Båthus

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Båthus

Inlägg av Calle C » tis 25 jan 2011, 10:32

Hej

Ni som har båthus, vilken model har ni och vilka är era erfarenheter.
Är de lätta att bygga upp?
Demontera, etc?

Själv har jag ett Dancover sedan 2 år, är rätt nöjd med det men linorna till gavlarna har en förmåga att skavas av.
Calle

Se gla ut

cruisaren
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 07:35

Re: Båthus

Inlägg av cruisaren » ons 26 jan 2011, 18:59

Hus och hus..
Jag har en NOA utliggarställning till Faurbyn
http://www.noa.se/html/utliggarstallning.htm

Monteras i fötterna för mantåget och enda verktyget är en insexnyckel. Har man märkt upp allt sedan året innan (rekommenderas!) så tar det ett par timmar på två man att få av mantåget, upp med ställningen och på med kapellet. Lite fortare att få av det.

Fördelen med utliggarställningen är att det är skonsamt mot skrovsidorna då ett rätt tillskuret kapell skyddar mot att det snöar/regnar in på däck samtidigt som det hänger ner en bit utanför friborden -> inget skav. Samtidigt ger det utmärkt luftväxling uppe på däck och man kan få in en stege mellan ställningen och fribordet och precis klämma sig emellan. Jag har också köpt till den "akterbåge" som gör att kapellet hålls ut även akter om båten, funkar bra. Ett 20-tal 4-5 litersdunkar med vatten håller kapellet nere och det fungerar fint. Egentligen skulle jag vilja ha en något högre ställning som gjorde att snön rasar av på egen hand. Nu gör det bara det på främre fjärdedelen (där båten är smalast), men vi får väl hoppas att kommande vintrar inte blir så kalla. Någon som sett växthuseffekten på sistone :?: :o
//Niklas S

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Båthus

Inlägg av callisto » ons 26 jan 2011, 21:44

Har ett klassiskt båthus till nya båten som jag inte orkar använda.

Fyra stolar. fyra stycken 2tum4-bjälkar á 2,5 m/st per stol.
Totalt 16 st + 3st nockbjälkar som ska bankas på plats i aluminiumfästena.
Träet sväller ofta i den fuktiga höstluften så det behövs yxas lite.
Pressenning mod tung armerad pvc.
Vid montering behöver man vara minst två - helst tre personer så går det hyffsat fort o lätt.
Nog bra för tyngre vinterjobb med båthus som får upp värmen lite och hpller undan snön.
men jag använder Noa-däcksställning som jag monterar själv.

Press och bjälkar har jag till annat numera men vIll ngn köpa Alufästena til båthuset så lägg ett lagom bud - bor i Sthlm.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Båthus

Inlägg av Peter_K » sön 30 jan 2011, 23:52

Jag har ett hus byggt av trä och med en massa Lövhults-beslag köpta på Clas Ohlson.
Det är bökigt att resa och att riva, men det stuvas undan fint och har hållit i många år.
Det var lätt att bygga om att passa den nya större båten.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Båthus

Inlägg av toaen » mån 31 jan 2011, 07:42

Ett permanent båthus, med tak av aluminiumplåt är inte dumt, även om mitt skulle behöva lite renovering och att jag lyfte upp ena långsidan, då marken sjunkit en aning sen det byggdes. Fast de båthusen jag såg bl.a. i Gävle var ju av en helt annan digitet.
Bilagor
Båskjulet.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Båthus

Inlägg av Jonta » sön 07 mar 2021, 13:23

Jag har ett båthus med NOA kopplingar och rör. 10 x4 m , 2,7 m höjd vid sida och 5 m i nock..
Lätt att montera, klarar det på en person. Storleken( höjden) gör att det blir stort vindfång, brant tak gör att all snö lätt glider av.

Skriv svar