Vinterkonserveringen gjort men problem med vattencirkulation

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Vinterkonserveringen gjort men problem med vattencirkulation

Inlägg av kajlahtinen » tis 16 okt 2007, 20:14

Nu har jag gjort ”vinterkonserveringen”, dvs. bytt olja och filter samt mätt fryspunkten på kylarvattnet. Biltemas oljebytarpump och den billiga kylvattenmätaren funkade perfekt. När jag skulle köra in kylvattnet (glykolbalndningen) uppstod dock problem. Kylvattnet kom inte i gång. Vi försökte flera gånger, kollade impellen, spände remmen osv. men suget gick inte på. Till slut anslöt jag en slang direkt till kylaren och hällde så småningom i några liter uppifrån till kylaren och körde igenom. Kladdigt och krångligt men nu borde motorn vara säker. Jag har iofs. haft detta problem med dålig sjövattencirkulation hela sommaren. Mot slutet av sommaren började det dock funka allt bättre. Därför var jag litet överraskad att inte funkade nu. Men det har nog hela tiden krävt att man startar med nästan full gas för att få cirkulationen igång. Jaramaz eller någon annan kanske vet vad detta kan bero på. Jag har tänkt så att vi skall ta någon och titta på motorn på våren men det vore ändå trevligt att höra åsikter om detta.

MVH
Kaj

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 16 okt 2007, 21:12

Vilken av biltemas pumpar var det som fungerade bra?

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Inlägg av SteX » tis 16 okt 2007, 21:31

Om Du har problem med att få in kylvatten så kan det ju bara vara impellerpumpen som krånglar. Impellern är ju kollad så den är det inte. Har du kollat så att den "lilla kammen" finns kvar inne i pumpen, dvs den metallprylen som trycker ihop impellern så att vattnet pressas in i motorn? Kan det kanske vara så att packningen är hel, du kanske mest suger luft istället för vatten?

Jag måste alltid sätta en slangklämma på min "konserveringsslang" annars drar pumpen in luft och sugverkan uteblir.
Stefan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 16 okt 2007, 21:56

Jag hänger en liten dunk glykolblandning i en dunk på skrovsidan. Sen tar jag en kort slang som jag fyll med enbart vatten, håller upp bägge ändarna så det inte rinner ur, kör in den ena änden i kylvattenintaget, den andra sen ner i dunken som sitter högre än intaget. Jag knyter lite vid dunken så inte slangen hoppar ur. Sen klättrar jag upp i sittbrunnen och drar igång motorn lite kort, det syns när det börjar spruta ut ur avgasröret, då slår jag igen. Sen har jag glykol även i sjövattendelen, antagligen bra för värmeväxlaren.

En höst när jag spolat ur färskvattendelen hängde jag en hink med vatten vid avgasröret och en hävertslang till kylintaget. Sen startade jag och körde på 1800 varv. Vattnet i hinken gick runt runt och blev till slut så varmt att jag var säker på att termostaten inne i motorn öppnat så att jag fått glykolblandningen att blanda sig rejält även inne i motorn. Jag hade en hink med mer vatten som jag fyllde på i den upphängd hinken eftersom en del vatten blåste iväg. Fyller man bara på glykol i sötvattenkylningen utan att köra motorn riktigt varm kanske det inte är ett dugg glykol inne i kylkanalerna och motorn fryser sönder.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 17 okt 2007, 07:18

Impellerpumpar kan tappa suget om de inte är fulla med vatten. Vanligen brukar pumpen sitta så lågt att den alltid är "primad" , dvs när man stänger motorn rinner inte vattnet ur pumpen, ens om den står länge. Då märks inte en liten läcka.

Lossar man slangen för att konservera motorn ställs pumpen på "vårprovet" igen - det gäller att orka suga upp vatten trots att det står luft i pumpen och det skall lyftas några dm. En frisk pump har aldrig problem med detta. Kolla följande:

1: Impellern skall ha rätt mått och vara "osliten". Kolla inte bara vingarnas spänst, utan också sidorna av inmpellern - inga spår, jack eller helt enkelt att den är "för smal". Om en minusvariant på impeller (ligger nära tillåten minimibredd) möter en plusvariant av pump (ligger nära maximal bredd) kan spelet bli för stort i gavlarna = dålig funktion. En sådqan sak kan förklara problem med en ny impeller.

2. Kammen (metallbulan inne i pumpen som skapar pumpeffekten) är sällan något problem med, men om den lossnat (sitter med skruv) läcker det mellan "bula" och pumphus. Obra.

3. På gaveln finns ett lock. Detta kan slitas, då läcker det (pumphuset blir "för brett"). HAr locket skador på insidan kan man ofta vända locket som en krigsreparation.

4. Du kan ha för tjock packning (gäller inte oringstätade lock, som skall dras till metall möter metall för att sätta ringen i lagom press).

5. Du kan ha ett litet läckage på slangen. Normalt märks detta väl, men inte om du är ordentlig och stänger intagsventilen mellan körningarna. Skulle pumpen sitta så högt att den är över vattenlinjen (ovanligt) märks det aldrig. Luftinsläpp i kylvattenledningen leder ofta till kylproblem (mycket luft i kylvattnet, luftfickor - luft kyler inte bra).
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » fre 19 okt 2007, 15:12

Kaj,

kolla in länken http://nf.broach.se/motorer/yanmar. Alldeles utmärkt. Där finns (en bit ner på sidan) de handböcker jag omtalat tidigare. Ladda ner den store (> 60 MB), och läs. Där står precis hur man skall göra vid vinterkonservering, lite tydligare än den där lilla manualen som följde med motorn.

Sedan är jag inte helt klar på vilket vatten du laborerar med! Som tidigare sagts så kan det finnas skäl för att tappa i glykol i sjövattensystemet. I sötvattensystemet skall det finnas glykol, det är det man mäter på.
Sötvattensystemet drivs runt av en pump som sitter i motorhuset (du har en 2GM20F ?), när motorn går. Annars blir det inget. Ingen impeller att kladda med (se handboken ovan ...) - men visst, något kör runt vattnet, pumpen funkar på något sätt.
Sjövattensystemet drivs runt med impellern som sitter i pumpen som drivs av remmen som drivs av motoraxlen. (det sitter också två slangar i pumpen, in och ut, den brukar gå att hitta).

Någonstans i det hela sitter det också en termostat. Nu kommer jag inte ihåg på raken om den sitter på sjövattensidan eller sötvattensidan, så som konstruktionen ser ut borde det vara på sjövattensidan. I så fall är det inte underligt om du inte får drag i sjövattensidan för termostaten öppnar inte förrän motorn blivit riktigt varm.
Guitar har med sin metod kommit runt det, han kör motorn till den blir varm. Det svåra är att samla ihop det utgående vattnet, speciellt viktigt då glykol är med.
Är detta ditt problem, och du vill lyckas föreslår jag att du skaffar en stor vattendunk, fyller den med vatten, tar in den i båten och stoppar ner sjövattenslangen där. Starta motorn, kor den till vattnet är slut. Då, innan du stänger av, lyfter du över slangen till en spann / dunk med glykolblandning som du kör slut på. Kör motorn lite till (15-30 sekunder) tills det slutat komma ut vatten ur avgasröret.

Framförallt: ladda ner handboken, läs, och du blir en mästare på din Yanmar.

Speciellt: Yanmar säger bara att man skall köra motorn ett kort tag på land, för att få ut allt vatten ur sjövattensystemet. Tror inte det står något om glykolblandning där.

/J

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem
Inlägg: 423
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:54

Inlägg av Schvidja » fre 19 okt 2007, 21:54

Min yanmar 2gm20 suger genast som en späkalv i sjövattenintaget när man startar den så termostaten hindrar inte sjövattnet, du kan vid start köra igenom glykolblandningen från sjövattenintaget. Stanna inte motorn när spannen är tom utan gasa en stund till så blåser allt igenom. Om den inte suger så kan det vara växlaren eller impellern eller skit nånstans, testa och koppla lös slangen innan växlaren och se om det kommer där, annars efter växlaren och sedan på avgassidan. Blaska på bara :)

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Inlägg av Puff » fre 19 okt 2007, 23:24

Hur får ni glykolblandnnigen att komma igenom sjövattenintaget när båten är på land. Finns det någon muff att fästa runt det med slang ner till spann eller måste man böka med spann och allt i det trånga utrymmet inne i båten?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » lör 20 okt 2007, 07:33

Nu har jag kollat i den förträffliga manualen. Termostaten sitter på sötvattensidan, så det skall vara precis som Schvidja säger (även om han har en 2GM20 konverterad till färskvattenkylning).

Det enklaste sättet att köra in vatten och eventuellt glykol i sjövattensidan när båten är på land är att montera av slangen på ventilen som sitter på skrovgenomföringen (2 slangklämmor), sjövattenintaget. Sticka ner slangen i en spann eller dunk.
Självfallet skall impellern vara monterad.
Se mitt tidigare inlägg för processen.

Det viktigaste i detta är tveklöst att få ut allt vatten ur sjövattensidan på motorn. Den som vill kan ersätta vattnet med glykol, men hur mycket som sedan stannar kvar när man tar bort impellern är en öppen fråga ...

Glöm inte öppna ventilen (-erna) för tömning av sjövattnet. Finns vid infästningen av avgaslimpan. Rinner det inte ut då så peta med något, eller blås. det skall rinna ut!

/J

jan-ivar askelin
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 29 apr 2015, 07:25

Re: Vinterkonserveringen gjort men problem med vattencirkulation

Inlägg av jan-ivar askelin » fre 05 nov 2021, 16:50

Vinterkonservering. Normalt, i över 30 år, har det inte varit något problem. En slang ner i glykolhinken och starta motorn. I år icke. Så här gjorde jag och det fungerade. Skaffade en tvåmeterslang så att hinken kom högre än motorn. Hällde glykol i slangen. Startade motorn. Stoppade ned slangen i hinken. Och det fungerade.

Skriv svar