Hurth HBW 30-2R

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Ivan
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 16 jul 2008, 12:00

Hurth HBW 30-2R

Inlägg av Ivan » lör 13 nov 2021, 20:18

Hej,

Jag har precis lyft ut backslaget ur vår båt, började klinga/slamra aningens på tomgång och efter en stunds letande konstaterar jag att ljudet kommer från backslaget.

Lägger jag i driften när motorn står på tomgång får jag det till att det maler en aning i det med.

Hittar dock inga direkta fel när jag har det på arbetsbänken och drar runt det för hand i både fram och back. Oljan är fin och allt man kommer åt att känna/titta på från luckan i toppen känns och ser bra ut.

Är det någon som har haft liknande upplevelse, eller vetskap om vad det kan bero på?

Försökt leta på nätet efter manualer till dessa backslag men hittar ingen, verkar inte vara den vanligaste modellen heller. Någon här som har koll på vart jag kan leta, eller har en PDF att dela?

Vänligen
Ivan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hurth HBW 30-2R

Inlägg av Anders S » sön 14 nov 2021, 20:18

Just den manualen verkar svårhittad, men varianterna finns ju att hitta (-50, tx). Det kan nog tänkas att det handlar om en ZF-transmission, alla heter inte Hurth som tillnamn. Det finns tillexempel någon här https://marine.zf.com/matran/#!/singletable

I den här modellen sitter det (litet killgissning, men inte helt utan koll) kopplingslameller, som kan föra väsen då de är litet slitna. Haken med växellådor (det här är ju en sorts växellåda) är att de visserligen är hyfsat enkla att dela och ta i sär, men det är ofta kritiskt med åtdragningsmoment och lager sitter ofta med presspassning (interference fit), så man får vara noga då man monterar samman. Spel och toleranser är viktigt att det blir rätt. Inte raketvetenskap, men manual och en del halvt ovanliga (i alla fall hemma) verktyg kan behövas.

Därför tänker jag att det kan vara värt ett försök med ny, fin olja av korrekt sort (gissning: ATF II eller III, men KOLLA!), noggrant fylld till rätt nivå. Så hade jag gjort innan jag lossat backslaget, men nu har du det ute. Då kan det vara slugt att kolla priset på ett utbytes- eller nytt backslag och ställa det mot vad en kunnig båtmenkaniker vill ha för en genomgång. Sedan kan man därefter, med full information, bedöma om man vill försöka själv.
Anders S

Skriv svar