Hur stor batteribank? Hjälp!

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Bergfinken » mån 28 dec 2020, 22:05

Hej!

Har de senaste fyra säsongerna kört ett 72ah batteri i min båt. Den har drivit plotter och en Led-lampa. I somras installerade jag USB-uttag för att kunna ladda mobilen, ett 12v uttag samt en voltmätare. Jag upplevde att spänningen sjönk ganska snabbt så fort jag kopplade in mobilen.

Har försökt läsa på om hur el fungerar men gjort små framsteg. Först och främst? Ska batteriet tappa spänning när det belastas eller är något knas där? Jag har en vikbar solpanel på 50w som jag pluggade in när detta hände.

Till kommande säsong har jag införskaffat en 12v-kylbox med en effekt på 40w. Frågan är då. Ska ett 72ah batteri räcka för att driva allt detta? Med kontinuerlig laddning från solpanel under dagen. Även laddning från utombordare är möjlig.

Behöver jag parallellkoppla två batterier för att klara av mitt energibehov?
Ska det räcka med ett 72ah batteri för detta och finns det enligt min beskrivning tecken på att befintligt batteri är defekt?

Mycket tacksam för svar, blir inte klokare av googling längre :o

God fortsättning och gott nytt år!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 29 dec 2020, 15:35

För att kunna ha synpunkter så behövs mer information! Det första jag tänkte på är: hur laddas detta batteri?? Eftersom du inte skriver något om detta föreställer jag mig att laddningen består i den ström batteriet får via motorn! Om du nu har en sån...
Så återkom med litet mer info: )laddning a)motor? generator antal Ampere? b)annan laddning typ 230 volts laddare som ger 12 V ut med visst antal ampere? c) solceller Osv!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Nils_D » tis 29 dec 2020, 15:46

Bergfinken skrev:
mån 28 dec 2020, 22:05
Har de senaste fyra säsongerna kört ett 72ah batteri i min båt. Den har drivit plotter och en Led-lampa. I somras installerade jag USB-uttag för att kunna ladda mobilen, ett 12v uttag samt en voltmätare. Jag upplevde att spänningen sjönk ganska snabbt så fort jag kopplade in mobilen.
Jag läste för många år sedan att man bör stänga av mobilen när man laddar den från ett batteri i båten. Skälet skulle vara att de kretsar i mobilen som ser till att minimera elförbrukningen kopplas ifrån när mobilen känner att den får laddning för då behöver den ju inte spara på batteriet, vilket i sin tur att innebär att medan du laddar den från båtens batteri kör den på max effekt, vilket gör att den drar mer än eljest.
Vet inte om det stämmer för dagens mobiler, men sedan många år har jag som rutin att stänga av mobil och padda när jag laddar dem från båten och tycker, med rätt eller orätt, att det gör lite skillnad på marginalen.

Jag har en Waeco 18 kyl och 2 stycken 75 ah batterier som försörjs av två Sunbeam 10W solceller. Varma somrar räcker det en vecka, men ofta behöver jag ladda upp dem med landström när jag är i hamn igen. Ett problem är förstås att under en värmebölja blir det mycket varmt i ruffen, vilket betyder att kompressorn får jobba mer. På senare år lyfter jag därför ut kylen i sittbrunnen sådana nätter, vilket har två fördelar. Dels är omgivningstemperaturen lägre, och dels slipper jag höra kompressorns surrande när jag skall sova

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Bergfinken » tis 29 dec 2020, 17:42

Seymor B Fudd skrev:
tis 29 dec 2020, 15:35
För att kunna ha synpunkter så behövs mer information! Det första jag tänkte på är: hur laddas detta batteri?? Eftersom du inte skriver något om detta föreställer jag mig att laddningen består i den ström batteriet får via motorn! Om du nu har en sån...
Så återkom med litet mer info: )laddning a)motor? generator antal Ampere? b)annan laddning typ 230 volts laddare som ger 12 V ut med visst antal ampere? c) solceller Osv!
Ah såklart.

Jag har en 50w solpanel som jag kopplar in när jag ligger i hamn. Köper en ny Tohatsu 6hk sailpro utombordare med 50w (typ 4ah) laddning som jag tänker ska hjälpa solpanelen.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 29 dec 2020, 19:56

Mja.....50W solpanel kan ge uppåt 3 A en solig dag men under en begränsad tid av dygnet ju. Plottern drar säg 1 A vilket på 5 timmars segling blir 5Ah. Så panelen räcker inte riktigt till där. och som framkommer drar mobilladdning rätt mycket. En kyl ovanpå detta??
Du nämner 40W vilket ju blir VoltxStröm=Effekt dvs 12 volt och 40W innebär drygt 3 ampere. Det blir på ett dygn 24x3=precis 72Ah... :o
Motorn använder du inte vid segling (för det är en segelbåt??). Men om så ger den 4A. Kör 5 h så har du tillfört 20Ah.
Balanserar väl det du har nu. Om batteriet är 4 år gammalt kan det förvisso vara på väg ut. Svårt säga. Avtar ganska gradvis så ofta lägger man inte märke till det förrän det är för sent...Har du lampor osv i båten? Dagssegling? Eller längre seglatser medI olika hamnar med möjlighet koppla in landström?? Osv. faslig massa variabler.
Mja - du lär få olika förslag - jag tror att det enklaste är att sätta in ett batteri till, som skall parallellkopplas (+ till + -till -)samt - och det är min poäng en batteriladdare som drivs med landström (230V). Den bör vara på minst 15A. Och av modern typ som kan "dela upp strömmen" - inte gammal garagebatteriladdare som öser i allt på en gång.
Vad gäller kylboxen tycker jag att den drar en faslig massa ström. Vad är det för en grej? Antar löstagbar, sån man har med sig??
Skulle rekommendera bygga in en i båten, koppla till termostat. Men det är en helt annan historia....

Som sagt finns det många skolor och erfarenheter med sånt här så vänta o se på andra kommentarer - detta tyckte jag!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Anders S » ons 30 dec 2020, 08:41

När det gäller förbrukning, laddning mm gäller en enkel regel från Lyckoslanten (om den inte är alldeles anakronistisk): Det kommer att gå finfint om man sätter in mer på kontot än man tar ut...

I batterisammanhang får man då räkna vad man behöver (uttag) respektive vad man sätter in (laddar). Det trista är att det inte hjälper att skaffa fler batterier, inte på det sättet. Netto in och netto ut måste balansera (och så bor det en liten ful gubbe i batteriet som skall ha litet mellanskillnad i laddförluster).

Men...

Hur kan du ladda? Hur länge är du ute? Vill du klara dig helt utan landström?

Finns det elström vid bryggan, så kan större batterier vara nyttiga, för då kan man kanske klara sig längre mellan laddningarna. Hur som, så måste batterier vara laddas upp helt och hållet, och helst aldrig tömmas till mer än hälften, bara därför kan två (eller fler) batterier vara vettigt. MEN DU KAN INTE TÖMMA DEM mer än 50% eller så (viktigt).

Därför är det bra med solpaneler som laddar hela dagen, det är bra med laddning från motorn och det är bra med en förlängningssladd (och den sura kostnaden för extra ström som gästhamnarna tar ut).

I båten:
har man LED-lampor överallt,
man laddar telefonen full, men tar ut den sedan,
kör inte instrument och plottern då man inte behöver dem (man kan stänga av plottern i flera timmar om läget är rätt, Kommer dimman startar man den...),
laddar datorn tills den är full, tar ut den sedan.
man kokar inte kaffe via 220v-omvandlare och kaffebryggare (men vem gör det? )
Man läser böcker och tittar inte på den slemma TV:n (det brukar hända mycket kul i hamnarna som man kan se från sittbrunnen...)

Typ; dvs man får vara en el-kamrer av den trista sorten, men inom ramarna för vad resten av besättningen önskar. Det skall vara kul för alla, inte bara eldirektören.

Specifika frågor:

Ja, spänningen sjunker då du belastar batteriet. En del telefonladdare är dels ineffektiva (blir laddaren varm?) och laddar telefonen rätt hårt (blir telefonen varm?) En lathund är att ett batter som vilat visar runt 12.8V då det är fullt. Belastar du det (behövs inte mycket) sjunker spänningen. Det viktiga är hur snabbt batteriet "kommer tillbaka" efter belastning - men en telefonladdare är ändå inte mycket belastning.

Två batterier ger en större buffert (längre tid) innan man ligger på 50 % uttag, det är "bra". 50W solpanel kan vara tillräckligt för 150Ah batteri, dvs två batterier - OM MAN SPARAR ALLT MAN KAN!. Vikbar, portabel är käckt, men givet kriminalteoretisk praktikerempiri kan man såklart inte låta den ligga på båten då man inte har tillsyn. Permanent, fastskruvad är en annan sak.

Jag har ungefär 400 AH batterier, och en panel på 50 W håller batterierna i skick och toppar dem i veckorna (eller, numera, mellan seglingarna). Men utan laddning från motorn blir det inte bra - motorn laddar 30-40 då batterierna är mottagliga (halvtomma), det är ganska mycket om man kör en timme, löjligt litet om man kör fem minuter (Lyckoslantens in-ut på kontot, igen.)

Jag TROR att om du har 750 kr till ett extra batteri, så använd det först till en bra sladd och en batteriladdare i stället. Men det är vad jag TROR. Fler batterier gör bara nytta om de kan laddas, och det är nog ditt primära problem.
Anders S

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Bergfinken » ons 30 dec 2020, 14:18

Seymor B Fudd skrev:
tis 29 dec 2020, 19:56
Mja.....50W solpanel kan ge uppåt 3 A en solig dag men under en begränsad tid av dygnet ju. Plottern drar säg 1 A vilket på 5 timmars segling blir 5Ah. Så panelen räcker inte riktigt till där. och som framkommer drar mobilladdning rätt mycket. En kyl ovanpå detta??
Du nämner 40W vilket ju blir VoltxStröm=Effekt dvs 12 volt och 40W innebär drygt 3 ampere. Det blir på ett dygn 24x3=precis 72Ah... :o
Motorn använder du inte vid segling (för det är en segelbåt??). Men om så ger den 4A. Kör 5 h så har du tillfört 20Ah.
Balanserar väl det du har nu. Om batteriet är 4 år gammalt kan det förvisso vara på väg ut. Svårt säga. Avtar ganska gradvis så ofta lägger man inte märke till det förrän det är för sent...Har du lampor osv i båten? Dagssegling? Eller längre seglatser medI olika hamnar med möjlighet koppla in landström?? Osv. faslig massa variabler.
Mja - du lär få olika förslag - jag tror att det enklaste är att sätta in ett batteri till, som skall parallellkopplas (+ till + -till -)samt - och det är min poäng en batteriladdare som drivs med landström (230V). Den bör vara på minst 15A. Och av modern typ som kan "dela upp strömmen" - inte gammal garagebatteriladdare som öser i allt på en gång.
Vad gäller kylboxen tycker jag att den drar en faslig massa ström. Vad är det för en grej? Antar löstagbar, sån man har med sig??
Skulle rekommendera bygga in en i båten, koppla till termostat. Men det är en helt annan historia....

Som sagt finns det många skolor och erfarenheter med sånt här så vänta o se på andra kommentarer - detta tyckte jag!
Anders S skrev:
ons 30 dec 2020, 08:41
När det gäller förbrukning, laddning mm gäller en enkel regel från Lyckoslanten (om den inte är alldeles anakronistisk): Det kommer att gå finfint om man sätter in mer på kontot än man tar ut...

I batterisammanhang får man då räkna vad man behöver (uttag) respektive vad man sätter in (laddar). Det trista är att det inte hjälper att skaffa fler batterier, inte på det sättet. Netto in och netto ut måste balansera (och så bor det en liten ful gubbe i batteriet som skall ha litet mellanskillnad i laddförluster).

Men...

Hur kan du ladda? Hur länge är du ute? Vill du klara dig helt utan landström?

Finns det elström vid bryggan, så kan större batterier vara nyttiga, för då kan man kanske klara sig längre mellan laddningarna. Hur som, så måste batterier vara laddas upp helt och hållet, och helst aldrig tömmas till mer än hälften, bara därför kan två (eller fler) batterier vara vettigt. MEN DU KAN INTE TÖMMA DEM mer än 50% eller så (viktigt).

Därför är det bra med solpaneler som laddar hela dagen, det är bra med laddning från motorn och det är bra med en förlängningssladd (och den sura kostnaden för extra ström som gästhamnarna tar ut).

I båten:
har man LED-lampor överallt,
man laddar telefonen full, men tar ut den sedan,
kör inte instrument och plottern då man inte behöver dem (man kan stänga av plottern i flera timmar om läget är rätt, Kommer dimman startar man den...),
laddar datorn tills den är full, tar ut den sedan.
man kokar inte kaffe via 220v-omvandlare och kaffebryggare (men vem gör det? )
Man läser böcker och tittar inte på den slemma TV:n (det brukar hända mycket kul i hamnarna som man kan se från sittbrunnen...)

Typ; dvs man får vara en el-kamrer av den trista sorten, men inom ramarna för vad resten av besättningen önskar. Det skall vara kul för alla, inte bara eldirektören.

Specifika frågor:

Ja, spänningen sjunker då du belastar batteriet. En del telefonladdare är dels ineffektiva (blir laddaren varm?) och laddar telefonen rätt hårt (blir telefonen varm?) En lathund är att ett batter som vilat visar runt 12.8V då det är fullt. Belastar du det (behövs inte mycket) sjunker spänningen. Det viktiga är hur snabbt batteriet "kommer tillbaka" efter belastning - men en telefonladdare är ändå inte mycket belastning.

Två batterier ger en större buffert (längre tid) innan man ligger på 50 % uttag, det är "bra". 50W solpanel kan vara tillräckligt för 150Ah batteri, dvs två batterier - OM MAN SPARAR ALLT MAN KAN!. Vikbar, portabel är käckt, men givet kriminalteoretisk praktikerempiri kan man såklart inte låta den ligga på båten då man inte har tillsyn. Permanent, fastskruvad är en annan sak.

Jag har ungefär 400 AH batterier, och en panel på 50 W håller batterierna i skick och toppar dem i veckorna (eller, numera, mellan seglingarna). Men utan laddning från motorn blir det inte bra - motorn laddar 30-40 då batterierna är mottagliga (halvtomma), det är ganska mycket om man kör en timme, löjligt litet om man kör fem minuter (Lyckoslantens in-ut på kontot, igen.)

Jag TROR att om du har 750 kr till ett extra batteri, så använd det först till en bra sladd och en batteriladdare i stället. Men det är vad jag TROR. Fler batterier gör bara nytta om de kan laddas, och det är nog ditt primära problem.
Tack för er hjälp!

Båten är en 18-fots Hurley 18 från 1968. Blir lite svårt att bygga in nåt isothermliknande kylskåp. Har en AEG 12v Kylbox som verkar göra jobbet.

Installerar nog en batteriladdare och om jag har några pengar till övers blir det ett batteri till också.

Studentbudgeten är något begränsad ;)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Anders S » ons 30 dec 2020, 16:24

Hurley 18, sa du...

Jag har en förstorad sådan. (Ritad av samma konstruktör)... En av de tuffaste små båtarna man kan tänka sig, den andra är Fidra.

I små båtar kan man behöva tillämpa litet trix från 1930-kallt, dvs hur spara ström: Den stora strömtjuven är din kylbox, sedan plottern. Plottern behöver du bara ibland, och den startar väl ganska fort då du BEHÖVER den? Ett set sjökort måste du ha ändå.

Kylen kan du trimma enkelt. Jag lärde mig ett roligt knep på 70talet (när vi hade en isbox, is kan man bara ha om det finns ett avlopp) : Man går till affären på kvällen och lägger mjölken i frysen, och tar med den till boxen på morgonen - kylklamp med dubbel nytta (om man gillar mjölk i kaffet, som jag). Djupfryst köttfärs fungerar som kylklamp de luxe, den också. Maxa kylen över natten (om du har ström), kör litet lugnare under dagen. Vin och öl kan man "vattenkyla" i en nätkasse.

Du hade en voltmeter: Kolla här: https://trass.se/Batteriuh.htm Spänningen visar riktigt bra hur laddat batteriet är, bara man låtit batteriet vila ett par timmar. Men på morgonen kommer det att fungera, om du inte haft något påslaget under natten.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av oceansailor » tor 31 dec 2020, 21:57

72 Ah är litet batteri för en kyl. Du kan säkert räkna med att kylen drar 2A timma genomsnittligt. Om jag har rätt så Betyder det 48 Ah.

När Du förbrukat hälften av de 72 Ah så har Du en vilospänning på ca:12.2 V. Lägger Du på lite belastning så sjunker spänningen säkert runt mot 11.8-12V. Vid 50% av batterikapaciteten så är det dags att ladda om Du vill undvika att förstöra batteriet.

När Du är ute och seglar lite längre ön dagseglingar så klarar Du säkert inte av att ladda till 100 %. 80-85 % är mer realistiskt. Det ger tillgänglig kapacitet på ca: 21 Ah. (50-80 %)

Så mer kapacitet tror jag är ett gott råd.

Helt avgörande för energiförbrukningen i kylen är vilken temperatur Du vill ha. Det blir stor skillnad om Du kan spara 2-3 grader.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av Seawolf » fre 01 jan 2021, 08:19

För att få balans mellan båtens elförbrukning och tillförsel måste endera eller båda anpassas så att tillförsel är större än förbrukning.
Sen kan ett större batteri hjälpa då man vill förlänga den tid då man förbrukar mer än man tillför, varefter man sen toppar upp batteriet igen t.ex. med landströmsladdning och börjar på ny kula.
Att enbart öka batteristorleken är som att köpa en större plånbok för att inkomsterna inte räcker för utgifterna.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hur stor batteribank? Hjälp!

Inlägg av oceansailor » tis 05 jan 2021, 03:01

Seawolf skrev:
fre 01 jan 2021, 08:19
För att få balans mellan båtens elförbrukning och tillförsel måste endera eller båda anpassas så att tillförsel är större än förbrukning.
Sen kan ett större batteri hjälpa då man vill förlänga den tid då man förbrukar mer än man tillför, varefter man sen toppar upp batteriet igen t.ex. med landströmsladdning och börjar på ny kula.
Att enbart öka batteristorleken är som att köpa en större plånbok för att inkomsterna inte räcker för utgifterna.....
Tycker nog att en större batteribank ger en klar fördel i många fall. Kanske inte riktigt för skaparen av tråden då han bara har en utombordare. I hans fall skulle mer solpaneler vara ett bättre alternativ.

Men har man en motor med en hyfsat stor generator så får man in betydligt effektivare laddning med en större batteribank. Med en normalstor generator 60-115 A så bör man få in ungefär dubbelt så mycket laddning på en timma motorkörning om man startar från 50 %.

Skriv svar