Stuva om i masttoppen

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Stuva om i masttoppen

Inlägg av fredrikk » mån 05 apr 2021, 14:08

Jag håller på att röja upp i masttoppen på den förra säsongen inköpta båten. En TV-antenn har monterats bort. Skulle vilja flytta VHF-antennen föröver, så att man kan se Windexen från sittbrunnen (typ poängen med en Windex...). Smarta idéer för att göra det? En platta föröver på det där påmonterade beslaget? Vill även montera bort resterna av TV-antennsfästet. Det sitter med 4 sexkantsskruv. Hur får man bort masttoppsbeslaget? Hur borde det sitta fast? De två spårskruvarna verkar sitta rätt löst. Kan det sitta med sexkantsskruvarna? Knappast väl?
2021-04-04 13.26.15-1.jpg
2021-04-04 13.26.04.jpg
2021-04-04 13.25.52.jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stuva om i masttoppen

Inlägg av Anders S » tis 06 apr 2021, 07:29

fredrikk skrev:
mån 05 apr 2021, 14:08
Jag håller på att röja upp i masttoppen på den förra säsongen inköpta båten. En TV-antenn har monterats bort. Skulle vilja flytta VHF-antennen föröver, så att man kan se Windexen från sittbrunnen (typ poängen med en Windex...). Smarta idéer för att göra det? En platta föröver på det där påmonterade beslaget? Vill även montera bort resterna av TV-antennsfästet. Det sitter med 4 sexkantsskruv. Hur får man bort masttoppsbeslaget? Hur borde det sitta fast? De två spårskruvarna verkar sitta rätt löst. Kan det sitta med sexkantsskruvarna? Knappast väl?

2021-04-04 13.26.15-1.jpg2021-04-04 13.26.04.jpg2021-04-04 13.25.52.jpg
Nu blir det litet gissande, men det kan nog tänkas att masttoppen (den gjutna delen) går ganska djupt ner för att ta upp krafterna bra, när du drar i akterstaget ("kranen" ger en stark hävarm). Då kan man gissa att det är spårskruvarna som förankrar/säkrar den, men det är kontaktytan som tar upp mesta kraften. En ren gissning (men visst vore det bra?) är då att TV-antennbeslagets skruvar är gängade in i godset på gjutdelen, dvs det finns kanske inga muttrar bakom sexkantskruvarna.

Så börja med att se om det går att lossa sexkantskruvarna. De kan sitta mycket bra i silumingjutgods, man kan börja med att dra åt dem helt obetydligt, sedan lossa dem och kanske skruva fram och tillbaka med litet smörjning.

Försiktighet anbefalles. Går bågon skruv av får den borras ut, och då är skruven det hårda och allt du är rädd om det mjuka. Men har du tur behöver du inte lossa masttoppsbeslaget.

Givetvis kan du ha en aluplatta på toppen av befintlig tillbyggnad, om du inte gör en ny.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Stuva om i masttoppen

Inlägg av fredrikk » tor 22 apr 2021, 09:00

Tack så mycket för tipsen, Anders! Masttoppen satt med de övre antennskruvarna. Gängorna i godset för ena skruven var lite dåliga, så jag tänker skicka in lite gänglåsning för att fixera. Spårskruvarna höll fast VHF-kabeln i toppen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Stuva om i masttoppen

Inlägg av Anders S » fre 23 apr 2021, 07:27

fredrikk skrev:
tor 22 apr 2021, 09:00
Tack så mycket för tipsen, Anders! Masttoppen satt med de övre antennskruvarna. Gängorna i godset för ena skruven var lite dåliga, så jag tänker skicka in lite gänglåsning för att fixera. Spårskruvarna höll fast VHF-kabeln i toppen.
Så bra. Då slapp du ju att borra och härja, tydligen. Alltid skönt.

Ett tips om skadade gängor i aluminiumgjutgods: Om man har anledning att tro att det kommer att skruvas i och ur emellanåt kan man sätta i en rostfri gänginsats: https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000022403
Det finns en litet dyrare sats med de flesta gångbara dimensionerna också.

I ditt fall kan man troligen gå upp en dimension och gänga om fästhålet även om Locktite kan fungera. Men alla skruvförband bygger på "klämkraft" (friktion), inte på skjuvmoståndet i skruven. Så en bra gänga kan vara vitalt eftersom kranen på ditt masttoppsbeslag är såpass lång.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Stuva om i masttoppen

Inlägg av fredrikk » mån 10 maj 2021, 08:12

'tack för som alltid insiktsfullt svar. Jag blev sjuk och har inte dragit vidare i detta. Jag tror att jag kanske får lita på en skruv i sommar och ta den andra nästa år. Om detta inte ses som ett helt galet alternativ...

Skriv svar