Fråga, har installerat B&G utrustning, antennsplitter från VHFen, NAIS 500 transponder+medföljande separat GPS, anslutit till plottern, stängt av VHFen med sin egen AIS mottagning men har ingen sändning, kopplat till NMEA 2000 nätverk till plottern, uppdaterat programvaran, kört diagnostik programmet och allt ok. AISen fungerar mellan båtar dvs mellan VHF antennerna. Nu kommer frågan, varför ser jag inte min båt på På Sjön eller Ship finder? Där ser jag ju flera andra som ligger i samma hamn som jag eller är ute och seglar. Ser mig på Marine Traffic men i princip bara i hemmahamnen och ibland på annat håll, bygger vad jag vet på privata mottagere iland.
Båten är ny och allt nytt, har inte använt min VHF ännu mot ngn kustradio station är det därför som min båt inte kommer upp på På Sjön och Ship Finder? Dvs att mitt MMSI måste användas först på VHFen innan jag kommer in i systemet?
AIS
Re: AIS
Det är förstås inte lätt att veta varför din båt inte syns på i På Sjön eller Ship Finder. Min båt finns inte heller i På Sjön (det beror INTE på att båten är nytillkommen som AIS-position elleratt AIS:en inte används), och en gissning är väl att de vill ha betalt. På Ship Finder syns min båt direkt, men jag vet ju var den ligger.Ajje skrev: ↑sön 12 sep 2021, 18:07Fråga, har installerat B&G utrustning, antennsplitter från VHFen, NAIS 500 transponder+medföljande separat GPS, anslutit till plottern, stängt av VHFen med sin egen AIS mottagning men har ingen sändning, kopplat till NMEA 2000 nätverk till plottern, uppdaterat programvaran, kört diagnostik programmet och allt ok. AISen fungerar mellan båtar dvs mellan VHF antennerna. Nu kommer frågan, varför ser jag inte min båt på På Sjön eller Ship finder? Där ser jag ju flera andra som ligger i samma hamn som jag eller är ute och seglar. Ser mig på Marine Traffic men i princip bara i hemmahamnen och ibland på annat håll, bygger vad jag vet på privata mottagere iland.
Båten är ny och allt nytt, har inte använt min VHF ännu mot ngn kustradio station är det därför som min båt inte kommer upp på På Sjön och Ship Finder? Dvs att mitt MMSI måste användas först på VHFen innan jag kommer in i systemet?
Haken med de här rapporteringssystemen är att gratisinformationen bygger på samarbetspartners som a) lyssnar av trafiken, och b) levererar insamlade data till respektive presentationsföretag.
Räckvidden för "fritidsbåtsAIS" begränsas av synranden (kan man säga), i likhet med vanlig VHF och är mottagarstationerna inte så många och kanske maskerade av terräng blir de inte lika effektiva som båt-båt-kommunikation. Sedan skall de vara igång 24/7 (svårt att få med mer eller mindre ideella krafter) och kommunicera med informationscentralen (leverantören av tjänsten).
I korthet: AIS är en realtidstjänst (där är den kanon), och historiska data är helt beroende av att någon samlar in dem, lagrar dem och presenterar dem.
Anders S
Re: AIS
I diagnostikprogrammet finns det ett VSWR värde. Detta ger en bra bild av hur din VHF antenn och kabel "mår".
Du kan också kolla hur långt du ser andra båtar. På vilket avstånd befinner sig den båt som är längst ifrån dig?
Du kan också kolla hur långt du ser andra båtar. På vilket avstånd befinner sig den båt som är längst ifrån dig?
Re: AIS
Det där är ett utmärkt råd (jag har en lös effekt- och SWR-mätare i el-lådan, så gammal är jag), men jag tror att om man ser och syns på vettiga avstånd så är det andra svar än "dålig antenn" på frågan "Varför syns jag inte i det ena eller andra "Ship Marine Tracking Finder Traffic Tracing"-systemet.
Men, helt rätt, "att mäta är att veta", därför att de här informationssystemen har fullt begripliga brister och svarar inte på frågan "fungerar min AIS ordentligt, även utåt". Det kan man bättre veta genom att mäta sin sändare.
Anders S