Svårstartad Yanmar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Svårstartad Yanmar

Inlägg av Mr Q » fre 02 okt 2009, 15:37

Det otänkbara har hänt. Senaste 2 starterna har motorn visserligen startat direkt utan stöttningsgas efter typ 1 sek på startknappen. Men motorn har ryckt litet och gått ojämnt på tomgång, för att efter kanske 5 sekunder har den stabiliserat sig igen.

Kan det ha med höstkylan att göra eller borde jag börja kolla efter amöbor i tanken, bränslefiltret eller vara orolig för spridarna?

Det är frärsch gummislang ända fram till motorn från tanken.

Tacksam för råd.
Q

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av Båtsman » fre 02 okt 2009, 16:50

En renovering av spridarna gjorde susen när min motor var svårstartad.

En Yanmar 2GM

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av Mahogny » mån 05 okt 2009, 20:14

Min 3-cyl Yanmar har också varit svårstartat nu på hösten. Den går igång efter lite nötande med startmotorn men sedan går den med lågt varv, trots ordentligt gaspådrag, i 15-30 sek innan den varvar upp till normalvarv och därefter går den fint. Det verkar som om inte allting spelar med från början liksom. Skulle det vara t.ex igensatt bränslefilter borde den inte gå bra över huvud taget?
Jag vet inte i vilken ända jag ska börja, hör av mig då jag kommit på något.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av Mr Q » mån 05 okt 2009, 20:24

Jag har funderat på "K-Diesel SUPER 4 – fuel additive", någon som vet om det kan funka? Det ska tydligen smörja spridare och hela bränslesystemet.

Följande står i produktbladet:

For all-year-round-use with four qualities.

1 Enhances the cetan number (the ignition) and gives easier cold starts and less
exhaust fumes.

2 Improves the cold qualities and reduces the precipitation of paraffin, winter
diesel gets more durable towards severe cold with 2,6 º C.

3 Efficiently enhances the whole fuel system, especially the fuel injection jet,
which gives improved fuel economy.

4 Protects the fuel system against corrosion attacks.

K-Diesel SUPER 4 contains cetan increasing agents, cleaning additives and
corrosion protective inhibitors, solved in a mix of aromatic hydrocarbons.
K-Diesel SUPER 4 is to be used when filling up the tank. Recommended dosage
is one bottle (0,3 liter) to 200 liter of diesel.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av peterh » mån 05 okt 2009, 20:33

Mr Q skrev:Jag har funderat på "K-Diesel SUPER 4 – fuel additive", någon som vet om det kan funka? Det ska tydligen smörja spridare och hela bränslesystemet.

Följande står i produktbladet:

For all-year-round-use with four qualities.

1 Enhances the cetan number (the ignition) and gives easier cold starts and less
exhaust fumes.

2 Improves the cold qualities and reduces the precipitation of paraffin, winter
diesel gets more durable towards severe cold with 2,6 º C.

3 Efficiently enhances the whole fuel system, especially the fuel injection jet,
which gives improved fuel economy.

4 Protects the fuel system against corrosion attacks.

K-Diesel SUPER 4 contains cetan increasing agents, cleaning additives and
corrosion protective inhibitors, solved in a mix of aromatic hydrocarbons.
K-Diesel SUPER 4 is to be used when filling up the tank. Recommended dosage
is one bottle (0,3 liter) to 200 liter of diesel.
Spar du pengarna ( eller köp en whisky för dem det är trevligare)
Att en båtdiesel startar långsammare på hösten kan vara fullt naturligt för motortypen.
Min nuvarande nanni startar lika snabbt nu, men den glöds ju också först.
Jag hade en yanmar ysm, den saknar glödstift och var lite segare i kallare väder.

F.ö. kan en allmän varning för bränsle och oljetillsatser vara på plats, såvida du inte häller i något
som har dokumenterad effekt och innehåll, t.ex. alggift eller tvåtaktsolja(för att bara ta något exempel)
"Magiska medel" har effekt - på leverantörernas plånböcker. Därutöver tvivlar jag att de tillför något alls.
Ren diesel och rena filter är det bästa du kan mata din båtmotor med!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 06 okt 2009, 02:16

STP spridarrens har jag haft positiv nytta av. Volvons Lättrycksturbo ryckte rejält, i med STP så försvann ryckandet snart. Jag har nån gång om året i lite sånt i yanmardieseln också. Plus tvåtaktsolja. Tvåtaktsoljan gör att motorn går snällare, men kanske också vill skita ner spridarna lite? Tar alltså en mindre dos spridarrens också, kostnaden är försumbar.
Yanmar ska man väl gasa fullt på vid kallstart? Och så fort den börjar gå igång dra ner gasen så den inte tokrusar.
Jag har även hört att returen från spridarna kan dra ur dieseln ur spridarna om returledningen går djupt ner i kölsvinet. Alltså om man inte starta motorn på länge. Så får man gnida lite på startmotorn behöver det inte vara nåt fel att oroa sig för, bara den inte går underligt sen den kommit igång.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av S-B A-son » tis 06 okt 2009, 10:39

Den verksamma komponenten i spridarrens och insprutningsrens är det som vanligtvis kallas lacknafta. Kan vara bra att veta för den ekonomiskt sinnade.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
sorken88
Silvermedlem
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 16 nov 2008, 07:33

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av sorken88 » tis 06 okt 2009, 12:00

Har inte sysslat med båtdieslar innan jag skaffade båt. Har dock sysslat litet med personbilsdieslar och vill minnas att man i instruktionsboken för Mercedes 190d från 1961 angav, "vid kall väderlek och motorn är svårstartad kan man blanda i 5% bensin i dieseln". Har inte haft anledning att prova innevarande år, men kommer att göra en test nästa år. Har man md1 med dynastart och bara ett batteri, är det lätt att bli hispig när starttiderna närmar sig mellan 30 sekunder och 1 minut.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av peterh » tis 06 okt 2009, 12:34

sorken88 skrev:Har inte sysslat med båtdieslar innan jag skaffade båt. Har dock sysslat litet med personbilsdieslar och vill minnas att man i instruktionsboken för Mercedes 190d från 1961 angav, "vid kall väderlek och motorn är svårstartad kan man blanda i 5% bensin i dieseln". Har inte haft anledning att prova innevarande år, men kommer att göra en test nästa år. Har man md1 med dynastart och bara ett batteri, är det lätt att bli hispig när starttiderna närmar sig mellan 30 sekunder och 1 minut.
bensinen är för att hindra vaxutfällning, det tillför inget i startvillighet.( bensin har svårare
att tända än diesel !)
Däremot användes förr eter i minimala patroner för att hjälpa igång dieslar, men överdosering
kunde vara fatal. Numera är eter svår att få tag på pga narkotikapolitiken men vissa
startgaser gör samma sak.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

larse
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 apr 2022, 19:56

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av larse » sön 03 apr 2022, 20:04

Min Yanmar 2Y15har varit svårstartat de senaste två åren.
Vid kallstart går motorn igång efter lite nötande med startmotorn, sedan går den ojämnt med lågt varv, trots ordentligt gaspådrag, i 15-30 sek innan den varvar upp till normalvarv och därefter går den fint. Vid varmstart så sänks motorvarvet något under några sekunder och därefter går den normalt. Om man låter startmotorn dra länge under den ojämna gången så varvtalet ökar så går det bättre. Jag har bytt bränslefilter, bränsleslang och bränslepump.
Tacksam för tips!
Larse

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av Yapdiver » sön 03 apr 2022, 20:37

larse skrev:
sön 03 apr 2022, 20:04
Min Yanmar 2Y15har varit svårstartat de senaste två åren.
Vid kallstart går motorn igång efter lite nötande med startmotorn, sedan går den ojämnt med lågt varv, trots ordentligt gaspådrag, i 15-30 sek innan den varvar upp till normalvarv och därefter går den fint. Vid varmstart så sänks motorvarvet något under några sekunder och därefter går den normalt. Om man låter startmotorn dra länge under den ojämna gången så varvtalet ökar så går det bättre. Jag har bytt bränslefilter, bränsleslang och bränslepump.
Tacksam för tips!
Larse
Låter som dåliga eller icke fungerande glödstift.

larse
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 03 apr 2022, 19:56

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av larse » mån 04 apr 2022, 16:30

Tackar. Kan man enkelt kotrollera dessa eller är det lika bra att byta?

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Svårstartad Yanmar

Inlägg av Yapdiver » mån 04 apr 2022, 21:01

larse skrev:
mån 04 apr 2022, 16:30
Tackar. Kan man enkelt kotrollera dessa eller är det lika bra att byta?
Ni måste vara två personer, en som glöder och en annan som mäter spänningen på glödstiftet. Ingen spänning = trasigt glödstift.

Skriv svar