Fästa ställning i mantågsfästena

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Fästa ställning i mantågsfästena

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 21 feb 2022, 13:55

Har sett på ett antal båtar på uppläggningsplatsen antingen metall rör som tycks fästa i mantågsfästena och sen böjda i något så när (halv) cirkel, eller typ PVC rör med samma form (kanske med metallrör inuti). Nån som har erfarenhet av detta; om så är fallet vet var man kan skaffa??
Har rätt bra ställning utan utliggare men kanske kunde man komplettera för att få bättre luftströmning?? Idag typ 30-40 graders lutning.(?)
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Fästa ställning i manstågsfästena

Inlägg av Peter_K » mån 21 feb 2022, 14:02

PEM-slang brukar användas till sådant, kan det vara det do sett? Man köper en rulle med dimension som passar i mantågsstöttan.
Vill du bara ha bättre luftcirkulation, kan du alltid hänga fendrarna mellan skrov och press. Gör rätt stor skillnad.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Fästa ställning i mantågsfästena

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 21 feb 2022, 18:47

PEM slang var det ja. Tack för det! Har jag faktiskt redan använt till att dra vatten från brunnen på 'landet'. Den är ju styv i sig. Fendrar har jag både längs skrovsidorna för luftcirkulationen under presenningen samt bundit fast vid vissa utskjutande delar för att undvika att presenningen repas upp.
Med luftströmningen menade jag strömningen över presenning/ställning. Tänker mig att litet rundade former skulle göra att vinden slipper förbi bättre, med mindre baksug dessutom=mindre påfrestningar?!
Presenningen jag använder (nr n i ordningen...)sen många är är typ armerad (https://www.hjertmans.se/produkter/varm ... nning-4x5m ). Främst därför att den gamla 'lastbilspresenningen' (8x12) till slut blev mig för tung att lägga på. Men den höll, bättre än jag.... :roll:

Skriv svar