Nybörjare i behov av tips och råd

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Rasmus1
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 11:57

Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Rasmus1 » ons 04 nov 2020, 12:39

Hej!
Är en 51 årig man med fru som länge funderat på att börja segla, har aldrig satt min fot i en segelbåt men har alltid tilltalats av tanken. Nu när barnen flyttat hemifrån känner jag att det är dax, frun är inte lika sugen dock men det handlar nog mer om bearbetning får jag hoppas :D , har läst många trådar på detta forum, verkligen läsvärda och och läraktiga ( dock inte hur man får med sin fru i båten :P )
Jag vill skynda långsamt för att vänja henne vid tanken och för min egen del så att jag börjar bygga min egen kunskapsbank i rätt ände, är i behov av tips om bra seglingsliteratur, tänkte ta förarbevis, gå en seglingskurs, ställa mig i kö för båtplats och har börjat läsa om olika båt modeller, den jag har fastnat för nu är Shipman 28 men jag vet inte om detta är ett bra val för en färsking som kommer att segla en hel del ensam eller skall man börja med något ändå enklare och sedan gå upp i storlek när man avancerar i utmaningar. När ovanstående är löst tänkte jag börja med att segla runt i Öresund för att träna och testa mig fram längs kusten, när jag känner mig trygg kommer jag att utmana mig med att segla längre sträckor ( vara iväg en helg ). Ett mål jag har är att förbereda mina kunskaper för segla från Skåne till Göteborg och vidare genom Göta Kanal och sedan hem igen, någon som vet hur lång tid en sådan resa på ett ungefär tar, ett äktenskapstest har jag förstått :D .
Skulle vilja ha tips om en bra hamn längs Öresunds kusten där man inte behöver stå i kö en evighet innan man blir tilldelad en båtplats, jag bor mitt i Skåne så för mig spelar det inte så stor roll var hamnen ligger.

Det var en lång introduktion, hoppas på att jag kan få några svar.

Tack på förhand!

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av omega » ons 04 nov 2020, 20:18

Hej
Vi är i samma ålder, och som jag ser det så är det bättre att välja så stor båt som möjligt, framförallt om man skall få frun med på noterna. Idag är äldre båtar prisvärda, satsa på 30 fot o uppåt
tex Comfort 30 Ballad, Scampi är gamla fina båtar, vill man sikta lite högre finns ju Maxi 95 och Comfort 32 Albin Nova osv
Allt hänger ju på budgeten. Min erfarenhet säger att de blir lättare o hantera ju större de blir.Och mycket bekvämare att segla o bo i .
Är budgeten ännu högre finns ju de modernare båtarna som har i princip de mesta av komfort, såsom dusch ståhöjd rymliga sittbrunnar, rullmast osv tände då närmast på Bavaria 33, jeanneau 345 .
Vi började med en 26 fots båt då vi var unga sen en 28 fotare , idag hade de vart för trånga o motorerna är oftast små , sen blev det en 32 fotare då började det bli bekvämt , den var mycket enklare att hantera med . Sen blev det en 35 fotare då lev det perfekt lätt o hantera
O mycket bekväm att bo i
Nu seglar vi en 44 fotare, fortfarande enkel att hantera men lite krångligare än 35 an
Men hitta det som passar er , med rätt båt kommer även frun att tycka om det

Mvh Johan

Rasmus1
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 11:57

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Rasmus1 » tor 05 nov 2020, 09:02

Hej!
Tack för snabb input, många bra tips som du märker är här noll kunskap om segling, trodde det skulle vara bökigare för en ensam nybörjare att kontrollera större båtar men får verkligen tänka om där. Jag vill ju verkligen att frugan skall gilla segling, har ägt en styrpulpet som jag hade på trailer, den satte hon inte sin fot i de åren vi hade den. Skall kolla runt på större båtar över 30 fot för att se vad som kan passa, mycket bra feedback, tackar ödmjukast.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Peter_K » tor 05 nov 2020, 09:28

Du kanske skall hyra en båt i sommar och ta med frugan, så slipper du köpa en båt som det blir bråk om..?
Alla borde ha skägg

Rasmus1
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 11:57

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Rasmus1 » tor 05 nov 2020, 20:37

Absolut en god tanke men om hon skulle tycka detta är värre än pesten så är inte det avgörande för själva båtköpet. Det är inte så att jag kör över henne utan hon tycker det är helt okej för mig att köpa en segelbåt då hon vet hur länge jag har pratat om det. Hon har en viss förmåga att ha förutfattade meningar, hade varit kul om hon hade blivit överraskad även om hon inte hade erkänt det direkt :-), vill lyssna på er med erfarenhet för att finna de rätta förutsättningarna att få uppleva detta. Om det inte skulle ske är det ingen katastrof, jag har polare, svärsöner, döttrar etc som mer än gärna skulle vilja följa med på både dagsturer och längre resor.


Detta är ett fantastiskt forum med hur mycket som helst att läsa och lära, känns som en riktigt härlig gemenskap där man hjälper varann.

Tack för ert engagemang!

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Yapdiver » fre 06 nov 2020, 12:05

Rasmus1 skrev:
tor 05 nov 2020, 20:37
Absolut en god tanke men om hon skulle tycka detta är värre än pesten så är inte det avgörande för själva båtköpet. Det är inte så att jag kör över henne utan hon tycker det är helt okej för mig att köpa en segelbåt då hon vet hur länge jag har pratat om det. Hon har en viss förmåga att ha förutfattade meningar, hade varit kul om hon hade blivit överraskad även om hon inte hade erkänt det direkt :-), vill lyssna på er med erfarenhet för att finna de rätta förutsättningarna att få uppleva detta. Om det inte skulle ske är det ingen katastrof, jag har polare, svärsöner, döttrar etc som mer än gärna skulle vilja följa med på både dagsturer och längre resor.


Detta är ett fantastiskt forum med hur mycket som helst att läsa och lära, känns som en riktigt härlig gemenskap där man hjälper varann.

Tack för ert engagemang!
Jag har två råd till dig om du vill köpa en segelbåt;

1. Hyr först den båttyp du skulle tänka dig att köpa, det gjorde jag flera gånger innan jag bestämde mig.
2. Köp en båt som har designats och tillverkats på 2000 talet. de är de bästa för en nybörjare. Lätta att segla, manövrera samt att de lutar mindre än äldre båtar.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 06 nov 2020, 18:28

Ytterligare en vinkling:! O det gäller henne i sängen bredvid! Jag hade precis träffat kvinnan som skulle bli min fru när jag tog ut henne i en Askeladden 16 och seglade iväg till Ven. Där vi tältade. Så började det blåsa upp och regna.....detaljerna skall jag bespara er utom sista repliken precis innan vi går in i hamnen - blev tvungen gå upp i vind för att ta ner storen "skall du ut igen karl" :o inte framsagt särskilt lugnt. Detta till trots blev nästa båt en Vega. Repliken "skall det luta så" har väl aldrig suttit mer kongenialt..... :roll: Det hela kan man säga eskalerade ända tills jag, i en "något animerad" diskussion "föreslog" seglarskola. Det var lösningen. Att få veta varför det blev si när det hände så o tvärtom - installerade en känsla av kontroll.
Eller som man säger nu förr tiden "total game changer". Att få veta vilka snören som går hit eller dit o sånt praktiskt.

Jag tror som de övriga att en tillräckligt stor båt, 32 fot kan nog räcka, bara fribords höjden (dvs från relingen och ner till vattnet)är tillräckligt stor; så havet inte kommer riktigt så nära. Självslående rullfock är ytterst lämpligt. Har man suttit i bondkryss i kuling på väg mot Sassnitz från Rönne 0500 och försökt dra ner genuan för att binda upp den nertill blir en sån förbättring ett lyft om man säger så.
Sen är det ju ytterligt behagligt med en toa där dörren kan stängas. Varmvatten och en värmare ökar välbehaget för alla.
Lycka till!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Nils_D » sön 08 nov 2020, 12:22

Här får du en kommentar som går på tvärs mot de övriga du fått, som rekommenderar dig att sikta på att köpa en båt i lagom storlek för de seglingar du planerar i framtiden.
Eftersom du har begränsad kunskap i segling, och eftersom man lättare lär sig att segla i en mindre båt på grund av att dess tröghet är mindre så får man mer direkt återkoppling på om man gjort rätt eller fel i en manöver. Och dessutom blir konsekvenserna av eventuella fel mindre eftersom krafterna är mindre.
Så jag skulle rekommendera dig att i ett första steg skaffa en dagseglare eller kanske än bättre en liten övernattningbar båt, som t.ex. en H-båt, IF, RJ 85 eller liknande. Med dagens låga priser får du något användbart för 10 - 20 000. Räkna med att sälja den för ca halva priset några år sedan så har du för en billig kostnad fått mycket kunskaper om såväl segling som båtunderhåll. Med de erfarenheter du får från den kommer du att ha mycket bättre grund för ditt beslut om vilken båt du skall köpa för de längre seglatser du siktar på.
Om du sedan hitta en båtplats i Öresund kan du lätt göra turer till andra gästhamnar på både den svenska (och när coronapandemin avklingar) den danska sidan. Övernattar du i gästhämn har du där tillgång till toalett och annat så du klarar dig med betydligt mindre komfortutrusting ombord. Det finns många trevliga hamnkrogar om man vill ha en lite bättre måltid än den man kan fixa på ett litet båtkök.
Själv seglade jag i många år med en vän i hans mycket primitivt komfortutrustade 28-fotare utan att någonsin sakna toalett, fast pentry och liknande. Men lärde mig mycket om segling som jag haft nytta av i alla år sedan dess.

Rasmus1
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 11:57

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Rasmus1 » tor 12 nov 2020, 20:52

Seymor B Fudd skrev:
fre 06 nov 2020, 18:28
Ytterligare en vinkling:! O det gäller henne i sängen bredvid! Jag hade precis träffat kvinnan som skulle bli min fru när jag tog ut henne i en Askeladden 16 och seglade iväg till Ven. Där vi tältade. Så började det blåsa upp och regna.....detaljerna skall jag bespara er utom sista repliken precis innan vi går in i hamnen - blev tvungen gå upp i vind för att ta ner storen "skall du ut igen karl" :o inte framsagt särskilt lugnt. Detta till trots blev nästa båt en Vega. Repliken "skall det luta så" har väl aldrig suttit mer kongenialt..... :roll: Det hela kan man säga eskalerade ända tills jag, i en "något animerad" diskussion "föreslog" seglarskola. Det var lösningen. Att få veta varför det blev si när det hände så o tvärtom - installerade en känsla av kontroll.
Eller som man säger nu förr tiden "total game changer". Att få veta vilka snören som går hit eller dit o sånt praktiskt.

Jag tror som de övriga att en tillräckligt stor båt, 32 fot kan nog räcka, bara fribords höjden (dvs från relingen och ner till vattnet)är tillräckligt stor; så havet inte kommer riktigt så nära. Självslående rullfock är ytterst lämpligt. Har man suttit i bondkryss i kuling på väg mot Sassnitz från Rönne 0500 och försökt dra ner genuan för att binda upp den nertill blir en sån förbättring ett lyft om man säger så.
Sen är det ju ytterligt behagligt med en toa där dörren kan stängas. Varmvatten och en värmare ökar välbehaget för alla.
Lycka till!
Har föreslagit att vi båda går en seglarskola, tror det är kanon och det här med segelbåt får växa in, att vi går tillsammans på seglarskola och absolut inte prata om de planer man har längre fram, ta allt steg för steg, flytta fram positionerna. Val av båt och storlek är skit svårt, nu har jag sålt in en lagom stor båt för att känna säkerhet, typ en 26 - 29 fot så där, segla runt längs kusten, dra till ven, Helsingör etc.
Tror nog fan detta kommer att bli bra till slut, har en kund som har seglat sedan han var 12, har pratat med honom om han är sugen på att följa med och lära oss mer, han har en 42 fot sprillans ny i Skåne men den skall hon inte få sätta sin fot i för då är det helt kört.


Vad tror ni om det?

Rasmus1
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 04 nov 2020, 11:57

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Rasmus1 » tor 12 nov 2020, 20:54

Nils_D skrev:
sön 08 nov 2020, 12:22
Här får du en kommentar som går på tvärs mot de övriga du fått, som rekommenderar dig att sikta på att köpa en båt i lagom storlek för de seglingar du planerar i framtiden.
Eftersom du har begränsad kunskap i segling, och eftersom man lättare lär sig att segla i en mindre båt på grund av att dess tröghet är mindre så får man mer direkt återkoppling på om man gjort rätt eller fel i en manöver. Och dessutom blir konsekvenserna av eventuella fel mindre eftersom krafterna är mindre.
Så jag skulle rekommendera dig att i ett första steg skaffa en dagseglare eller kanske än bättre en liten övernattningbar båt, som t.ex. en H-båt, IF, RJ 85 eller liknande. Med dagens låga priser får du något användbart för 10 - 20 000. Räkna med att sälja den för ca halva priset några år sedan så har du för en billig kostnad fått mycket kunskaper om såväl segling som båtunderhåll. Med de erfarenheter du får från den kommer du att ha mycket bättre grund för ditt beslut om vilken båt du skall köpa för de längre seglatser du siktar på.
Om du sedan hitta en båtplats i Öresund kan du lätt göra turer till andra gästhamnar på både den svenska (och när coronapandemin avklingar) den danska sidan. Övernattar du i gästhämn har du där tillgång till toalett och annat så du klarar dig med betydligt mindre komfortutrusting ombord. Det finns många trevliga hamnkrogar om man vill ha en lite bättre måltid än den man kan fixa på ett litet båtkök.
Själv seglade jag i många år med en vän i hans mycket primitivt komfortutrustade 28-fotare utan att någonsin sakna toalett, fast pentry och liknande. Men lärde mig mycket om segling som jag haft nytta av i alla år sedan dess.
Precis så känner jag blir på rätt nivå, utan krav, man flyttar fram positionerna steg för steg, tror hon själv kommer att föreslå större båt med mer bekvämlighet när tiden är mogen.

andy48
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 12:58

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av andy48 » fre 13 nov 2020, 12:02

Med tanke på hur du tänker segla så tycker jag att en båt i storleken 26-29 fot räcker gott, ju nyare desto bättre. Undvik alla som är designade för att seglas med genua, tunt och meckigt att slå med. Värmare är ett måste, betyder väldigt mycket för komforten att kunna värma upp båten efter en blöt segling eller en ruggig morgon. En större båt är ofta bekvämare men utöver att allting blir dyrare så ökar även krafterna som du skall hantera, allting blir enklare med en mindre båt. Båtar som används i seglarskolor ligger ofta i storleksordningen 25-30 fot, kan kännas tryggt att fortsätta med en egen båt i ungefär samma storlek.
Lycka till!

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Nybörjare i behov av tips och råd

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 13 nov 2020, 13:08

Rasmus1 skrev:
tor 12 nov 2020, 20:52
Seymor B Fudd skrev:
fre 06 nov 2020, 18:28
Ytterligare en vinkling:! O det gäller henne i sängen bredvid! Jag hade precis träffat kvinnan som skulle bli min fru när jag tog ut henne i en Askeladden 16 och seglade iväg till Ven. Där vi tältade. Så började det blåsa upp och regna.....detaljerna skall jag bespara er utom sista repliken precis innan vi går in i hamnen - blev tvungen gå upp i vind för att ta ner storen "skall du ut igen karl" :o inte framsagt särskilt lugnt. Detta till trots blev nästa båt en Vega. Repliken "skall det luta så" har väl aldrig suttit mer kongenialt..... :roll: Det hela kan man säga eskalerade ända tills jag, i en "något animerad" diskussion "föreslog" seglarskola. Det var lösningen. Att få veta varför det blev si när det hände så o tvärtom - installerade en känsla av kontroll.
Eller som man säger nu förr tiden "total game changer". Att få veta vilka snören som går hit eller dit o sånt praktiskt.

Jag tror som de övriga att en tillräckligt stor båt, 32 fot kan nog räcka, bara fribords höjden (dvs från relingen och ner till vattnet)är tillräckligt stor; så havet inte kommer riktigt så nära. Självslående rullfock är ytterst lämpligt. Har man suttit i bondkryss i kuling på väg mot Sassnitz från Rönne 0500 och försökt dra ner genuan för att binda upp den nertill blir en sån förbättring ett lyft om man säger så.
Sen är det ju ytterligt behagligt med en toa där dörren kan stängas. Varmvatten och en värmare ökar välbehaget för alla.
Lycka till!
Har föreslagit att vi båda går en seglarskola, tror det är kanon och det här med segelbåt får växa in, att vi går tillsammans på seglarskola och absolut inte prata om de planer man har längre fram, ta allt steg för steg, flytta fram positionerna. Val av båt och storlek är skit svårt, nu har jag sålt in en lagom stor båt för att känna säkerhet, typ en 26 - 29 fot så där, segla runt längs kusten, dra till ven, Helsingör etc.
Tror nog fan detta kommer att bli bra till slut, har en kund som har seglat sedan han var 12, har pratat med honom om han är sugen på att följa med och lära oss mer, han har en 42 fot sprillans ny i Skåne men den skall hon inte få sätta sin fot i för då är det helt kört.


Vad tror ni om det?

Låter väldigt förnuftigt! Växa in i och se till så det finns gemensam kontroll och överblick! O båtstorleken säkert lämplig. Som det skrivs ja värmare och fock, helst självslående för att förenkla men huvudsaken är nog att förseglet sitter på rulle, så att man kan reva o dona utan större jobb.
Börja i liten skala (så gjorde vi), där instegskostnaden inte skall vara hög - så att om det känns bra sen byta upp sig. Det finns ju 70-80tals båtar, visserligen har en del masthead, men med rulle och mindre båt kan det vara en möjlighet. Som t ex Facil 26, o litet modernare Mamba 29, Omega 28, Linjett 29/30 osv osv. Viktigt kolla motorerna - de bör ha sötvattenkylning, enligt min mening! Kan ju diskuteras om en utombordare är behändig nog - skulle inte själv satsa på en sån dock.

Skriv svar