Mantåg byte från wire till Dynema

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Mats Brage » mån 05 okt 2020, 21:45

Hej
Sökte i forumet men hittade inte ngr inlägg om detta och mer specifikt hur ni har gjort med att skydda Dyneman från slitaget i genomgången av mantågsstöttan. Själva valet av tamp är enkelt - tillämpning i verkligheten svårare!

Det finns naturligtvis varianten med krympslang, men jag hade också en fundering om man skulle köpa ett RF rör alt i alu, borra upp de nuvarande hålen svetsa/limma fast dessa rörstumpar (väl kolat att det inte finns ngr grader kvar), alt till rör skulle man kunna använda RF hylsor som används till rörkopplingar. Ytterligare ett alternativ är väl en variant av PEX-slang el likvärdigt i liten diameter.

Några tankar som någon kan dela med sig om detta.

Eftersom jag inte kappseglar och mantågen är nu nästan 20 år, inplastade och har i över halva livet varit på västkusten är det dags för en översyn

Tacksam för svar

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av marede » tis 06 okt 2020, 20:28

Jag trampade av mitt mantåg i somras när jag la till. Jag blev hängande en stund utanför relingen Innan jag insåg vad som hänt och lyckades kravla mig tillbaka. Gammal inplastad vajer som också gått majoriteten av sitt liv på västkusten och fick avsluta sin karriär på ostkusten.

Beställde nytt av segelmakaren/riggaren nu i höst, 3 mm ren vajer. Han rekommenderade parafill men jag vågade inte efter sommarens akrobatiska övningar. Jag tyckte mantågsstöttorna skalade av lite av höljet på de gamla mantågen varje vår och höst när jag trädde genom dem i hålen. Han menade dock att det inte skulle vara någon fara och att man kan ta en liten rundfil och jämna av eventuella kanter.

Men hur ser dina stöttor ut? Har du alltså rör med hål igenom så du har vassa kanter? Mina stöttor har isvetsade (eller liknande) rör i hålen. Det känns inte som att dyneema skulle vara något problem i dessa.
//Martin
Najad 34 HR -77

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Mats Brage » tis 06 okt 2020, 21:54

Jag har dessvärre inte ”rör” i hålen, utan de är uppborrade, vilket fick mig att fundera på om jag ska göra jobbet, alt byta ut stöttorna. Som jag ser det är fördelen med ngt utan hölje att man ser vad som är på väg att hända.
//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2020, 07:32

När det gäller mantågswire är det numera etablerat att man använder wire UTAN hölje. Att detta innebär att vi med håriga ben får ett litet tjuvnyp får man ta.

När det gäller att ersätta med dyneema kan man göra det utan större problem, hållfasthetsmässigt. Misstänker man då att stöttorna skaver kan man göra något åt den saken ganska enkelt. Se denna video: https://www.youtube.com/watch?v=thyLfoOHe-4

Troligen använder du "naken" dyneema till mantåget, och då kan du antagligen använda samma lina till ytterskal på de platser du vill ha slitmån. Det här blir naturligtvis bara ("bara") ett slitskydd. Vill du ha en äkta dubblering med styrka får du göra en riktig splits, dvs långa instick, låsning och uttunnad avslutning. Men som skavskydd och slitvarning behövs inte det.

Samma teknik används för att "förtjocka" smäckra linor så att de passar i linlås, skotråttor och avlastare.
Anders S

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av barry » ons 07 okt 2020, 07:54

vill du ha riktigt bra slitskydd så skaffa några meter hölje med aramidfiber ("kevlar", "technora",...) och splitsa in vid slitpunkterna. klarar nötning väsentligt bättre än det mesta annat. säljs lösa höljen på typ one design center och happy yachting, t ex detta

https://www.happyyachting.com/liros-gri ... -xtr-3-6mm

Alternativt köper du (eller har på hyllan) några meter tågvirke med aramidhölje i lämplig dimension (liros xtr control är en sådan, men alla tillverkare har minst någon variant) och plockar bort kärnan från den.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Mats Brage » ons 07 okt 2020, 08:33

Tack Barry och ni andra för bra förslag//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av marede » ons 07 okt 2020, 08:53

Anders S skrev:
ons 07 okt 2020, 07:32
När det gäller mantågswire är det numera etablerat att man använder wire UTAN hölje.
Nyfiken på vad du menar du med etablerat?
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2020, 12:44

marede skrev:
ons 07 okt 2020, 08:53
Anders S skrev:
ons 07 okt 2020, 07:32
När det gäller mantågswire är det numera etablerat att man använder wire UTAN hölje.
Nyfiken på vad du menar du med etablerat?
Problemet med den vitklädda wiren har uppmärksammats på senare år, och i ISAF:s havskappseglingsregler kräver man numera rostfri wire utan hölje. Efter vad jag förstår har man till och med dragit tillbaka möjligheten att ha dyneema-mantåg. (Litet en parallell till krav på livselekrokar och annat som diskuterats. Efterhand kommer nya fakta fram, utrustning uppgraderas, nya krav ställs. Gammal utrustning blir ju i normalfallet inte sämre för det.

Anledningen är att rostfritt inte är rostfritt under det här prydliga vita skiktet, särskilt om det skadas, spaltkorrosion kan uppstå och wiren kan gå sönder, i princip och med stor otur, utan att man får någon förvarning. En "naken" wire rostar dels inte på samma sätt, och får den skador syns det lättare.

JAg har själv vitklädd wire till mantågen, utbytt i relativ närtid, men jag håller koll, och när det skall bytas blir det förstås wire utan hölje. Tidigare användes sk "parafill-lina" - det är inte bättre.

Kappseglar man inte, eller har en kappseglare som skall hålla sin klass kan man göra som man vill. Att följa rekommendationerna kan vara vettigast, att veta vad rekommendationerna skall förhindra och varför (så man kan hålla koll) är det näst bästa.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 07 okt 2020, 14:48

I samband med att jag för länge sen klädde backstagen med plastskydd (genomskuret plaströr) skaffade jag dylikt till översta mantåget (det undre bart). Letat efter nya nu men hittar faktiskt bara sånt som skall värmas.Var lätt att kapa precis innan stöttorna.
Köpte på Hjertmans men de verkar bara ha att värma på nu. Har du, Anders S, hittat såna?

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av marede » ons 07 okt 2020, 14:58

Anders S skrev:
ons 07 okt 2020, 12:44
marede skrev:
ons 07 okt 2020, 08:53
Anders S skrev:
ons 07 okt 2020, 07:32
När det gäller mantågswire är det numera etablerat att man använder wire UTAN hölje.
Nyfiken på vad du menar du med etablerat?
Problemet med den vitklädda wiren har uppmärksammats på senare år, och i ISAF:s havskappseglingsregler kräver man numera rostfri wire utan hölje. Efter vad jag förstår har man till och med dragit tillbaka möjligheten att ha dyneema-mantåg. (Litet en parallell till krav på livselekrokar och annat som diskuterats. Efterhand kommer nya fakta fram, utrustning uppgraderas, nya krav ställs. Gammal utrustning blir ju i normalfallet inte sämre för det.

Anledningen är att rostfritt inte är rostfritt under det här prydliga vita skiktet, särskilt om det skadas, spaltkorrosion kan uppstå och wiren kan gå sönder, i princip och med stor otur, utan att man får någon förvarning. En "naken" wire rostar dels inte på samma sätt, och får den skador syns det lättare.

JAg har själv vitklädd wire till mantågen, utbytt i relativ närtid, men jag håller koll, och när det skall bytas blir det förstås wire utan hölje. Tidigare användes sk "parafill-lina" - det är inte bättre.

Kappseglar man inte, eller har en kappseglare som skall hålla sin klass kan man göra som man vill. Att följa rekommendationerna kan vara vettigast, att veta vad rekommendationerna skall förhindra och varför (så man kan hålla koll) är det näst bästa.
Jag instämmer i allt. Jag kappseglar inte, men valde vajer utan hölje just för att det kändes långsiktigt bättre. Jag funderade på dyneema bland annat för att det ju går enkelt att skära av vid behov, men nånstans kände jag att det inte passade in på båten.
Seymor B Fudd skrev:
ons 07 okt 2020, 14:48
I samband med att jag för länge sen klädde backstagen med plastskydd (genomskuret plaströr) skaffade jag dylikt till översta mantåget (det undre bart). Letat efter nya nu men hittar faktiskt bara sånt som skall värmas.Var lätt att kapa precis innan stöttorna.
Köpte på Hjertmans men de verkar bara ha att värma på nu. Har du, Anders S, hittat såna?
Borde det inte gå med sådana där man klämmer fast på sina vant för att skona seglet? Eller var det sådana du menade?
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Peter_K » ons 07 okt 2020, 15:55

Ursäkta trådkapning...
Är sugen på att skala min vajer, ta bort höljet.
Ryktet säger att man får epilator-effekt då, dvs att t ex håret på benen kan fastna och ryckas bort.
Stämmer ryktet..?
Alla borde ha skägg

barry
Diamantmedlem
Inlägg: 231
Blev medlem: lör 05 nov 2005, 17:49

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av barry » ons 07 okt 2020, 16:07

Anders S skrev:
ons 07 okt 2020, 12:44

Problemet med den vitklädda wiren har uppmärksammats på senare år, och i ISAF:s havskappseglingsregler kräver man numera rostfri wire utan hölje. Efter vad jag förstår har man till och med dragit tillbaka möjligheten att ha dyneema-mantåg.
Dyneema var godkänt under en period men är idag endast godkänt i Multihull-reglementen samt enskrov Cat 4 (inomskärs). Cat 3 och uppåt gäller rostfritt utan hölje. Gillar själv dyneema av vikt och komfortskäl men man måste givetvis vara mkt noggrann och trygg med sina brummel-splitsar. Vinylklädda trådar duger utmärkt att hänga tvätt med.

Kroppen är rimligt (rikligt) hårbeväxt men har aldrig bekymrats över ofrivillig rakning av rostfri mantågsvajer. Däremot ruggigt fula gelcoatskador av akterstaket som hängts av, glidit ner över fribordet och obemärkt klämts mot skrovet bakom en fender. Av den anledningen sitter det dyneema där bak på alla mina båtar. På havsracern är det rostfritt runtomkring då den motioneras runt Gotland så ofta chansen ges men akterstaketet har jag än så länge (peppar peppar) klarat alla besiktningar med trots uppenbara reglementsbrottet.

ISAF:s rekommendationer för dyneema-dimension (och wire):

3.14.6 f) When HMPE is used, it shall be protected from chafe and spliced in accordance with the manufacturer’s recommended procedures

LH Wire HMPE rope (Single braid) HMPE Core (Braid on braid)

under 8.5m (28') 3mm (1/8") 4mm (5/32") 4mm (5/32")

8.5m - 13m 4mm (5/32") 5mm (3/16") 5mm (3/16")

over 13m (42' 8") 5mm (3/16") 5mm (3/16") 5mm (3/16")

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av marede » ons 07 okt 2020, 16:15

Peter_K skrev:
ons 07 okt 2020, 15:55
Ursäkta trådkapning...
Är sugen på att skala min vajer, ta bort höljet.
Ryktet säger att man får epilator-effekt då, dvs att t ex håret på benen kan fastna och ryckas bort.
Stämmer ryktet..?
I värsta fall får du köra med krympslang, på benen. :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 08 okt 2020, 16:09

.........................
Seymor B Fudd skrev:
ons 07 okt 2020, 14:48
I samband med att jag för länge sen klädde backstagen med plastskydd (genomskuret plaströr) skaffade jag dylikt till översta mantåget (det undre bart). Letat efter nya nu men hittar faktiskt bara sånt som skall värmas.Var lätt att kapa precis innan stöttorna.
Köpte på Hjertmans men de verkar bara ha att värma på nu. Har du, Anders S, hittat såna?
Borde det inte gå med sådana där man klämmer fast på sina vant för att skona seglet? Eller var det sådana du menade?
[/quote]

Precis sådana jag menar! Klämde alltså fast dessa på mantåget (och backstagen). Nu 17 år sen så några ser litet "skabbiga" ut. Men hittar inga nya!
De fanns ju i olika diametrar; backstagen är ju kraftigare än mantåget (4-5 mm).

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Mantåg byte från wire till Dynema

Inlägg av marede » tor 08 okt 2020, 16:30

Seymor B Fudd skrev:
tor 08 okt 2020, 16:09
.........................
Seymor B Fudd skrev:
ons 07 okt 2020, 14:48
I samband med att jag för länge sen klädde backstagen med plastskydd (genomskuret plaströr) skaffade jag dylikt till översta mantåget (det undre bart). Letat efter nya nu men hittar faktiskt bara sånt som skall värmas.Var lätt att kapa precis innan stöttorna.
Köpte på Hjertmans men de verkar bara ha att värma på nu. Har du, Anders S, hittat såna?
Borde det inte gå med sådana där man klämmer fast på sina vant för att skona seglet? Eller var det sådana du menade?
Precis sådana jag menar! Klämde alltså fast dessa på mantåget (och backstagen). Nu 17 år sen så några ser litet "skabbiga" ut. Men hittar inga nya!
De fanns ju i olika diametrar; backstagen är ju kraftigare än mantåget (4-5 mm).
[/quote]

Typ dessa alltså... :)
https://www.marinaman.se/vantskydd-4mm-vit
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar