Technodrive Tmc 60M Backslag, vilken olja?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Stossen
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jul 2020, 10:11

Technodrive Tmc 60M Backslag, vilken olja?

Inlägg av Stossen » lör 12 mar 2022, 08:33

Hej,

Nu är det dags att konsultera med de allvetandes för att stilla oron. Jag sitter på ett backslag av ovan nämnd sort och ska byta olja.
I manualen står där använd endast ATF. Då är frågan om någon vet om det har någon betydelse vilken ATF? Har hittat Dexron 2D som tydligen ska vara ok för just detta backslag. Men jag undrar om jag inte skulle kunna köpa Yanmars ATF på Hjertmans likaväl? Någon som har erfarenhet av detta? Trist om backslaget skär.
Kan även tillägga att jag inte har någon aning om vilken olja som använts förr😬.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Technodrive Tmc 60M Backslag, vilken olja?

Inlägg av Anders S » lör 12 mar 2022, 21:55

Stossen skrev:
lör 12 mar 2022, 08:33
Hej,

Nu är det dags att konsultera med de allvetandes för att stilla oron. Jag sitter på ett backslag av ovan nämnd sort och ska byta olja.
I manualen står där använd endast ATF. Då är frågan om någon vet om det har någon betydelse vilken ATF? Har hittat Dexron 2D som tydligen ska vara ok för just detta backslag. Men jag undrar om jag inte skulle kunna köpa Yanmars ATF på Hjertmans likaväl? Någon som har erfarenhet av detta? Trist om backslaget skär.
Kan även tillägga att jag inte har någon aning om vilken olja som använts förr😬.

Tack på förhand!
Om handboken anger ATF-olja (akronymen: Automatic Transmission Fluid) och du absolut vill handla Yanmarolja, så får du noga stämma av så att Yanmaroljan är en ATF-olja. Dexron-IID är en specifikation som härrör från GM, men som många använder.

Anledningen att vara vaksam är att Yanmar rekommenderar litet olika oljor beroende på backslagsmodell. Till några Yanmarbackslag (absolut inte alla) rekommenderas det till exempel "vanlig motorolja". Sedan är det skillnad på "genuine gear oil" och "ATF oil", och fel sort kan ha betydelse på sikt. Additiven ser olika ut och fungerar litet olika också.

Om tillverkan specificerar "Dexron-IID" kan du använda alla oljor som uppfyller specifikationen. Just i detta finns ingen anledning att köpa "marinvarianten" i båtaffären, där vinner man inget (om priset inte är bra, förstås)..

Däremot kan man gärna kolla oljan när man byter ("titta på den", vatten brukar märkas på simmighet, och skulle backslaget gått varmt lär oljan vara svart (bränd). Den vackra röda färgen är en signal om att backslaget mår bra. Finns det minsta spår av vatten i oljan, var vaksam - det KAN finnas en oljekylare som läcker.
Anders S

Stossen
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jul 2020, 10:11

Re: Technodrive Tmc 60M Backslag, vilken olja?

Inlägg av Stossen » mån 14 mar 2022, 08:20

Supergrymt svar! Stort tack Anders!
Manualen till bakslaget är lite kryptiskt då det ej står mer än "use only ATF oil". Yanmaroljan jag hitta i butik är röd ATF. Men där står inget om Dexron på flaskan.
Jag hitta en Dexron 2D på dieselpowers webbshop där mitt backslag finns med som modell som oljan är rekommenderad för. Känns spontant som ett säkrare kort.

Udda motorer och backslag i all ära men när det kommer till reservdelar och underhåll är det alltid enklare med typ penta, finns ju delar överallt😅

//
Joel

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Technodrive Tmc 60M Backslag, vilken olja?

Inlägg av Peter_K » mån 14 mar 2022, 12:06

DX2 finns ju lite överallt på ställen som säljer smörj, t ex närmaste välsorterade bensinmack.
https://www.okq8.se/produkter/bilproduk ... ron-iiiii/
Alla borde ha skägg

Skriv svar