Toalett för enkelt handhavande för ovana

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Toalett för enkelt handhavande för ovana

Inlägg av Göran A » fre 20 nov 2020, 10:19

Tänkte sätta in en eltoalett och göra det så enkelt att även barn och andra som aldrig använt en båttoalett tidigare klarar det utan massa instruktioner.
Finns idag en septitank (högt placerad) med däckstömning och möjlighet att tömma via bottenventil där det är godkänt.
Bottenventilen kommer att vara stängd så det är inget att fundera på för den ovana.
Däremot när jag ser anvisningar för inkommande vatten så skall det finnas en ventilerad böj om toaletten ligger under vattenlinjen.
Vilken punkt av toaletten som räknas är jag osäker på, men borde väl vara där vattnet går in i pumphuset.
Ventilerad böj har jag aldrig haft på mina tidigare båtar, men har stängt bottenventilen när jag lämnat båten. Risken är väl annars som störst när man seglar med krängning och använder toaletten pga hävertverkan.
Kranen för inkommande vatten sitter inte i anslutning till toalettutrymmet så funderar på om en hävertventil (rörböj)gör att behovet inte är lika stort att stänga bottenventilen. Kan naturligtvis sätta en kran (ventil) i närheten av toalettstolen, men då blir det ett moment till för den som bara har besökt toaletter där allt sker med en knapptryckning och sedan är allt klart.
Finns det någon bättre lösning på detta?

Göran A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett för enkelt handhavande för ovana

Inlägg av Anders S » fre 20 nov 2020, 20:33

Göran A skrev:
fre 20 nov 2020, 10:19
Tänkte sätta in en eltoalett och göra det så enkelt att även barn och andra som aldrig använt en båttoalett tidigare klarar det utan massa instruktioner.
Finns idag en septitank (högt placerad) med däckstömning och möjlighet att tömma via bottenventil där det är godkänt.
Bottenventilen kommer att vara stängd så det är inget att fundera på för den ovana.
Däremot när jag ser anvisningar för inkommande vatten så skall det finnas en ventilerad böj om toaletten ligger under vattenlinjen.
Vilken punkt av toaletten som räknas är jag osäker på, men borde väl vara där vattnet går in i pumphuset.
Ventilerad böj har jag aldrig haft på mina tidigare båtar, men har stängt bottenventilen när jag lämnat båten. Risken är väl annars som störst när man seglar med krängning och använder toaletten pga hävertverkan.
Kranen för inkommande vatten sitter inte i anslutning till toalettutrymmet så funderar på om en hävertventil (rörböj)gör att behovet inte är lika stort att stänga bottenventilen. Kan naturligtvis sätta en kran (ventil) i närheten av toalettstolen, men då blir det ett moment till för den som bara har besökt toaletter där allt sker med en knapptryckning och sedan är allt klart.
Finns det någon bättre lösning på detta?

Göran A
Bättre vet jag inte, men en ventil till inloppet måste du kunna stänga. En hävertbrytare skyddar "bara" mot en hävert som fyller toastolen då du minst önskar det, och den sätter man så högt det är praktiskt möjligt. En "säkert placerad" toastol måste ha sin överkant väl över vattenlinjen, vid krängning på "sämsta sidan", så en hävertbrytare lär behövas.

MEN, man måste inte stänga spolvattenventilen om man nyttjar toaletten frekvent. Begriper man (är man en informerad vuxen) märker man om ventilen inte gör sitt jobb, dvs att den luftar av slangen. Tänker man "obetänksam junior" eller "orutinerafd gäst" får man helt enkelt ta sitt skepparansvar, fast på ett snyggt sätt, så klart.

Vill man vara trygg, så fungerar det utmärkt med en extra ventil på ledningen, om man nu inte har sin tama ormmänniska med sig för att nå skrovventilen. Så knepigt är det inte att lära ut att "kommer det inget vatten, så vrid här, stäng när du är klar". Då blir hävertbrytaren ett skydd mot felgrepp, inte en kritisk funktion som måste fungera. Tror man inte sina gäster om detta, stora eller små, så, se ovan.

I England påstås fler båtar sjunka pga toa-kajk än alla andra anledningar tillsammans. Det är nog inte sant, men ändå. :D

Annars, eltoa är bra. Jag har två, utbytta för minst tio år sedan, och båda fungerar skitbra (uschäkta). Det är enkelt att förklara att "man spolar tills allt är borta, och så några sekunder till" (Det senare för att inget usschligt skall stå i slangen. Enda nackdelen är brummandet, men ihärdigt pumpande är heller inte så diskret.
Anders S

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Toalett för enkelt handhavande för ovana

Inlägg av Göran A » fre 20 nov 2020, 21:48

Tack snälla Anders!
Efter ha varit vid båten och mätt, funderat osv så kommer jag att göra på följande sätt:
Inkommande havsvatten kopplar jag till en trevägsventil vid toaletten. En slang kopplas till toalett och en till en separat vattentank/dunk som placeras i nära anslutning till toaletten.
När gäster kommer så har jag alltid ventilen kopplad så att toaletten tar färskvatten från dunken,
Fördelen är att ingen kan göra fel, och man får viss koll på hur mycket som finns i septiktanken.
Vad tror ni, kommer detta att fungera?

Göran A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Toalett för enkelt handhavande för ovana

Inlägg av Anders S » lör 21 nov 2020, 10:13

Det där med en egen tank för spolvatten låter bra. Det är en ide som jag tar till mig som min egen! Deduktiv tankmätning, fina grejor ! Meddela omräkningsfaktorn när du har data! :D

Det finns toaletter som använder färskvatten (från båtens tryckvatten) som standard, och det finns i de fallen en minimal risk att spolvattnet trycks "bakvägen" ut i dricksvattnet (om spolpumpen "vinner över" vattensystemets tryck). Det är (om det händer) inte riktigt bra (underdrift).

Här får du fördelen med färskvatten utan minsta risk. Färskvatten är bra - det vet alla som spolat med sjövatten och fått dålig lukt därför småorganismer (det finns massor!) har dött och ruttnat i toaletten. Det är inte farligt, men när det händer kan man bli litet brydd och misstänka att något läcker.
Anders S

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Re: Toalett för enkelt handhavande för ovana

Inlägg av Miwa » lör 21 nov 2020, 13:27

Jag satte in en el- toa förra året, med färskvattenspolning från 150 literstanken i förpiken.
Vi använder bara toan när det är bråttom. Annars går vi helst iland.

Tryckknappspolning gör det lika enkelt som hemma.
Med facit i hand skulle jag ha valt den tunnare slangdiametern mellan toa och septiktank. Det går åt mindre mängd spolvatten då och tankvolymen räcker längre mellan tömningar.
Kvarnen i toan är tillräckligt kraftfull för att avfallet ändå ska bli finfördelat.

Skriv svar