Teak i pentry

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
nordvalen
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 dec 2020, 22:14

Teak i pentry

Inlägg av nordvalen » ons 16 dec 2020, 22:25

Hej!
Jag håller på att snygga till diverse teak inne i båten. Jag har använt några lager fernissa och avslutat med Goldspar. Jag noterade på en lucka att när det hade hunnit bli så dåligt att gammal fernissa hade lossnat så blir teaken lite grå och om man inte slipar bort det grå syns det igenom fernissan. Nu har jag kommit till ett skott i pentryt där det har blivit ganska slitet. Jag tänkte slipa försiktigt så att ytan är jämn, men jag vill varken slipa igenom fanér eller att det ska bli grå fläckar som syns igenom fernissan. Är det någon rutinerad här som har något bra tips här? Är det bara försiktighet och fingertoppskänsla som gäller? Bifogar två bilder på ytan.

IMG_8715.jpg
IMG_8716.jpg

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Teak i pentry

Inlägg av Yapdiver » tor 17 dec 2020, 10:52

Jag skulle föreslå att du köper en riktigt bra färgskrapa, Bacho föreslagsvis, och sedan skrapar bort all gammal fernissa först, det är förvånansvärt lätt med. Sedan får du slipa försiktigt tills allt ser bra ut. Så skulle jag försöka göra det.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Teak i pentry

Inlägg av Peter_K » tor 17 dec 2020, 14:15

Instämmer.
Och sedan betsa försiktigt med teakbets.
Alla borde ha skägg

nordvalen
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 dec 2020, 22:14

Re: Teak i pentry

Inlägg av nordvalen » tor 17 dec 2020, 15:03

Ok, tack för tipsen. Behövs det värme och är det endast skrapning med fibrerna som gäller?

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Teak i pentry

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 17 dec 2020, 17:13

Jag hade samma problem på ffa toadörren. Men istället för att slipa gnuggade jag frenetiskt med bomullstussar och rödsprit, till ingen färgning förekom i tussarna (går åt en del). Sen betsade jag med vattenbets, obs ej lackbets, och därefter x (7) lager klar golvlack (Nordsjö). Blev synnerligen fint.
Är det riktiga flagor kan du förstås som föreslås ytterligt försiktigt försöka få bort dem. Risken är dock att det blir ett o annat hack.
S:a prodedur har jag använt i resten av båten och faktum är att det ser ut som nytt! Började med lackbets men det blev litet flammigt så vatten- baserad var lättare att få jämt.

nordvalen
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 dec 2020, 22:14

Re: Teak i pentry

Inlägg av nordvalen » tor 17 dec 2020, 23:15

Seymor B Fudd skrev:
tor 17 dec 2020, 17:13
Jag hade samma problem på ffa toadörren. Men istället för att slipa gnuggade jag frenetiskt med bomullstussar och rödsprit, till ingen färgning förekom i tussarna (går åt en del). Sen betsade jag med vattenbets, obs ej lackbets, och därefter x (7) lager klar golvlack (Nordsjö). Blev synnerligen fint.
Är det riktiga flagor kan du förstås som föreslås ytterligt försiktigt försöka få bort dem. Risken är dock att det blir ett o annat hack.
S:a prodedur har jag använt i resten av båten och faktum är att det ser ut som nytt! Började med lackbets men det blev litet flammigt så vatten- baserad var lättare att få jämt.
Tar rödspriten bort det gråa i teaken eller är det bara för rengöring? Är det lätt att få det jämnt med bets? Mycket frågor nu..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Teak i pentry

Inlägg av Anders S » fre 18 dec 2020, 10:10

Det där problemet hade jag med garneringsskivor runt några läckande ventiler ("fönster"). Då löste jag det med sk "teakrens" - dvs "kemisk slipning" när jag slipat lätt, men inte vågade ta mer på det tunna faneret. (gnugga med "grön skrubbsvamp", vänta ett tag, skölja noga. Så som det såg ut "vått" speglade slutresultatet rätt bra. De flesta produkter som utlovar "tar bort det gråa" från till exempel trädgårdsmöbler (i trä, såklart!) bör fungera. Därefter kan man betsa om man tycker det blir nödvändigt. Kräver att man sköljer ordentligt, funkar kanske inte om teaken sitter avigt till.

Det här biter inte på fernissa, men har inte teaken grånat bakom fernissan behövs det inte heller. Väl sittande fernissa behöver man inte ta bort, men det gäller ju att det blir jämnt och slätt ifall träet fläckvis är helt rent.

I helt hopplösa fall finns reparationsfaner (extra tunn plywood, egentligen att köpa ( exempel: https://www.seasea.se/flexifaner-teak-0-6mm-1-4 ) , och i extrema fall kan man ju måla, beroende på om det passar eller blir märkligt. I pentryt kan vit tvåkomponentslack bli funkis.
Anders S

nordvalen
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 dec 2020, 22:14

Re: Teak i pentry

Inlägg av nordvalen » fre 18 dec 2020, 10:27

Anders S skrev:
fre 18 dec 2020, 10:10
Det där problemet hade jag med garneringsskivor runt några läckande ventiler ("fönster"). Då löste jag det med sk "teakrens" - dvs "kemisk slipning" när jag slipat lätt, men inte vågade ta mer på det tunna faneret. (gnugga med "grön skrubbsvamp", vänta ett tag, skölja noga. Så som det såg ut "vått" speglade slutresultatet rätt bra. De flesta produkter som utlovar "tar bort det gråa" från till exempel trädgårdsmöbler (i trä, såklart!) bör fungera. Därefter kan man betsa om man tycker det blir nödvändigt. Kräver att man sköljer ordentligt, funkar kanske inte om teaken sitter avigt till.

Det här biter inte på fernissa, men har inte teaken grånat bakom fernissan behövs det inte heller. Väl sittande fernissa behöver man inte ta bort, men det gäller ju att det blir jämnt och slätt ifall träet fläckvis är helt rent.

I helt hopplösa fall finns reparationsfaner (extra tunn plywood, egentligen att köpa ( exempel: https://www.seasea.se/flexifaner-teak-0-6mm-1-4 ) , och i extrema fall kan man ju måla, beroende på om det passar eller blir märkligt. I pentryt kan vit tvåkomponentslack bli funkis.
Det var något sådant jag hade hoppats skulle fungera. Jag tror att jag ska göra ett försök med väldigt lätt slipning, teakrengöring (snappy, biltemas tex) och sedan testa ett tunt lager fernissa på en liten yta och se om det blir tillräckligt bra resultat. I värsta fall så har jag teakplywood över och får helt enkelt ge mig på att byta ut den.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Teak i pentry

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 18 dec 2020, 19:14

nordvalen skrev:
tor 17 dec 2020, 23:15
Seymor B Fudd skrev:
tor 17 dec 2020, 17:13
Jag hade samma problem på ffa toadörren. Men istället för att slipa gnuggade jag frenetiskt med bomullstussar och rödsprit, till ingen färgning förekom i tussarna (går åt en del). Sen betsade jag med vattenbets, obs ej lackbets, och därefter x (7) lager klar golvlack (Nordsjö). Blev synnerligen fint.
Är det riktiga flagor kan du förstås som föreslås ytterligt försiktigt försöka få bort dem. Risken är dock att det blir ett o annat hack.
S:a prodedur har jag använt i resten av båten och faktum är att det ser ut som nytt! Började med lackbets men det blev litet flammigt så vatten- baserad var lättare att få jämt.
Tar rödspriten bort det gråa i teaken eller är det bara för rengöring? Är det lätt att få det jämnt med bets? Mycket frågor nu..
Nä rödspriten använde jag för att få bort lackresterna. Sen beror det ju på hur lacken har krackelerat. På min ägandes båt såg ju mycket "dammigt" ut men vid närmare betraktande var det alltså lacken som släppt. Försökte först med våtslip sandpapper på ett undangömt ställe men det blev alls icke bra. Så där kom rödspriten in. Sen är det väl skillnad på teak o mahogny! I min båt var det alltså khayamahogny - trol lättare att göra vid (även om det var ett fasligt jobbande med alla ytor inkl durkarna. Teak kan man som Anders S skriver få fräsch igen med diverse medel -beror väl på också hur teaken var behandlad var från början. Många båtar har ju oljad teak t ex.Comfort 32:an hade sån teak;hade jag svårt att göra något åt. Kompisens Scanmar 33 har också mörk teak men det jobbet verkar ha mycket högre kvalitet.
Och medans jag tänker på det - det är väl teak du har? Inte mahogny??

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Teak i pentry

Inlägg av Anders S » lör 19 dec 2020, 09:29

Problemet är ju att de sparsamma plywoodtillverkarna sätter så tunt faner som ytskikt. Ju äldre båten är, ju bättre chans att plywooden har ett litet tjockare ytskikt, men nyare plywood brukar ha (bokstavligen) lövtunna faner ytterst. Av bilden att döma finns det nog en bra chans att "trärent" av något märke kan fungera. Just "Snappy" (två flaskor, och varningar för frätning på rensflaskan) skall man vara litet försiktig med på faner,

Använder man en "grön skrubbsvamp" (det finns olika grovlekar i andra färger) så ÄR det som slippapper, så ta det nätt. Men på yttre teak (typ, grabbräcken mm) fungerar det rätt bra för att fräscha upp ytan. Antagligen går den "lurviga ytan" ner bra i ojämnheterna i träet. Slippapper når inte ner i fårorna innan man tagit ner mycket friskt trä - och det är ju problemet med tunna faner.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Teak i pentry

Inlägg av Seymor B Fudd » lör 19 dec 2020, 16:02

Anders S skrev:
lör 19 dec 2020, 09:29
Problemet är ju att de sparsamma plywoodtillverkarna sätter så tunt faner som ytskikt. Ju äldre båten är, ju bättre chans att plywooden har ett litet tjockare ytskikt, men nyare plywood brukar ha (bokstavligen) lövtunna faner ytterst. Av bilden att döma finns det nog en bra chans att "trärent" av något märke kan fungera. Just "Snappy" (två flaskor, och varningar för frätning på rensflaskan) skall man vara litet försiktig med på faner,

Använder man en "grön skrubbsvamp" (det finns olika grovlekar i andra färger) så ÄR det som slippapper, så ta det nätt. Men på yttre teak (typ, grabbräcken mm) fungerar det rätt bra för att fräscha upp ytan. Antagligen går den "lurviga ytan" ner bra i ojämnheterna i träet. Slippapper når inte ner i fårorna innan man tagit ner mycket friskt trä - och det är ju problemet med tunna faner.
Du har förvisso rätt med ytskiktstjockleken. På min båt, alltså khayamahogny, upptäckte jag när jag blev tvungen att konstruera helt ny trappnedgång/kabinett för motorn, att ytskiktet på den g:a trappan var typ dubbelt så tjockt som det nya faneret. Ändå kostade en skiva (1200x2400) khayamahogny faner bortåt 2000:-......

Kan förresten tillägga att när jag alltså skulle behandla det nya faneret, använde jag en sprayflaska för att väta ytskiktet. hade läst nånstans att då reser sig fibrerna! Sen försiktig försiktig slipning med fint fint våtslip. Första därefter bets osv.

nordvalen
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 dec 2020, 22:14

Re: Teak i pentry

Inlägg av nordvalen » sön 03 jan 2021, 19:38

Tack för all input i frågan.

Jag testade att betsa med mahognybets mha en svamp och fick ett klart godkänt resultat på de grå partierna på teaken. Jag gjorde även samma på en lucka som såg riktigt trist ut där en del fernissa hade försvunnit och den hade en del gråa partier, samt att alla ljusa märken efter stötar försvann på ett tillfredsställande sätt :) Nu inser jag dock att jag borde gjort likadant på de två första luckorna jag redan fernissat innan jag började fernissa (varför är det alltid såhär). På dessa luckor syns en del sådana här märken under fernissan. Min nya fråga som uppstod är därför om jag (nästa år, för att inte lösa upp fernissan) kan rugga upp fernissan och gå på med bets på dom ställena? Och sedan lägga på några nya lager. Har någon gjort så, eller måste all fernissa bort för att betsen ska ner i träet? Det känns som att när jag betsat hittills har redan fernissade ytor inte ändrat färg nämnvärt, och de ljusare ytorna har fått liknande ton. Däremot vet jag inte hur det blir med bets på fernissa.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Teak i pentry

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 05 jan 2021, 13:05

nordvalen skrev:
sön 03 jan 2021, 19:38
Tack för all input i frågan.

Jag testade att betsa med mahognybets mha en svamp och fick ett klart godkänt resultat på de grå partierna på teaken. Jag gjorde även samma på en lucka som såg riktigt trist ut där en del fernissa hade försvunnit och den hade en del gråa partier, samt att alla ljusa märken efter stötar försvann på ett tillfredsställande sätt :) Nu inser jag dock att jag borde gjort likadant på de två första luckorna jag redan fernissat innan jag började fernissa (varför är det alltid såhär). På dessa luckor syns en del sådana här märken under fernissan. Min nya fråga som uppstod är därför om jag (nästa år, för att inte lösa upp fernissan) kan rugga upp fernissan och gå på med bets på dom ställena? Och sedan lägga på några nya lager. Har någon gjort så, eller måste all fernissa bort för att betsen ska ner i träet? Det känns som att när jag betsat hittills har redan fernissade ytor inte ändrat färg nämnvärt, och de ljusare ytorna har fått liknande ton. Däremot vet jag inte hur det blir med bets på fernissa.
På min båt fanns ju fernissa kvar efter att gnuggande med rödsprit (och det tar alltså tid och är jobbigt) men det "blanka" dvs antagligen ytskiktet försvann och betsen (obs obs vattenbaserad,,,)fäste sen på detta. Iaf i mitt fall (=brasklapp)Att lägga på direkt tror jag icke blir bra.
Och "varför blir det alltid så här"? Bra fråga. Personligen har jag kommit fram till att den outgrundlige mr Murphy plötsligt kan ta över, som om man blev temporärt besatt för strax efter undrar man ju "hur f-n kunde jag nu göra detta jag som är så noggrann". Så det kan ju inte ha varit jag själv.....En annan förklaring är ju att man drabbats av ren obetänksamhet men det känns inte lika bra att tänka så tycker jag. :wink:

Skriv svar