Anders S skrev: ↑ons 30 dec 2020, 08:41
När det gäller förbrukning, laddning mm gäller en enkel regel från Lyckoslanten (om den inte är alldeles anakronistisk): Det kommer att gå finfint om man sätter in mer på kontot än man tar ut...
I batterisammanhang får man då räkna vad man behöver (uttag) respektive vad man sätter in (laddar). Det trista är att det inte hjälper att skaffa fler batterier, inte på det sättet. Netto in och netto ut måste balansera (och så bor det en liten ful gubbe i batteriet som skall ha litet mellanskillnad i laddförluster).
Men...
Hur kan du ladda? Hur länge är du ute? Vill du klara dig helt utan landström?
Finns det elström vid bryggan, så kan större batterier vara nyttiga, för då kan man kanske klara sig längre mellan laddningarna. Hur som, så måste batterier vara laddas upp helt och hållet, och helst aldrig tömmas till mer än hälften, bara därför kan två (eller fler) batterier vara vettigt. MEN DU KAN INTE TÖMMA DEM mer än 50% eller så (viktigt).
Därför är det bra med solpaneler som laddar hela dagen, det är bra med laddning från motorn och det är bra med en förlängningssladd (och den sura kostnaden för extra ström som gästhamnarna tar ut).
I båten:
har man LED-lampor överallt,
man laddar telefonen full, men tar ut den sedan,
kör inte instrument och plottern då man inte behöver dem (man kan stänga av plottern i flera timmar om läget är rätt, Kommer dimman startar man den...),
laddar datorn tills den är full, tar ut den sedan.
man kokar inte kaffe via 220v-omvandlare och kaffebryggare (men vem gör det? )
Man läser böcker och tittar inte på den slemma TV:n (det brukar hända mycket kul i hamnarna som man kan se från sittbrunnen...)
Typ; dvs man får vara en el-kamrer av den trista sorten, men inom ramarna för vad resten av besättningen önskar. Det skall vara kul för alla, inte bara eldirektören.
Specifika frågor:
Ja, spänningen sjunker då du belastar batteriet. En del telefonladdare är dels ineffektiva (blir laddaren varm?) och laddar telefonen rätt hårt (blir telefonen varm?) En lathund är att ett batter som vilat visar runt 12.8V då det är fullt. Belastar du det (behövs inte mycket) sjunker spänningen. Det viktiga är hur snabbt batteriet "kommer tillbaka" efter belastning - men en telefonladdare är ändå inte mycket belastning.
Två batterier ger en större buffert (längre tid) innan man ligger på 50 % uttag, det är "bra". 50W solpanel kan vara tillräckligt för 150Ah batteri, dvs två batterier - OM MAN SPARAR ALLT MAN KAN!. Vikbar, portabel är käckt, men givet kriminalteoretisk praktikerempiri kan man såklart inte låta den ligga på båten då man inte har tillsyn. Permanent, fastskruvad är en annan sak.
Jag har ungefär 400 AH batterier, och en panel på 50 W håller batterierna i skick och toppar dem i veckorna (eller, numera, mellan seglingarna). Men utan laddning från motorn blir det inte bra - motorn laddar 30-40 då batterierna är mottagliga (halvtomma), det är ganska mycket om man kör en timme, löjligt litet om man kör fem minuter (Lyckoslantens in-ut på kontot, igen.)
Jag TROR att om du har 750 kr till ett extra batteri, så använd det först till en bra sladd och en batteriladdare i stället. Men det är vad jag TROR. Fler batterier gör bara nytta om de kan laddas, och det är nog ditt primära problem.