Kulventil till toalett, vad välja?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Beemwepaouer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 13:40

Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av Beemwepaouer » sön 02 maj 2021, 18:52

Hej, ska byta kulventiler till min toailstallation och undrar vad man ska lägga pengar på?
Bytte för ca 4 år sedan till biltemas ventiler, men upplever att de gått ganska trögt och varit svåra att stänga tätt.
Men det kan också bero på att jag är dålig på att tvätta ur tanken och gammal skit har antagligen lagt sig i kulhusen och blockerat.
När jag plockade loss ventilerna i eftermiddags var det MYCKET skit innan ventilerna...
Tänker själv att det kanske är bättre att byta oftare, hellre än att köpa svindyra ventiler?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av marede » tis 04 maj 2021, 06:03

Jag är väldigt nöjd med mina från TruDesign. Fick bland annat bra betyg avseende frysmotstånd vilket jag tycker är en bra egenskap.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av Anders S » tis 04 maj 2021, 07:45

Fördelen med TrueDesign är att de inte korroderar (får sår på kulan, det låter inte roligt!). Annars fungerar de som vanligt, och tätar med samma typ av läpptätning. Sedan får man ta ett eget beslut om man tror på teknisk plast i stället för osäker kvalitet på gulmetallen (alla genomföringar är inte lika!), men man slipper att tänka på korrosion mellan ventil, genomföring och slangsockel ifall man går plastvägen.

Min egen strategi sedan Det Stora Bajsförbudet (tömningsförbudet) är att ävwen fortsättningsvis tömma lagligt, och i det sammanhanget någon gång motionera ventilerna (öppna med "tom tank med vatten i" så att de inte beckar igen. Hittills har mina Biltemaventiler tjänat mig väl, men ja, de är tröga från "nytt" och man använder dem så sällan att de aldrig "lossnar". Men de MÅSTE motioneras, precis som alla andra sjöventiler. Man kan ju behöva stänga dem.
Anders S

Beemwepaouer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 13:40

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av Beemwepaouer » tis 04 maj 2021, 10:14

Jag satt o kollade igenom sortiment på Hjertmans, Erlandssons, Watski o Seasea.
Alla har ungefär samma priser och materialkvalitet verkar vara samma.
Kompositgenomföring känns sådär...

Finns det någon annan leverantör med bättre grejjer?

https://www.hjertmans.se/search?q=1%201/4
https://www.seasea.se/result?q=1+1%2F4& ... S%24%22%5D
https://www.erlandsonsbrygga.se/Meny/Ko ... ?q=1+1%2F4
https://www.watski.se/search?q=1%201%2F4

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av marede » tis 04 maj 2021, 10:19

Beemwepaouer skrev:
tis 04 maj 2021, 10:14
Kompositgenomföring känns sådär...
Lite nyfiken, vad är det som gör att du känner så?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av Anders S » tis 04 maj 2021, 13:03

marede skrev:
tis 04 maj 2021, 10:19
Beemwepaouer skrev:
tis 04 maj 2021, 10:14
Kompositgenomföring känns sådär...
Lite nyfiken, vad är det som gör att du känner så?
Kanske att genomföringen (precis som med en rak rörstos i gulmetall) blir en svag punkt, mot slag och stötar? Dagens design med rörstosen in i skrovet, och en ventil pågängad är inte helt hållfasthetsoptimerad, om man säger så. Klassiska Blakeventilen har andra nackdelar, men den är STARK.

Tänk här: Den Stora Verktygslådan på driven och som prickar genomföringen. I min båt sitter genomföringarna avskärmade i sina utrymmen, men jag har löjligt mycket stuvutrymme - så är det inte överallt.

True Design har denna: https://www.watski.se/forstarkning-for- ... ring-11P7g , avsedd som förstärkning.

Ju längre "onödigt utstick" på genomföringen, ju svagare (eller, snarare, "mer utsatt") blir den. Teknikplast är inte mer (eller mindre) utsatt på det viset.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av marede » tis 04 maj 2021, 13:24

Jag har ju satt sex genomföringar och sju kulventiler i olika dimension med TruDesign och jag måste säga att de känns särdeles robusta. Jag känner mig inte orolig för att de skulle knäckas av de saker jag stuvar i min båt. Ankare, "den stora verktygslådan" eller annat tungt får man ju så klart stuva smart och fixera för att de inte ska riskera att skada något. Det ska man ju göra ändå.

Men visst har du en viktig poäng i att man bör minimera utstick så att momentet på genomföringens infästning blir så litet som möjligt. Det är väl troligen där det i så fall börjar läcka, i tätningen mellan skrov och genomföring. Men då är man ju inne på en helt annan fråga än komposit vs brons/mässing/stål.
//Martin
Najad 34 HR -77

Beemwepaouer
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 05 jul 2020, 13:40

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av Beemwepaouer » tis 04 maj 2021, 13:33

marede skrev:
tis 04 maj 2021, 10:19
Beemwepaouer skrev:
tis 04 maj 2021, 10:14
Kompositgenomföring känns sådär...
Lite nyfiken, vad är det som gör att du känner så?
På min båt behöver jag ha en bordgenomföring, följt av en 90 graders böj, och på den en kulventil.
Ser inte att det finns delar i Tru-Design sortimentet som löser detta?
Plus att man behöver ha en stödkrage för å säkra upp kulventil-installationen, efterhandskonstruktion om du frågar mig! 8)

Vad skulle fördelen med komposit vara, mer än fryståligare?
Behöver man byta mer sällan än om man använder mässing?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av Anders S » tis 04 maj 2021, 13:55

marede skrev:
tis 04 maj 2021, 13:24
Jag har ju satt sex genomföringar och sju kulventiler i olika dimension med TruDesign och jag måste säga att de känns särdeles robusta. Jag känner mig inte orolig för att de skulle knäckas av de saker jag stuvar i min båt. Ankare, "den stora verktygslådan" eller annat tungt får man ju så klart stuva smart och fixera för att de inte ska riskera att skada något. Det ska man ju göra ändå.

Men visst har du en viktig poäng i att man bör minimera utstick så att momentet på genomföringens infästning blir så litet som möjligt. Det är väl troligen där det i så fall börjar läcka, i tätningen mellan skrov och genomföring. Men då är man ju inne på en helt annan fråga än komposit vs brons/mässing/stål.
Så tycker jag också, dvs att man skall eliminera svaga punkter på något bra sätt. Nu adresserar ju TrueDesign problemet med förstärkning, det är ju bra. Litet känslomässigt kan jag nog tänka mig att "metall" uppfattas som starkare än plast, men plastgenomföringen saknar akilleshälen "korrosion", en enorm fördel, både för genomföring och ventil.

Just nu har jag väl fungerande gulmetall i båten, men när dessa skall bytas (förhoppningsvis inte alla samtidigt, i alla fall inte de stora) skulle jag inte bekymra mig ett dugg för plast .

För den frugale bör man verifiera att ventilen fungerar väl INNAN sjösättning. Även en dyr ventil (alla delar nya) kostar MYCKET mindre än ett lyft...

I trådens fråga:

Plast korroderar inte, och tyvärr är det skillnad på gulmetaller, från rent skräp via fungerande mässingslegeringar ("avzinkningsfria") till fullgod brons. Därför krävs att

a) man fattar själv att det är noga (här är vi nu) och
b) den man köper av (marinbranschen) köper in kuranta produkter (det kan vara litet si och så med det).

Men den stora poängen med TrueDesign är korrosionsfriheten. Genoloppet blir litet mindre, eftersom godstjockleken blir större. Sedan tål troligen plasten frysning bättre, även om man tar bort den risken genom att motionera ventilen efter upptagning.

Mer information än absolut nödvändigt: https://www.sxk.se/system/files/vastkus ... ringar.pdf
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av marede » tis 04 maj 2021, 14:36

Beemwepaouer skrev:
tis 04 maj 2021, 13:33
marede skrev:
tis 04 maj 2021, 10:19
Beemwepaouer skrev:
tis 04 maj 2021, 10:14
Kompositgenomföring känns sådär...
Lite nyfiken, vad är det som gör att du känner så?
På min båt behöver jag ha en bordgenomföring, följt av en 90 graders böj, och på den en kulventil.
Ser inte att det finns delar i Tru-Design sortimentet som löser detta?
Plus att man behöver ha en stödkrage för å säkra upp kulventil-installationen, efterhandskonstruktion om du frågar mig! 8)

Vad skulle fördelen med komposit vara, mer än fryståligare?
Behöver man byta mer sällan än om man använder mässing?
För mig var det kombinationen av frystålighet, korrosionsbeständighet, och spårbarhet - det faktum att jag vet att den delen jag köper i butiken är tillverkad av TruDesign och därmed kan jag koppla produkten till de kvalitetskrav som anges. Det visade sig vara svårt med vissa andra produkter "på hyllan". http://www.livetombord.se/artiklar/arti ... ngsmarkas/
Om man kan byta mer sällan eller ej vet jag inte, men jag har ännu inte upplevt att de går trögare eller har några problem (och bara för det lär jag väl nu ha massor med problem när jag sjösätter :o )

Det verkar åtminstone tillverkas 90-gradersböjar, men sen ska det ju gå och köpa dem i butik också och det är ju en mer relevant fråga. https://www.trudesign.nz/marine/product ... le-male-90

Nu kan man ju börja undra om jag har aktier i företaget - alls icke. Ej heller någon anknytning till någon form av försäljning eller dylikt. Jag är bara helt enkelt nöjd 8) Något jag som sagt nu säkert får äta upp när båten hamnar i baljan nästa helg :o
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kulventil till toalett, vad välja?

Inlägg av Anders S » tor 06 maj 2021, 08:39

Eftersom de flesta nog (trots att man egentligen inte får tömma så) har en tömningsventil för toalettens hålltank, så är det extra värdefullt att ha en "teknikplastventil" där, för den har större chans att klara sig från urinkorrosion. I många fall har man TVÅ ventiler från hålltanken, en helt nära tanken och en mot havet. Avgreningen för Det Heliga Utsuget sitter då lämpligen mellan dessa två (det är ju tätt så länge man inte tappat bort locket...). I så fall kan man gärna ha den dyra Marelon/True Design-ventilen (det finns ett par dugliga fabrikat) direkt på tanken, där den gör nytta hela tiden.

Är man ängslig/bekymrad/förtänksam/sjömansmässig (det är grader på en skala) skall man givetvis veta att gulmetallgenomföringar också har svagheter och att kvaliteten är lika viktig där som för konstmaterialgenomföringar. Det finns en hel del berättelser om hur sådana korroderat illa på rätt kort tid, och det verkar som problemet accentuerats på senare år (dvs, "sämre kvalitet".

Intuitivt kan man säker tänka att "metall är starkt", men det är inte säkert att det är sant, vare sig nytt eller över tid. Bland annat är godset i en del genomföringar i tunnaste laget och det har rapporterats (till och med här: https://www.sailguide.com/forum/viewtop ... ans#p78624 ) om en helt ny genomföring där gängan skurits så snävt att en liten gjutmiss öppnat ett hål i godset.

En stark egenskap hos True Design är i så fall deras kvalitetskontroll (som de också skryter med). Sådan kvalitetskontroll garanterar visserligen inte produktens absoluta duglighet, men produkten skall åtminstone vara rätt gjord, dvs en övervakad och kontrollerad tillverkning.
Anders S

Skriv svar