Vart sitter zinkanoden till 100s drev?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Vart sitter zinkanoden till 100s drev?

Inlägg av Jonjoh » ons 26 maj 2021, 21:01

Jag köpte förra året en https://erlandsonsbrygga.se/ZINKRING_100-100S?id=11280 Zinkanod för 100s drevet men jag är inte människa att lista ut vart det ska sitta?? Google har inte varit hjälpsamt heller

Ska propellern bort och där bakom nånstans sitter den? Drevet börjar flagna så jag misstänker den är helt borteroderad eller övermålad som sitter där nu

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Vart sitter zinkanoden till 100s drev?

Inlägg av kblomster » ons 26 maj 2021, 22:02

Jonjoh skrev:
ons 26 maj 2021, 21:01
Jag köpte förra året en https://erlandsonsbrygga.se/ZINKRING_100-100S?id=11280 Zinkanod för 100s drevet men jag är inte människa att lista ut vart det ska sitta?? Google har inte varit hjälpsamt heller

Ska propellern bort och där bakom nånstans sitter den? Drevet börjar flagna så jag misstänker den är helt borteroderad eller övermålad som sitter där nu
Ja precis, på 100S och 110S sitter zinkringen innanför propellern och du måste ta bort propellern för att byta. Zinkringen har nummer 27 i denna sprängskiss. Vad har du för propeller? Jag har ett instruktionsblad för hur man byter en äldre VP folding-propeller på 110S som möjligen kan vara till någon nytta, om du inte har fasta blad då.

På 110S med foldingpropeller är det i alla fall inte särskilt svårt att byta, man behöver en rejäl träbit (för att ta spjärn med propellerbladet mot skrovet, för att ha något som hindrar att propelleraxeln roterar när man skruvar), en momentnyckel (minns ej vilka nyckelstorlekar), en sats insexnycklar samt en rejäl skruvmejsel. Skruvmejseln är till för att peta loss flärpen på en vikbricka som låser en skruv som håller propellernavet på plats. Man bör även ha vattenfast fett till hands för att fetta in splinesen på propelleraxeln med (finns särskilt propelleraxelfett att köpa, kanske bör man använda det - jag fick en tub med Volvo Pentas eget märkesfett med båten och den är inte slut än, så jag kör med den). Det är mycket lättare om man är två personer men det går nog att göra själv om det kniper. Själva anodens anliggningsyta mot drevet ska också slipas ren så det är bra metallisk kontakt mellan dem. Hela processen tar nog inte mer än en timme, men då räknar jag inte med ev. slipning och rengöring.

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vart sitter zinkanoden till 100s drev?

Inlägg av Jonjoh » lör 29 maj 2021, 19:28

TACK! Änden utanför min propeller har inte det där "locket" utan jag ser bara en sprint som håller det innanför, men det är kanske kosmetiskt bara? VP fettet har jag en tub av i båten så får väl använda det jag med. Ska komma ihåg det med att slipa så det blir en bra anläggningsyta mot varandra.

Men tack nu ser jag vart anoden ska sitta. Jag sparar ditt meddelande tills nästa år

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Vart sitter zinkanoden till 100s drev?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 30 maj 2021, 12:11

Apropås detta har jag brukat linda en tamp om navet och sen fäst andra änden i vaggan, typ. Lindat så att lindningen dras åt när jag spänner insex skruvarna. Och dragit tills jag blivit rädd att dra för mycket....och Locktite på skruvarna såklart innan. :wink:

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vart sitter zinkanoden till 100s drev?

Inlägg av Jonjoh » sön 13 mar 2022, 15:34

Dock när jag nu tittar på Zink anoden så verkar det ju som jag har ett 110s drev... den där tjocka/breda? :)

Men när jag tittar på anoder till 110s drev så har dom ju inga yttre/externa genomföringar för bultar som jag har... har jag ens ett 100 eller 110s drev?
20220313_133014.jpg
När jag tittar igen på MD6A och undre drevet här https://order.ringensvarv.se/explodedvi ... n=54146763 så verkar det vara en sån zinkring jag köpt... men på mitt foto är det ju en helt annan?

Och den här bilden på 110s har ju en stoor anod, men inga hål för bultar https://www.shipoutletstore.com/en/volv ... plete.html

Jonjoh
Guldmedlem
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 02 feb 2017, 15:40
Ort: Dalskär

Re: Vart sitter zinkanoden till 100s drev?

Inlägg av Jonjoh » sön 13 mar 2022, 17:22

Jodå jag åkte ner en gång till och fick bort propellern och där satt den ju, ringen jag köpte! allt frid och fröjd
20220313_164504.jpg
20220313_165628.jpg

Vet dock inte vart jag lagt den jag köpte men det är en annan sak

Skriv svar