En av många trådar gällande detta underbara hatmoment. Som lite glad förstagångare tänkte jag söka ett rakt svar från er som gjort det förr. Finns säkert redan trådar eller inlägg om det men jag hittar bara blandade skurar/inget konkret svar.
Måste all gammal epoxi bort innan man lägger nytt skikt ren epoxi för att "täta" skrovet eller gäller det bara att se till att det gamla inte sitter löst. Alla nämner slipa ner till gelcoat, ett moment jag hade hoppats slippa. Men något i mig säger att man borde göra rätt från början, och grundarbetet är A och O. På vissa väldigt små ställen har den gamla epoxin släppt. Kan det betyda att det är dags att få bort skiten och börja om från början eller låt det som sitter vara kvar?
Tacksam för svar i denna plastdjungel
Måste all gammal epoxi bort?
Re: Måste all gammal epoxi bort?
Hur många lager av gammal epoxi är det? Och lite bättre beskrivning, typ av båt, syftet med jobbet och ffa bilder på hur det ser ut nu!
Re: Måste all gammal epoxi bort?
Nej, epoxyfärg som sitter fast och är hård behöver inte tas bort. Det finns dock flera varianter, och en särskilt trist sort är sk "tjärepoxy", som kan kräva total nerslipning för att ge "perfekt segelbåtsyta". Mer info behövs för vettiga tips.
Anders S
Re: Måste all gammal epoxi bort?
Stort tack för hjälpen!
Jag bifogar lite bilder där jag undersökt lager för lager. Ser ut som att det har kladdats lite olika lager på styr/barbord.
Den gråa färgen är jag nyfiken på. Men men. Jag sörjer för att få bort bottenfärg och mest möjligt av allt gammalt. Nu ska K40 pappren få visa vad dom går för!
Jag bifogar lite bilder där jag undersökt lager för lager. Ser ut som att det har kladdats lite olika lager på styr/barbord.
Den gråa färgen är jag nyfiken på. Men men. Jag sörjer för att få bort bottenfärg och mest möjligt av allt gammalt. Nu ska K40 pappren få visa vad dom går för!
Re: Måste all gammal epoxi bort?
Har jag uppfattat det rätt så är det Gelcoat, röd färg, svart färg, grå färg sen epoxy och så bottenfärguppe på det. Den röda sitter ordentligt så den kanske inte behövs slipas bort.
K40 excenterslip i all ära men nu känns det som att vinkelslipen åker fram om jag vill sjösätta i år. Vi snackar en uttern 890, motorseglare från 79 så "segelegenskaperna" hänger inte direkt på jobbet under vattenlinjen för att uttrycka sig milt.
K40 excenterslip i all ära men nu känns det som att vinkelslipen åker fram om jag vill sjösätta i år. Vi snackar en uttern 890, motorseglare från 79 så "segelegenskaperna" hänger inte direkt på jobbet under vattenlinjen för att uttrycka sig milt.