Måla kölsvin

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Måla kölsvin

Inlägg av typhoon » tis 02 nov 2021, 19:20

Renoverar kölsvin och motorrummet, bland annat med en del plastande med epoxi.

International rekommenderar epoxigrund + danboline.

Finns det någon anledning, bortsett från kostnaden och böket, att inte använda 2k pu-lack typ Perfection istället? Den är väl ändå mycket mer slitstark än någon annan enkomponentsfärg.

Topcoat hade ju annars varit ett alternativ om jag inte plastat med epoxi.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Måla kölsvin

Inlägg av Anders S » ons 03 nov 2021, 09:03

typhoon skrev:
tis 02 nov 2021, 19:20
Renoverar kölsvin och motorrummet, bland annat med en del plastande med epoxi.

International rekommenderar epoxigrund + danboline.

Finns det någon anledning, bortsett från kostnaden och böket, att inte använda 2k pu-lack typ Perfection istället? Den är väl ändå mycket mer slitstark än någon annan enkomponentsfärg.

Topcoat hade ju annars varit ett alternativ om jag inte plastat med epoxi.
Perfection är en bra färg, men dess verkligt goda egenskap är mest att den håller sig snygg och blank länge om den sitter torrt (typ, på skrov) - alla tvåkomponentsfärger är inte lika på alla viktiga sätt. Sk "kölsvinsfärg" (Danboline) har andra egenskaper, till exempel är den fukttålig och lättmålad och påstås tåla olja. I motorrummet handlar det ju om oljespill (helst inte, såklart) men det får man nog ta höjd för där.

För vad det kan vara värt; jag har målat litet bortglömd fri plastyta i stuvrum och verkstad med Nordsjö Front akrylat-utomhusfärg. Det går det också. Man kan ju diversifiera genom att måla insidan av stuvfack och skåp med litet enklare färg och spara den dyra till där den behövs (om man nu har väldigt mycket att måla).
Anders S

Skriv svar