Lackat skrov, erfarenheter?
Lackat skrov, erfarenheter?
Som titeln lyder, är det någon här som har erfarenhet av lackade skrov? Fördelar och nackdelar kontra gelcoat osv.
Re: Lackat skrov, erfarenheter?
Jag hade det på förra båten.
Fördel: Är det rätt gjort med en bra 2K-lack är underhållet minimalt jämfört med gelcoat. Tvätta av, vaxa, och det är väldigt blankt. Kulörer bleks inte på samma vis som gelcoat, dvs blått och rött fortsätter vara blått och rött.
Nackdel: Du har ett tunnare slitskikt, vilket märks om båten är lackad i annan nyans eller kulör än gelcoaten under. En repa syns lätt, och om båten gnuggar fender eller har en presenning som gnuggar mot skrovet kommer det bli flammigt när det blir genomslitet. Jag tror någon kul typ försökt polera upp skrovet på min förra båt, det var as-flammigt och det slutade med ommålning.
Fördel: Är det rätt gjort med en bra 2K-lack är underhållet minimalt jämfört med gelcoat. Tvätta av, vaxa, och det är väldigt blankt. Kulörer bleks inte på samma vis som gelcoat, dvs blått och rött fortsätter vara blått och rött.
Nackdel: Du har ett tunnare slitskikt, vilket märks om båten är lackad i annan nyans eller kulör än gelcoaten under. En repa syns lätt, och om båten gnuggar fender eller har en presenning som gnuggar mot skrovet kommer det bli flammigt när det blir genomslitet. Jag tror någon kul typ försökt polera upp skrovet på min förra båt, det var as-flammigt och det slutade med ommålning.
Alla borde ha skägg
- AndersGustafsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
- Kontakt:
Re: Lackat skrov, erfarenheter?
Skulle säga samma. Min erfarenhet är att man åker på ommålning efter 10-20 år.
/Anders G
Re: Lackat skrov, erfarenheter?
Tack för svar!
Är spekulant på en Finngulf som är lackad från fabrik, dvs ingen gelcoat under.
Hur är det med djupa repor, går det att bättra på eller är det bara polering som gäller?
Är spekulant på en Finngulf som är lackad från fabrik, dvs ingen gelcoat under.
Hur är det med djupa repor, går det att bättra på eller är det bara polering som gäller?
Re: Lackat skrov, erfarenheter?
Alltså, det är ju som en lackad bil.
Dvs, är reporna så djupa att de gått genom lacken kan du ju inte polera bort dem, då får du försöka fylla dem med färg och sedan polera (eller hur man nu gör..?)
Dvs, är reporna så djupa att de gått genom lacken kan du ju inte polera bort dem, då får du försöka fylla dem med färg och sedan polera (eller hur man nu gör..?)
Alla borde ha skägg
Re: Lackat skrov, erfarenheter?
Jag har lackat ett par av mina båtar, och det har blivit rätt bra. Man bör använda sk "härdlack" (tvåkomponent) och det är litet extra knepigt att sprutmåla med denna färg (kräver vaksamhet och skyddsutrustning) - utöver de vanliga sprutmålningstekniska frågorna. Vi har använt tekniken med roller-och-dyna - resultatet blir som en halvbra sprutlack med litet apelsinskalseffekt.
Fördelen mot gelcoat är glans och hållbarhet, nackdelen är att färgskiktet är tunt och inte tål repor (dvs polering blir litet svårare). Har båten en bra färg på gelcoaten (dvs en färg man fortsätter med) blir det bättre och skador syns mindre.
Är båten lackad från fabrik lär det ligga ett rätt tjockt lager (flera skikt än man kanske orkar med själv) och en stor fördel med tvåkomponentslack är att man kan få hjälp att hitta en bra reparationsnyans hos billackerare (som också säljer härdlack, till exemel till betongbilar och liknande färgmarodörer). Annars håller härdlack färgen rätt bra, bättre än gelcoat. Har du tur handlar det om en standard RAL-nyans, då kan du enkelt underhålla skrovet med ny färg, om du gör någon obetydlig tabbe.
Anders S
Re: Lackat skrov, erfarenheter?
Än en gång, tack för alla svar!