Vägen mot lithium batterier

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Vägen mot lithium batterier

Inlägg av omega » tis 22 feb 2022, 15:31

Hej på er
Nu har jag tagit steget mot att byta ut de gamla blybatterierna mot den nyare lithiumtekniken.
Men vägen dit är ganska lång o vinglig, känns inte som det finns bra riktlinjer. Det finns lika många idéer o applikationer som det finns båtfolk
Men tänkte skriva ned vad jag kom fram till,finns inget rätt o fel i detta resonemang, men synpunkter mottages gärna

Steg 1 val av utrustning, ska man välja drop in eller bygga själv av celler, för mig blev det bygge av celler. Pga det är svårt att veta vilken celltyp drop in batterierna valt , samt vilken bms teknik som använts, de upplyser dåligt om detta, sen får man helt förlita sig till halvledare tekniken.

Steg 2 vilken celltyp skall man välja, jag valde Winston thundersky, köpte från skypower i Hongkong kong, dessa finns även på GWL.EU
Leverans o bemötande fungerade perfekt, allt kom på utlovad dag o inga extra kostnader

Steg 3 storlek på cellpaket, jag valde 4 st 400 amp celler, då de är på 3,3 v styck blir det 12 volt med 4St. Detta passar bra i min båt

Steg 4 val av BMS. Det är den del som styr själva laddning av celler , skydd för över o underspännin
Skydd för hög och låg temp osv, man väljer här mellan lösa kraft reläer eller halvledarteknik
Min första tanke var att sätta in en Daly bms på 250 a, enkelt o smidigt, men ju mer jag kollade på detta ju mer huvudbry fick man, det slutade med en X2bms från batteri balance. Den fixar en hel del funktioner som är bra att ha, tex on off funktion till det bistabila reläet för förbrukningen
Sen fixar den balanseringen av cellerna utan topp balansering osv. Men här finns en uppsjö av varianter

Steg5 val av elektronikdelar, valet på reläna föll på tyco o kilovac, stabila relä som tål höga strömmar. Övrig utrustning blev från victron, då de känns flexibla, kan ställa in dem hyfsat enkelt själv utan datorer eller lämna in till återförsäljare osv, sen har de oändligt med prylar.
Jag har mppt för solcellen, bmv batterimätare med shunt, multiplus laddare med inverter
Samt ett underspännings skydd, underspänningsskyddet verkar dock inte behövas då det finns i bms
Sen har jag dcdc till generatorn, inte heller denna verkar behövas då det finns i bms. Får se hur det blir när allt är ihopkopplat

steg 6. Koppla ihop prova, här är jag nu, skriver mer när jag har testat allt . Om intresse finns skall jag skriva en utvärdering om detta, enligt mina önskningar o mål

Om det finns mer som håller på med detta dela gärna lite erfarenheter.

Finns många gissningar o påståenden kring detta,men vi försöker hålla oss till fakta, tex
LIFE PO 4 är tekniken de flesta använder i båtar, denna teknik är mycket säkrare mot brand än den teknik som används i tex bilar o mobiler

Man får försäkra båtar med litium batteri, finns ingen Del som säger hur 12 volt skall komma in i båten
Däremot skall systemet var väl dokumenterat, sade försäkringsbolaget
Finns nog tyvärr många gamla båtar med undermåliga elsystem,

Mvh Johan

Skriv svar