekunder det tar att få kylvatten vid motorstarten, så skall man vara mycket vaksam. Vatten är ett suveränt smörjmedel för gummi, och är impellern våt händer ingenting med den. Det finns de som smörjer impellern med fett (för ändamålet) vid byte, just för att minska torrkörningsrisken. Vanligen beror torrkörning på att något stoppat vattentillförseln, en plastpåse, naturens motsvarighet maneten, massor av snäckor, sjögräs eller något annat som kan nästan flyta.

Sedan har den långt, men inte oändligt liv, ens i våra båtar som ofta håller sig syd om 100 timmar/år. Tar man av pumplocket kan direkt se om impellern saknar något (vanligen en vinge) för att se om drivkroppen (mässingsröret med medbringarfäste) har skadats får man ta ut den. Baksidan av locket skall inte ha slitspår, i så fall kan man klara sig ett tag till genom att vända på locket (om skruvarna är symmetriskt placerade. Öppnar man så behövs vanligen en ny packning. En o-ring KAN klara sig, men byt om det finns med i förpackningen.

Sedan är det det där med "badkarskurvan". Komponenter fallerar vanligen "nästan genast" eller så håller de förutsedd livstid.

För den som undrar: Om man stänger sjövattenventilen (den går väl att stänga?) kan man enkelt "blåsa torrt" (det blir inte "blåstorrt", dock) och på det sättet minimera spill och klet vid impellerbytet. Man väntar naturligtvis inte tills något händer med impellern (eller pumpen). Detta är förstås olämpligt innan man dränerat kylsystemet på glykol.
Anders S

Skriv svar