Solceller - spännande tillbehör

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 02 jun 2021, 09:32

Finner att mina (polykristallina) solceller ger olika spänning vid i princip samma solinstrålning, 16,8 resp 19,8 V (den som hade sämst vinkel hade högst).
Dom är alltså c:a 18 resp 15 år gamla, den yngsta högst spänning. Den är av märket NAPS; den äldre hittar jag inte fabrikat på men köpt en gång hos Hjertmans. Utseendemässigt identiska.
Kan det vara vanskligt med så olika utgångsspänning? Antar att den med lägst spänning egentligen har dött. Vad rekommenderar sällskapet?
O när jag ändå är på det: skall man ha brytare så de kan stängas av eller?

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av kblomster » ons 02 jun 2021, 09:51

Om du parallellkopplar dem så får du minskad effekt av att spänningen är olika - i princip är det den med lägre spänning som blir begränsande och därmed styr spänningen för hela kretsen, om jag fattat rätt. Eller snarare blir väl effekten så att panelen med högre spänning ger ström men den med lägre spänning knappt ger någonting.

Men är detta spänning över öppen krets, alltså i vila utan regulator inkopplad? För 16,8 V i vila låter väldigt lågt för att ladda 12 V - Victrons MPPT-regulatorer kräver att panelspänningen stiger till minst 5 V över batterispänningen för att överhuvudtaget starta på morgonen (sen fortsätter de dock laddningen även om spänningen sjunker senare, de stänger av först när spänningen sjunkit till 1 V över batterispänning).

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 02 jun 2021, 10:07

Just ja. Öppen krets! Jag har mätt över flera dagar bara för att vara säker och panelen med låga värdet kommer aldrig över 16,8 - om variation så nedåt. Jag tror som du så då blir det att byta. Frågan blir väl då om jag inte måste byta båda - en ny kommer ju inte att komma till sin rätt - i enlighet med resonemanget. Tack för inspelet! Hjälper till i processen!
O så var det detta med brytare! Konstant på eller möjlighet stänga av? Min anledning: undvika backström under årets mörkaste period. Men kanske onödigt med "state of the art" regulator?
Senast redigerad av 1 Seymor B Fudd, redigerad totalt 0 gånger.

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av kblomster » ons 02 jun 2021, 10:33

Jag har inte det, men däremot har jag ju möjligheten att stänga av både laddning och lastutgång i regulatorn via Bluetooth. Stänga av mellan regulatorn och panelerna har i alla fall jag personligen aldrig känt något behov av, när jag behöver mecka med kopplingarna till panelerna så nöjer jag mig med att täcka över dem med en jacka eller nåt så håller de sig lugna. Möjligen kan detta vara till nytta om man avser koppla bort batteriet under långa tidsperioder (vinterförvaring) eftersom regulatorn då inte håller på och vaknar och stängs av hela tiden när solen kommer och går. Men man kan ju också bara demontera en kabel på hösten och skruva dit den igen på våren - det tar ju inte många minuter.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 02 jun 2021, 10:37

Du har rätt såklart. Jag har en tendens att komplicera i onödan.. :oops: Byxhängslor och livrem......

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Ridax » ons 02 jun 2021, 11:17

Kan du inte seriekoppla dem?

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av kblomster » ons 02 jun 2021, 13:07

Enligt vad jag läst är det oftast inte så bra att seriekoppla solpaneler på en båt. Seriekopplade installationer blir väldigt känsliga för partiell skuggning och på en båt är det oftast mycket svårt att montera två paneler så att de alltid skuggas lika. Om man seriekopplar så bör panelerna också vara likadana, i alla fall måste de ha samma märkeffekt, och man måste också se till att varje panel har en bypass-diod (så att strömmen så att säga kan gå förbi den om den är skuggad; en del paneler har detta inbyggt i kopplingsboxen). I fasta installationer på hustak och liknande är det däremot mycket fördelaktigare att seriekoppla, den högre spänningen ger högre verkningsgrad och gör att man kan använda klenare kablar.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Ridax » ons 02 jun 2021, 23:58

Hur skall du ha det egentligen? Du börjar med att skriva att seriekopplat blir väldigt känsligt för skuggning och sedan skriver du ju själv om bypassdioder??? Så var det inte så känsligt till slut? För övrigt är ju alla paneler seriekopplade i vilket fall son helst, nämligen internt för att komma upp i den spänning man vill. Så där har man ändå seriekopplingsproblematiken och värre än med två separata paneler seriekopplade, då man inte kan göra något för att komma runt det.

Och vad var det nu alternativet var? Var det inte att kassera dem? Så mycket sämre än så lär det ju inte bli i alla fall.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 03 jun 2021, 10:28

Tror att jag begriper hur du tänker med seriekoppling. I princip kreativt tänkt och en god idé men dock icke på båten där jag kommer att göra så här efter principen "gör det enkelt":
jag köper två nya monokristrallina à 55W. De har bättre egenskaper och större effekt än mina bevisligen gamla paneler. Som jag skrev har jag faktiskt inte tänkt på att tiden har gått....Den som tycks fungera nått så när om än icke optimalt kommer jag att ta till "landet" för att där faktiskt göra som du föreslår - seriekoppla till redan befintliga - blir en enklare anläggning på inalles typ 200W. Där blir det bara bra med högre spänning - och ingen invecklad elektronik i förbrukaränden.Inte tänkt på innan så tack för uppslaget!

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av kblomster » tor 03 jun 2021, 10:59

Ridax skrev:
ons 02 jun 2021, 23:58
Hur skall du ha det egentligen? Du börjar med att skriva att seriekopplat blir väldigt känsligt för skuggning och sedan skriver du ju själv om bypassdioder??? Så var det inte så känsligt till slut? För övrigt är ju alla paneler seriekopplade i vilket fall son helst, nämligen internt för att komma upp i den spänning man vill. Så där har man ändå seriekopplingsproblematiken och värre än med två separata paneler seriekopplade, då man inte kan göra något för att komma runt det.

Och vad var det nu alternativet var? Var det inte att kassera dem? Så mycket sämre än så lär det ju inte bli i alla fall.
Jag är inte elektriker men har en hel del amatörerfarenhet av likströmskretsar, så nedanstående är enligt vad jag har begripit - fel kan förekomma och då blir jag gärna rättad.

Seriekopplade paneler är känsliga för partiell skuggning även med bypassdioder. Bypassdioden förhindrar bara att den sämre panelen blir strömbegränsande för hela installationen. I en seriekopplad krets måste ju strömmen över hela kretsen vara konstant; lägger man till fler paneler så ökar man spänningen men strömmen förblir densamma. Detta innebär att om man har en panel som ger mindre ström än de andra vid den spänning som hela kretsen ger (t.ex. genom att den är skuggad) så fungerar den som ett motstånd som förvandlar överskottsströmmen till värme. Därför sätter man dit en bypassdiod som ger strömmen en alternativ väg förbi den sämre panelen, men detta innebär ju att den sämre panelen kopplas förbi helt och hållet så att den inte ger någon ström alls så fort skillnaden blir så stor att dioden blir ledande. Så i det här fallet, där en panel är såpass mycket sämre än den andra, så anser jag seriekoppling vara meningslöst - den sämre panelen kommer aldrig ge någon effekt alls.

Bypassdioderna som finns internt i panelerna har samma problematik, ja, men effekten blir mindre, inte större. Effekten av bypassdioden blir ju att strömmen går förbi de celler som den är parallellkopplad med när någon av cellerna i serien skuggas, så ju färre celler man har per bypassdiod desto mindre blir förlusten av att någon enskild cell skuggas. Om man sätter en bypassdiod parallellt med en hel panel så får man ju direkt en väldigt stor förlust om panelen skuggas.

tillägg med förtydligande: i det här fallet lär ju dock parallellkoppling faktiskt vara ännu sämre eftersom den sämre panelen kommer begränsa den bättres spänning. Det jag försöker ha sagt med ovanstående är att det enligt min uppfattning inte ger något att seriekoppla den sämre panelen heller.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Ridax » tor 03 jun 2021, 21:39

Jag irkar inte försöka förstå hur du tänker kblomster. Som jag ser det så är problemet med partiell skuggning i princip detsamma med en eller två paneler, nämligen att svagaste länken (solcell) bestämmer. Det går att delvis komma ifrån med bypass-dioder vid två paneler, varför problemet är mindre med två paneler än 1. Förstår inte varför du accepterar denna brist när du kör en panel men tycker det är katastrof om du kör två. Det är ju samma sak som inträffar...

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av kblomster » tor 03 jun 2021, 22:52

Ridax skrev:
tor 03 jun 2021, 21:39
Jag irkar inte försöka förstå hur du tänker kblomster. Som jag ser det så är problemet med partiell skuggning i princip detsamma med en eller två paneler, nämligen att svagaste länken (solcell) bestämmer. Det går att delvis komma ifrån med bypass-dioder vid två paneler, varför problemet är mindre med två paneler än 1. Förstår inte varför du accepterar denna brist när du kör en panel men tycker det är katastrof om du kör två. Det är ju samma sak som inträffar...
Om man har två omaka paneler i serie och har bypassdioder installerade så kommer den svagare panelen i princip inte ge någonting alls när båda är belysta, men man får lite förluster i bypass-dioden när strömmen går genom den. Alltså är det sämre att ha två seriekopplade paneler än att bara ha den starka. Man kan dock få ström ur den svagare panelen när den starkare är skuggad. Men det kan man också få om man parallellkopplar, så det är ingen mening med att seriekoppla omaka paneler. Detta alltså om problemet i denna tråd.

När det gäller partiell skuggning i allmänhet så leder parallellkopplade paneler till att vid delvis skuggning så får alla paneler arbeta vid en spänning som inte är deras MPP (maximum power point, optimal spänning för högsta effekt) under de rådande förhållandena, och därför ger alla paneler mindre ström än de borde, även de som inte är skuggade, men ingen panel faller bort helt. Vid seriekoppling med bypassdiod över en hel panel faller den panelen bort helt om den blir delvis skuggad. Oftast har man inte mer än 2-4 paneler och seriekoppling ger därför i allmänhet större förluster vid delvis skuggning än parallellkoppling gör, även om bypassdioder finns installerade.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Ridax » fre 04 jun 2021, 06:21

kblomster skrev:
tor 03 jun 2021, 22:52
Om man har två omaka paneler i serie och har bypassdioder installerade så kommer den svagare panelen i princip inte ge någonting alls när båda är belysta, men man får lite förluster i bypass-dioden när strömmen går genom den.
Varför?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 05 jun 2021, 18:01

:o Nu haver jag installerat den första av de två nya 55W panelerna (Sunwind) och jösses....laddar ju rejält - från panelen t ex 1,4 A och från regulatorn 1,9A. O sen kommer en till.....mums!
Så nu kan jag ge rådet att: kolla så att panelerna ger vad de skall! Inte svårt mäta.Innan man börja rota. Kunde jag ju tänkt på själv :oops:

Men - jag undrar - de som konstruerar såna här paneler - har dom någon gång faktiskt installerat själva?? 1)Ramen på baksidan är så smal att det med möda gick att borra för att få plats med skruvar (till akterpulpitställningen) 2)anslutningarna verkar gjorda för typ 0.75mm ledning; jag lyckades med möda plåga dit två styck 1,5 och det satt hårt åt. Sen finns det bara en enkel skruv för anslutningen och inte plats för annat än en liten blå ringhylsa - som jag också lyckades med möda få in 1,5mm ledningen i.
Eller är det fel på mig? Jag tycker dock att jag är rätt händig och ibland t o m litet fiffig.

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Solceller - spännande tillbehör

Inlägg av kblomster » mån 07 jun 2021, 15:03

Ridax skrev:
fre 04 jun 2021, 06:21
kblomster skrev:
tor 03 jun 2021, 22:52
Om man har två omaka paneler i serie och har bypassdioder installerade så kommer den svagare panelen i princip inte ge någonting alls när båda är belysta, men man får lite förluster i bypass-dioden när strömmen går genom den.
Varför?
Ursäkta sent svar, var ute och njöt av vädret i helgen :)

Jag backar, efter att ha funderat på saken så inser jag att jag måste ha fel här, som jag trodde att det funkade är det inte rimligt att det skulle vara. Det bör gå bra att seriekoppla om man har bypassdiod.

Skriv svar