Ozongenerator i en gammal snipa

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
carina19
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 08 mar 2021, 15:49

Ozongenerator i en gammal snipa

Inlägg av carina19 » mån 08 mar 2021, 15:51

Hej,

Jag är på G och gör i ordning båten inför sommaren och jag köpte en ozongenerator från odorfri.se - Är det någon annan som testat detta
? Såg att det finns en del olika ozongeneratorer på marknaden. Kan det förstöra båten på något sätt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ozongenerator i en gammal snipa

Inlägg av Anders S » mån 08 mar 2021, 22:19

carina19 skrev:
mån 08 mar 2021, 15:51
Hej,

Jag är på G och gör i ordning båten inför sommaren och jag köpte en ozongenerator från odorfri.se - Är det någon annan som testat detta
? Såg att det finns en del olika ozongeneratorer på marknaden. Kan det förstöra båten på något sätt?
Nej, knappast båten, men ozon i nivåer som gör nytta avseende luktbekämpning anses inte hälsosamma för människor. Rekommendationen är att köra den efter behov, när man inte är i båten, men sedan vädra innan man (till exempel) går och lägger sig.

Funktionen är det säkert inget fel på. Det finns andra fabrikat också.

Tillägg: Jag har använt den här typen av jonisatorer i ett par säsonger. De tar bort "skutlukt" och dynor och sådant som med åren fått en tydlig "båtlukt" blir fria från det rätt så kvickt. Låg effekt ("billig jonisator") i förrådet fungerar bra om man kan köra en vecka eller så.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ozongenerator i en gammal snipa

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 09 mar 2021, 11:13

Jag använder - vid behov - också en liknande mojäng; Rubicson jonisator för mindre rum (upp till 12 kvm). Kostar typ 300:-. Tycker att det fungerar bra. Men - förvisso finns det iaf en viss båtlukt som sätter sig i t ex sängutrustning, kläder. Inte så att det märks när man vistas i båten men senare när alla segelsommarkläder tas hem. Rimligen fuktrelaterat? Trots att båten är torr inombords s a s.
Som Anders S skriver - Ozon kan vara farligt för hälsan om för kraftig koncentration under för lång tid.
(länk: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Mk4gpuIXMV )
Apparaten du köpt sägs vara hälsosam enl hemsidan. Jag skulle nog använda den "vid behov"; alltså till "uppfräschning" vid sjösättning, och "avgiftning" vid upptagning. Och i mellan tiden ha en apparat typ Rubicson under säsongen (vid behov). Den går på 12 V också om det behövs akut under gång el så.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ozongenerator i en gammal snipa

Inlägg av Anders S » tor 11 mar 2021, 08:38

Seymor B Fudd skrev:
tis 09 mar 2021, 11:13
Jag använder - vid behov - också en liknande mojäng; Rubicson jonisator för mindre rum (upp till 12 kvm). Kostar typ 300:-. Tycker att det fungerar bra. Men - förvisso finns det iaf en viss båtlukt som sätter sig i t ex sängutrustning, kläder. Inte så att det märks när man vistas i båten men senare när alla segelsommarkläder tas hem. Rimligen fuktrelaterat? Trots att båten är torr inombords s a s.
Som Anders S skriver - Ozon kan vara farligt för hälsan om för kraftig koncentration under för lång tid.
(länk: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... Mk4gpuIXMV )
Apparaten du köpt sägs vara hälsosam enl hemsidan. Jag skulle nog använda den "vid behov"; alltså till "uppfräschning" vid sjösättning, och "avgiftning" vid upptagning. Och i mellan tiden ha en apparat typ Rubicson under säsongen (vid behov). Den går på 12 V också om det behövs akut under gång el så.
Precis så! jag är litet (kanske inte så litet?) nojig över hälsoeffekterna, och använder givetvis bara jonisatorn när båten är tom. Givetvis kan man köra den i en stängd och tom båt även i säsongen, men vädra efteråt! Litet OT kanske, men den gör nytta i bilar och minskar lukt från rökning, fräschar upp sängkläder från förrådet och kan göra nytta med möbeldynor. Tips: Om man stoppar in jonisatorn i en sopsäck av byggkvalitet, ihop med stolsdynor, täcken etc, och sedan försluter den på lämpligt sätt så räcker små apparater överraskande långt.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Ozongenerator i en gammal snipa

Inlägg av Fredrik » sön 14 mar 2021, 08:48

Jag har ingen erfarenhet av att använda mig av ozongenerator, men ozon är ju väldigt reaktivt och gör att material åldras snabbare. T.ex. kan skumplasten i dynorna torka ut, plastmaterial i fönsterlister och beslag kan gulna och bli sprödare.

Men kanske dessa apparater ger så låga nivåer av ozon att detta inte blir något problem?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ozongenerator i en gammal snipa

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 15 mar 2021, 12:54

Förmodligen låga nivåer per se - men vad man får se upp med här är ju koncentrationen; litet utrymme och för lång exponeringstid.
Så kort tid vad som nu menas med det. Minns, rent anekdotiskt, hur vi på en "gubbasegling" plötsligen blevo intensivt medvetna om hemlighusets existens. När syndaren väl vacklat ut ur sagda utrymme, lätt omtöcknad själv, kopplade jag raskt, till gubbarnas oförställda förvåning, in jonisatorn. Det tog typ knappt 2 minuter så var odören borta och gubbarna kunde släppa näsorne. :wink:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ozongenerator i en gammal snipa

Inlägg av Anders S » mån 15 mar 2021, 22:03

Fredrik skrev:
sön 14 mar 2021, 08:48
Jag har ingen erfarenhet av att använda mig av ozongenerator, men ozon är ju väldigt reaktivt och gör att material åldras snabbare. T.ex. kan skumplasten i dynorna torka ut, plastmaterial i fönsterlister och beslag kan gulna och bli sprödare.

Men kanske dessa apparater ger så låga nivåer av ozon att detta inte blir något problem?
Jonisatorer av "som man köpa i affären" genererar inga stora mängder ozon, ur "prylperspektiv". Däremot gäller försiktighetsprincipen att man inte ligger och sover (eller vistas länge) i utrymmen där man kör jonisatorn.

Jag har lånat ut jonisatorn (Kjell-varianten) till ett toarenoveringsprojekt, men är materialen kontaminerade är effekten övergående (eller odören återkommande, hur man nu vill se saken.)
Anders S

Skriv svar