Kabellängd till/från batterier

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Kabellängd till/från batterier

Inlägg av Yapdiver » tis 02 nov 2021, 16:21

En fråga som jag ser på många forum gäller kabellängd mellan parallellkopplade batterier. Konsensus på forum och i böcker är att längden mellan batterierna ska vara exakt lika långa för annars kan det bli "felbelastning" i systemet.

Något jag däremot inte ser är kabellängd till batterier till/från förbrukning, laddning osv. Vad gäller där egentligen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kabellängd till/från batterier

Inlägg av Anders S » ons 03 nov 2021, 08:51

Yapdiver skrev:
tis 02 nov 2021, 16:21
En fråga som jag ser på många forum gäller kabellängd mellan parallellkopplade batterier. Konsensus på forum och i böcker är att längden mellan batterierna ska vara exakt lika långa för annars kan det bli "felbelastning" i systemet.

Något jag däremot inte ser är kabellängd till batterier till/från förbrukning, laddning osv. Vad gäller där egentligen?
Anledningen till att man "balanserar" anslutningarna till batterierna är för att batterbanken skall ses som en enhet och batterierna (som är individuella strömkällor och -förbrukare) inte skall ta från varandra (eller ge lika mycket). Man kan fundera på om resistansen i kablarna i så fall är ett större problem än skillnaderna mellan batterierna. Att kablarna är lika långa är nog egentligen överkurs. Men det skadar inte. https://sutars.com/support/batterierna/ ... -optimalt/

Däremot spelar olika längd på kablarna till och från batteribanken ingen roll. Kortare är alltid bättre, grövre är alltid bättre, väl pressade ändstycken är bättre, men behöver den ena kabeln vara längre för att "nå fram" är det inget problem.
Anders S

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Kabellängd till/från batterier

Inlägg av Yapdiver » ons 03 nov 2021, 12:14

Anders S skrev:
ons 03 nov 2021, 08:51
Yapdiver skrev:
tis 02 nov 2021, 16:21
En fråga som jag ser på många forum gäller kabellängd mellan parallellkopplade batterier. Konsensus på forum och i böcker är att längden mellan batterierna ska vara exakt lika långa för annars kan det bli "felbelastning" i systemet.

Något jag däremot inte ser är kabellängd till batterier till/från förbrukning, laddning osv. Vad gäller där egentligen?
Anledningen till att man "balanserar" anslutningarna till batterierna är för att batterbanken skall ses som en enhet och batterierna (som är individuella strömkällor och -förbrukare) inte skall ta från varandra (eller ge lika mycket). Man kan fundera på om resistansen i kablarna i så fall är ett större problem än skillnaderna mellan batterierna. Att kablarna är lika långa är nog egentligen överkurs. Men det skadar inte. https://sutars.com/support/batterierna/ ... -optimalt/

Däremot spelar olika längd på kablarna till och från batteribanken ingen roll. Kortare är alltid bättre, grövre är alltid bättre, väl pressade ändstycken är bättre, men behöver den ena kabeln vara längre för att "nå fram" är det inget problem.
Bra, det var det jag hade för mig också.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Kabellängd till/från batterier

Inlägg av Seawolf » ons 03 nov 2021, 19:15

En sätt att få fram minimum kabelarea för en förbrukare eller laddare (elcentral, startmotor, solcellsregulator mm) är:
Mindre än 0.4 V spänningsfall: Area(mm2)=Ström(A) x Längd(m) / 20
Mindre än 0,2 V spänningsfall: Area(mm2)=Ström(A) x Längd(m) / 10
Mindre än 0,1 V spänningsfall: Area(mm2)=Ström(A) x Längd(m) / 5
(man lägger ihop både plus och minuskablarnas längd)

Har man en värmare som i starten drar t.ex. 10 Ampere och som har plus och minuslängderna 5+5 meter, och man vill att den ska ha bara 0,2 V spänningsfall i kablaget medan den startar, så blir denna area: 10 * (5+5) /10 = 10 mm2
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar