Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pellefunk
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jul 2014, 21:58

Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Pellefunk » fre 01 aug 2014, 12:43

Igår när min fru och jag skulle ta oss en kvällsseglingstur så värmenöp/skar motorn, en gammal Volvo Penta 6hk från 80-talet misstänker jag, och den går ej längre att rubba, motorn snurrar inte. Eftersom den är så pass gammal så känner jag att det inte är värt att lämna in den på service, så istället tänkte jag investera i en ny.

Men jag har dålig koll på vad som är en bra motor till en Stortriss, men jag har fått ett "erbjudande" om en Suzuki 6hk med lång rigg: http://www.suzukimarin.se/motorer/df456/1075375-df654, och undrar om det är en bra motor för en Stortriss MK2? Det ska väl vara lång rigg på en Stortriss va? 6hk blir väl inte för mycket?

Tackar!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Peter_K » fre 01 aug 2014, 13:14

Jag tänker på vikten 26 kg + bensin.
Finns det en lättare?
Alla borde ha skägg

Pellefunk
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jul 2014, 21:58

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Pellefunk » fre 01 aug 2014, 13:26

Peter_K skrev:Jag tänker på vikten 26 kg + bensin.
Finns det en lättare?
Hm, ja den är nog lite tung, men det var den minsta dom hade hemma för omgående leverans (man har ju bråttom ;)). Den gamla motorn, Volvo Pentan, väger säkert nåt sådant också, även fast det är en 2-taktare, men det är bara vad jag "Googlat" så det vet jag ju inte helt säkert förtås.

Men är det akterspegeln som "tar stryk" av vikten? Eller är det att bära den du tänker på? Nåt annat?

Tackar!

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av sangris » fre 01 aug 2014, 21:53

Min första båt var en Stortriss MK1. På den hade jag en Johnson 6hk med kort rigg. Det funkade utmärkt, men det hände ju ibland att vispen gick i luften. Vikten på den motorn har jag ingen koll på.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Nils_D » lör 02 aug 2014, 13:49

Pellefunk skrev:Igår när min fru och jag skulle ta oss en kvällsseglingstur så värmenöp/skar motorn, en gammal Volvo Penta 6hk från 80-talet misstänker jag, och den går ej längre att rubba, motorn snurrar inte. Eftersom den är så pass gammal så känner jag att det inte är värt att lämna in den på service, så istället tänkte jag investera i en ny.

Men jag har dålig koll på vad som är en bra motor till en Stortriss, men jag har fått ett "erbjudande" om en Suzuki 6hk med lång rigg: http://www.suzukimarin.se/motorer/df456/1075375-df654, och undrar om det är en bra motor för en Stortriss MK2? Det ska väl vara lång rigg på en Stortriss va? 6hk blir väl inte för mycket?

Tackar!
Utan att ha seglat Stortriss (men däremot SeaCat, som är lika stor (=liten)) tror jag att du bör försöka hitta en lättare motor än en modern 4-5-6 hk fryrtaktare, som ofta väger betydligt mer än gårdagens tvåtaktare. Antingen en mindre fyrtaktare eller en begagnad tvåtaktare. Med en för tung motor seglar båten mycket sämre. Själv hade jag sökt efter en begagnad tvåtaktare bl.a. för att de inte är lika stöldbegärliga som moderna fyrtaktare (hur viktigt det är beror förstås på var man har båten).

Jag gissar också att du faktiskt kan klara dig med kort rigg, vilket ökar utbudet på begagnatmarkaden betydligt.

Suzukis aktuella fyrtaktare på 4-5-6 hk är jag tveksam till. Hade en som jag nyligen bytte till en Mercury, bl.a. för att jag tyckte Suzukin vibrerade för mycket. Till min betydligt tyngre båt blir propellervalet viktigare än för din Stortriss, och Mercury Sail har en speciell segelbåtspropeller. Men det tror jag inte spelar någon roll för din del.

Till sist: 4-5-6 hk motorerna är idag alltid samma motor i grunden, den högre effekten tas ut genom att man höjt masxvarvtalet, men på en segelbåt, också en så lätt som din, kommer man aldrig att kunna varva ut motorn så man kan utnyttja den högre effekten. Så om du trots allt väljer en ny motor kan du lika gärna köpa en 4 hk som en på 6 hk, och spara några tusenlappar.

Men själv hade jag jagat en begagnad tvåtaktare i bra skick på Blocket, som t.ex.
http://www.blocket.se/jamtland/Johnson_ ... ?ca=14&w=3
eller
http://www.blocket.se/kronoberg/Suzuki_ ... ?ca=14&w=3
eller
http://www.blocket.se/goteborg/4_Hk_Joh ... ?ca=14&w=3
eller
http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_4_ ... ?ca=14&w=3

... som du ser finns det rätt gott om sådana motorer till betydligt lägre priser än en ny motor, och som dessutom är lättare och därför passar bättre till din Stortriss.

Pellefunk
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jul 2014, 21:58

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Pellefunk » lör 02 aug 2014, 14:00

Nils_D skrev:
Pellefunk skrev:Igår när min fru och jag skulle ta oss en kvällsseglingstur så värmenöp/skar motorn, en gammal Volvo Penta 6hk från 80-talet misstänker jag, och den går ej längre att rubba, motorn snurrar inte. Eftersom den är så pass gammal så känner jag att det inte är värt att lämna in den på service, så istället tänkte jag investera i en ny.

Men jag har dålig koll på vad som är en bra motor till en Stortriss, men jag har fått ett "erbjudande" om en Suzuki 6hk med lång rigg: http://www.suzukimarin.se/motorer/df456/1075375-df654, och undrar om det är en bra motor för en Stortriss MK2? Det ska väl vara lång rigg på en Stortriss va? 6hk blir väl inte för mycket?

Tackar!
Utan att ha seglat Stortriss (men däremot SeaCat, som är lika stor (=liten)) tror jag att du bör försöka hitta en lättare motor än en modern 4-5-6 hk fryrtaktare, som ofta väger betydligt mer än gårdagens tvåtaktare. Antingen en mindre fyrtaktare eller en begagnad tvåtaktare. Med en för tung motor seglar båten mycket sämre. Själv hade jag sökt efter en begagnad tvåtaktare bl.a. för att de inte är lika stöldbegärliga som moderna fyrtaktare (hur viktigt det är beror förstås på var man har båten).

Jag gissar också att du faktiskt kan klara dig med kort rigg, vilket ökar utbudet på begagnatmarkaden betydligt.

Suzukis aktuella fyrtaktare på 4-5-6 hk är jag tveksam till. Hade en som jag nyligen bytte till en Mercury, bl.a. för att jag tyckte Suzukin vibrerade för mycket. Till min betydligt tyngre båt blir propellervalet viktigare än för din Stortriss, och Mercury Sail har en speciell segelbåtspropeller. Men det tror jag inte spelar någon roll för din del.

Till sist: 4-5-6 hk motorerna är idag alltid samma motor i grunden, den högre effekten tas ut genom att man höjt masxvarvtalet, men på en segelbåt, också en så lätt som din, kommer man aldrig att kunna varva ut motorn så man kan utnyttja den högre effekten. Så om du trots allt väljer en ny motor kan du lika gärna köpa en 4 hk som en på 6 hk, och spara några tusenlappar.

Men själv hade jag jagat en begagnad tvåtaktare i bra skick på Blocket, som t.ex.
http://www.blocket.se/jamtland/Johnson_ ... ?ca=14&w=3
eller
http://www.blocket.se/kronoberg/Suzuki_ ... ?ca=14&w=3
eller
http://www.blocket.se/goteborg/4_Hk_Joh ... ?ca=14&w=3
eller
http://www.blocket.se/uppsala/Suzuki_4_ ... ?ca=14&w=3

... som du ser finns det rätt gott om sådana motorer till betydligt lägre priser än en ny motor, och som dessutom är lättare och därför passar bättre till din Stortriss.
Åh, tack för ett mycket bra inlägg! Jag har faktiskt redan börjat fundera på något lättare, men då måste man ju ner på 2,5 hk, om man köper en ny 4-taktare, för att det ska bli lägre vikt. Frågan är om runt 2,5 hk räcker eftersom vi har vår båtplats i Motala Ström, men den är förstås väldigt "lättdriven" båten.

Har faktiskt kollat på Blocket, men det känns lite som att köpa "grisen i säcken", särskilt eftersom jag inte kan nåt om utombordare alls. Och de gamla jag haft tidigare genom åren har inte varit så lättstartade, dålig tomgång, högljudda etc. Tack för bra tips!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Nils_D » sön 03 aug 2014, 09:55

Pellefunk skrev: Åh, tack för ett mycket bra inlägg! Jag har faktiskt redan börjat fundera på något lättare, men då måste man ju ner på 2,5 hk, om man köper en ny 4-taktare, för att det ska bli lägre vikt. Frågan är om runt 2,5 hk räcker eftersom vi har vår båtplats i Motala Ström, men den är förstås väldigt "lättdriven" båten.

Har faktiskt kollat på Blocket, men det känns lite som att köpa "grisen i säcken", särskilt eftersom jag inte kan nåt om utombordare alls. Och de gamla jag haft tidigare genom åren har inte varit så lättstartade, dålig tomgång, högljudda etc. Tack för bra tips!
Om du inte vill köpa privat så kanske en begagnad motor från en båthandlare kan vara ett alternativ. De tar ofta in gamla motorer i inbyte. Du skriver att båten ligger i Motala ström, vilket låter Östergötland för mig. Så varför inte kolla med t.ex. Alvarbåtar i Norrköping, Motala båtvarv och Motala Bil och Marinservice i Motala, Runi Marin och Marinmotor i Linköping, och kanske några andra också. Min erfarenhet är att de inte visar begagnade motorer på sina webbsidor men man kan ju alltid ringa. Hittade också en firma i Kinda som faktiskt hade några stycken som kanske kan vara något för dig.
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... dare+honda

Om 2,5 hk räcker kan jag inte svara på utifrån egen erfarenhet. Men jag vet att det finns IF-seglare har en 2,5 hk Honda som "stiltjemotor". För en IF är den för svag om det blåser emot. Det finns en diskussion på IF-förbundets forum om utombordare som kanske kan vara intressant för dig att läsa även om allt inte är tillämpbart för din båt, som ju bara väger ca en fjärdedel av en IF.
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... dare+honda

Som en eller flera nämner i den tråden finns det också kinesiska kopior av Yamahas tidigare 4 hk motor, som var och är den lättaste 4 hk fyrtaktare som gjorts. Kanske ett alternativ om du inte vill köpa begagnat?

Pellefunk
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jul 2014, 21:58

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Pellefunk » sön 03 aug 2014, 15:13

Nils_D skrev:
Pellefunk skrev: Åh, tack för ett mycket bra inlägg! Jag har faktiskt redan börjat fundera på något lättare, men då måste man ju ner på 2,5 hk, om man köper en ny 4-taktare, för att det ska bli lägre vikt. Frågan är om runt 2,5 hk räcker eftersom vi har vår båtplats i Motala Ström, men den är förstås väldigt "lättdriven" båten.

Har faktiskt kollat på Blocket, men det känns lite som att köpa "grisen i säcken", särskilt eftersom jag inte kan nåt om utombordare alls. Och de gamla jag haft tidigare genom åren har inte varit så lättstartade, dålig tomgång, högljudda etc. Tack för bra tips!
Om du inte vill köpa privat så kanske en begagnad motor från en båthandlare kan vara ett alternativ. De tar ofta in gamla motorer i inbyte. Du skriver att båten ligger i Motala ström, vilket låter Östergötland för mig. Så varför inte kolla med t.ex. Alvarbåtar i Norrköping, Motala båtvarv och Motala Bil och Marinservice i Motala, Runi Marin och Marinmotor i Linköping, och kanske några andra också. Min erfarenhet är att de inte visar begagnade motorer på sina webbsidor men man kan ju alltid ringa. Hittade också en firma i Kinda som faktiskt hade några stycken som kanske kan vara något för dig.
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... dare+honda

Om 2,5 hk räcker kan jag inte svara på utifrån egen erfarenhet. Men jag vet att det finns IF-seglare har en 2,5 hk Honda som "stiltjemotor". För en IF är den för svag om det blåser emot. Det finns en diskussion på IF-förbundets forum om utombordare som kanske kan vara intressant för dig att läsa även om allt inte är tillämpbart för din båt, som ju bara väger ca en fjärdedel av en IF.
http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... dare+honda

Som en eller flera nämner i den tråden finns det också kinesiska kopior av Yamahas tidigare 4 hk motor, som var och är den lättaste 4 hk fyrtaktare som gjorts. Kanske ett alternativ om du inte vill köpa begagnat?
Ja det stämmer, Östergötland, i Borensberg. Har båtplatsen i strömmen men seglar förstås i sjön Boren och ibland Vättern, men "hemmasjön" är Boren. Har läst om Yamahas tidigare 4 hk, de verkar perfekta egentligen, och de nya kinakopiorna av dessa är väl Parsun och de är inte särskilt lätta, ca 35 kg har jag läst?

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Nils_D » mån 04 aug 2014, 07:59

Pellefunk skrev: Ja det stämmer, Östergötland, i Borensberg. Har båtplatsen i strömmen men seglar förstås i sjön Boren och ibland Vättern, men "hemmasjön" är Boren. Har läst om Yamahas tidigare 4 hk, de verkar perfekta egentligen, och de nya kinakopiorna av dessa är väl Parsun och de är inte särskilt lätta, ca 35 kg har jag läst?
Den viktuppgiften stämmer inte. Det som vi pratar om är en encylindrig 4 hk fyrtaktsmotor.
http://parsun.se/utombordare/F4

Parsun 4 hk väger ca 25 kg, dvs något lättare än de som idag produceras av mer etablerade tillverkare som Mercury, Yamaha, Suzuki m.f. Dessa har lite större cylindervolym och därmed lite bättre vridmoment, men för din lilla båt är det helt ointressant. Vikten är viktigare.

En annan kinakopia är Hidea. Vet inte något om skillnaderna i detaljer, men intrycket är att båda är kopior av förra generationens motorer från etablerade tillverkare. Det kanske bör tilläggas att om man söker runt lite på nätet så kan man hitta flera kritiska röster om kinakopiornas kvalitet, där dock vissa verkar mena att det fanns barnsjukdomar i början men att kvaliteten nu är OK.

Själv hade jag i din situation köpt en begagnad tvåtaktare av ett etablerat märke från en båthandlare. Du får en sådan för några tusenlappar, medan en kinakopia är mer än dubbelt så dyr och en ny från en av de etablerade tillverkarna dubblar priset igen. Skillnaden mellan en bra begagnad och t.ex. en ny Suzuki eller Mercury eller Yamaha lär väl vara ca 10 000 kr. Dessutom är underhållet på en tvåtaktare mycket enklare.

Sedan hade jag förstås kört motorn på alkylatbensin för miljöns skull. Kostar visserligen rejält mycket mer än vanlig bensin, men med tanke på hur lite du lär köra upp på en säsong är prisskillnaden försumbar. Och har du i inköp sparat nästan 10 000 lär du ligga på plus i rätt många år ändå :-)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Lasse L » mån 04 aug 2014, 19:00

Om du seglar "mer" än kör för motor så kanske en elutombordare är ett allternativ.
http://lasselundell.se/debutant.html
Använde elmotorn på en IF men då fick det inte blåsa.

Pellefunk
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: lör 12 jul 2014, 21:58

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Pellefunk » tis 05 aug 2014, 10:45

Det fick bli en Parsun 4 hk med lång rigg, fick ett riktigt bra pris. Hämtar den hos handlaren på torsdag "installerad" och klar för drift. Hoppas att denna blir bra nu, jag vill ju ut på sjön!

ERVSTW
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 09 mar 2022, 12:54

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av ERVSTW » ons 09 mar 2022, 12:59

Hur funkade det med Parsun 4 hk med lång rigg?
Funderar på att köpa en Persun.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Utombordare till Stortriss, funkar denna?

Inlägg av Fredrik » tor 10 mar 2022, 08:19

När man köper en ny 4hk brukar man kunna välja mellan tre olika propellrar, så var det iallafall tidigare på Yamaha. Handlaren kan vara motvillig att byta ut standardpropellern, men det brukar ingå att kunna få en annan. För segelbåt ska man försöka få en propeller med en mindre stigning, så att motorn kan varva ur bättre. Standardpropellern är anpassad för planande gummibåtar och då man inte kommer upp i den farten med en segelbåt kommer motorn inte att orka varva upp riktigt om man inte har rätt propeller.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar