Hej,
Jag får inte igång min MD7A på min vega, den har ingen kompression och jag tror inte jag får av ventilkåpan utan att ta ut motorn.
Jag funderar på en utombordare som ersättning.
Har ni några tips på hur en sådan motor skall placeras? -
Tips på motorfäste?
Tips på var det ska sitta (barbord eller styrbord om stegen?
Tips om jag behöver förstärka aterspegeln eller kan montera direkt i vekas fina plast?
Tips på lämplig motor?
Jag har kikat på Hondas 8Hk långriggade 4-takt
https://www.ssbilbehor.se/honda-utombor ... -lang-rigg
är det en lämplig motor till min båt?
Vad tror ni om motorfäste till denna motor?
https://www.seasea.se/motortillbeh%C3%B ... f-20-25-hk
Mycket tacksam för tips!
Vega med krånglande inombordare MD7A
Re: Vega med krånglande inombordare MD7A
Den Honda du föreslår verkar alldeles för tung. Den väger ju över 40 kg! Den väger visserligen mindre än din nuvarande inombordare, men utombordsmotorn hamnar ju längst akterut och kommer att försämra seglingsegenskaperna eftersom aktern kommer att gräva ner sig.
Min IF, som är obetydligt lättare än en Vega (200 kg enl Sailguide), klarar sig utan problem med en Mercury Sailpower på 5 hk som bara väger drygt hälften (ca 25 kg). Kraften räcker också för att trycka sig fram i rejäl motsjö, bland annat för att den har en annan propellerstigning än vad motorer i den storleken brukar ha, och som ger mer kraft. Den har också lång rigg (och när den säljs som Tohatsu finns den också med extralång rigg). Kan också utrustas med fjärrstyrning så man slipper hänga över aktern för att manövrera motorn. Lär också kunna eftermonteras.
Oavsett vilken motor du köper, så se till att du får byta standardpropellern mot en med lämplig stigning för en segelbåt. Kan inte säljaren fixa det så välj en annan säljare.
Om du inte skaffar fjärrstyrning så tänk på hur reglagen sitter på motorn så att du kan nå dem enkelt från sittbrunnen. De flesta har till exempel växeln på ena sidan av motorn. Den vill du ha in mot mitten på båten (på min Mercury sitter växeln på framsidan). De flesta (alla?) har rorkulten till vänster, vilket betyder att om du inte har extremt långa gorillaarmar så bör du montera motorn på styrbordssidan.
Du behöver definitivt förstärka akterspegeln, också om du väljer en lättare motor än Hondan du funderar på. De flesta förstärkningar jag sett består av en rätt stor skiva marinplywood, som i många fall dessutom är inplastad.
Motorfästet du funderar på är väl mer eller mindre standard, men det finns andra lösningar där man kan hissa motorn vertikalt som kanske är att föredra på en Vega. Vet dock inte om de finns att köpa över disk eller om de som jag sett varit specialtillverkade.
Min IF, som är obetydligt lättare än en Vega (200 kg enl Sailguide), klarar sig utan problem med en Mercury Sailpower på 5 hk som bara väger drygt hälften (ca 25 kg). Kraften räcker också för att trycka sig fram i rejäl motsjö, bland annat för att den har en annan propellerstigning än vad motorer i den storleken brukar ha, och som ger mer kraft. Den har också lång rigg (och när den säljs som Tohatsu finns den också med extralång rigg). Kan också utrustas med fjärrstyrning så man slipper hänga över aktern för att manövrera motorn. Lär också kunna eftermonteras.
Oavsett vilken motor du köper, så se till att du får byta standardpropellern mot en med lämplig stigning för en segelbåt. Kan inte säljaren fixa det så välj en annan säljare.
Om du inte skaffar fjärrstyrning så tänk på hur reglagen sitter på motorn så att du kan nå dem enkelt från sittbrunnen. De flesta har till exempel växeln på ena sidan av motorn. Den vill du ha in mot mitten på båten (på min Mercury sitter växeln på framsidan). De flesta (alla?) har rorkulten till vänster, vilket betyder att om du inte har extremt långa gorillaarmar så bör du montera motorn på styrbordssidan.
Du behöver definitivt förstärka akterspegeln, också om du väljer en lättare motor än Hondan du funderar på. De flesta förstärkningar jag sett består av en rätt stor skiva marinplywood, som i många fall dessutom är inplastad.
Motorfästet du funderar på är väl mer eller mindre standard, men det finns andra lösningar där man kan hissa motorn vertikalt som kanske är att föredra på en Vega. Vet dock inte om de finns att köpa över disk eller om de som jag sett varit specialtillverkade.
Re: Vega med krånglande inombordare MD7A
Det verkar som att en trähylla ovanför motorn är det som gör det svårt att lyfta ventilkåpan. Denna hylla går absolut att demontera, om inte annat genom att såga i dess sidofästen. Du lär inte vara den förste i världshistorien som behövt lyfta ventilkåpa och kanske topplock på en MD6 eller MD7 i en Vega. När hyllan är fixad kan någon lite motorkunnig i din omgivning hjälpa att lyfta av och återmontera topplocket om du själv är osäker.
Om motorn har funkat bra de senaste åren bortsett från dålig kompression så är det inte så svårt eller dyrt att lyfta topplocket och lämna det till en erfaren motorfirma. I Stockholmstrakten har jag anlitat Värmdö Motorteknik flera gånger för sådant och de fixar säkert ditt topplock för några tusenlappar.
Om motorn har funkat bra de senaste åren bortsett från dålig kompression så är det inte så svårt eller dyrt att lyfta topplocket och lämna det till en erfaren motorfirma. I Stockholmstrakten har jag anlitat Värmdö Motorteknik flera gånger för sådant och de fixar säkert ditt topplock för några tusenlappar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 385
- Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28
Re: Vega med krånglande inombordare MD7A
En förmodligen alldeles idiotisk fråga: du har väl kollat så att dekompressionssystemet fungerar av/på??
Och det har du sannolikt så nästa fråga: har du märkt försämring över tid? Ryker jäkligt? Svårstartad? Hur kyls motorn? Färsk el sjövatten?
Jag minns nämligen min nyinköpta Vega med samma motor som efter bara 5 år hade rostat i en cylinder och tog mig 6timmar av otryckbara uttryck och akrobatiska ställningar innan jag fick igång den. Och sen icke mer. Fick alltså fixas hos bra firma. Och förste ägaren betalade - och vi blev väldigt goda vänner sen..
Håller med bl a Sewolf. Innan du gör något annat så få ett omdöme av ett proffs! Kan ju vara mycket som icke fungerar efter så lång tid. Pump spridare ventiler osv osv. O sånt kan fixas. Misströsta icke!!
Och det har du sannolikt så nästa fråga: har du märkt försämring över tid? Ryker jäkligt? Svårstartad? Hur kyls motorn? Färsk el sjövatten?
Jag minns nämligen min nyinköpta Vega med samma motor som efter bara 5 år hade rostat i en cylinder och tog mig 6timmar av otryckbara uttryck och akrobatiska ställningar innan jag fick igång den. Och sen icke mer. Fick alltså fixas hos bra firma. Och förste ägaren betalade - och vi blev väldigt goda vänner sen..
Håller med bl a Sewolf. Innan du gör något annat så få ett omdöme av ett proffs! Kan ju vara mycket som icke fungerar efter så lång tid. Pump spridare ventiler osv osv. O sånt kan fixas. Misströsta icke!!
Re: Vega med krånglande inombordare MD7A
Jag hade Vega md6a förr
När jag hade dålig comp. Så rekommenderade en motorkunnig att prova att spruta in lite motorolja via luftinsug
Å de funka jag fick i gång motorn
När jag hade dålig comp. Så rekommenderade en motorkunnig att prova att spruta in lite motorolja via luftinsug
Å de funka jag fick i gång motorn