Byta inplastade röstjärn

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Kuling » ons 16 sep 2020, 09:39

På min 37-fotare sitter röstjärnen inplastade på ett i mitt tycke mindre lyckat vis. Se bilden, där röstjärnen sitter med den platta delen mot skrovet. Jag funderar på hur jag kan byta ut röstjärnen på bästa sätt. Jag har inga problem med dem, men vill göra detta i förebyggande syfte, då de är 38 år gamla och jag bedömer att det blir dålig stämning om de går av i fel läge.

Men hur sjutton ska jag gå tillväga? Jag är inte helt peppad på att plasta in nya på samma vis och har hört att det inte är helt optimalt. Jag har lekt med tanken på att förlänga knät under däck neråt och därefter bulta fast de nya röstjärnen i det. Men vet inte hur det skulle gå till eftersom jag inte vill borra igenom skrovet. Har också funderat på att återigen förlänga knät, sätta de nya röstjärnen vinkelrätt mot de gamla och bulta dem genom knäet med mutter på baksidan. Men av någon anledning vill jag först uttömma möjligheten att montera de nya i samma vinkel och position som de befintliga.

Kan man plasta fast bultar från knät och ut som går genom röstjärnen? Kan jag dra dem med några feta syrafasta franska träskruvar in i laminatet, med epoxiförsegling? (Känns mindre lyckat.)

Någon med tips?
Bilagor
IMG_0105.jpg
IMG_0158.jpg

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Mats Brage » sön 27 sep 2020, 20:07

Hej,

för många år sedan hade jag motsvarande problem med min gamla F18 (ett känt problem på den modellen). Röstjärnen var av RF men bultförbandet galvat mtrl

Jag löste det så att jag slipade rent inifrån och blottlade röstjärnen, beställde lite lagom bitar som tvärgående förstärkningar och plastade igen allt därefter. Det höll bra, men nu var det en liten båt och jag vågar inte ha någon uppfattning om det skulle fungera på en större. Andra ägare till modellen gjorde så att de skruvade fast en RF band utanpå gelcoaten och motsvarade inne i båten och därigenom förstärkte. INte så snyggt tyckte jag och valde därför den andra metoden.

Hälsningar

Mats
Senast redigerad av 1 Mats Brage, redigerad totalt 0 gånger.
Scanner 391 nr 142

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Byta inplastade röstjärn

Inlägg av skippeer » ons 30 sep 2020, 19:25

Hade en Scampi 30 för många år sedan med röstjärn i bonnjärn.
Troligen hade det läckt in vatten då och då så de rostade.
Hackade loss dem och satte ditt samma konstruktion men i rostfritt för att kunna sova gott

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Anders S » fre 02 okt 2020, 13:39

Jag utgår från att de befintliga röstjärnen är i syrafast stål? Det ser ut som att plattstången har påsvetsade tvärgående järn, och att alltsammans är inlaminerat i skrovet ? Jag bedömer att om dimensioneringen av plattstålet är tillräcklig, så är lösningen visserligen gammaldags (vad gäller glasfiberbåtar) men samtidigt stark och robust.

Då är frågan vad du oroas av? Handlar det om osäkerhet avseende läckage ner i fickan för röstjärnet eller att du VET att det har läckt? Misstänker du att laminatet är i tunnaste laget eller att infästning delaminerat? Eller har du något annat (för dig) rimligt skäl att fundera ? Alla mer eller mindre goda anledningar du har att inte lita på röstjärnet gör att du inte vinner så mycket (eller något) genom att använda det som bas för monteringen.

Botemedlet är inte särskilt komplicerat, men däremot rätt arbetsintensivt (och kanske kletigt och kräver demontering av inredning, dammig slipning och annat tråkigt:

Du sätter ett skott (långt knä) ungefär vid befintligt röstjärn, och så laminerar du in detta i skrovet. Här skulle jag föreslå att du använder epoxy, därför att det "limmar bättre" - även om en ordentligt gjord polyesterlaminering också blir hållbar. Vi talar om ett långt knä, 70-100 cm långt, 10 cm djupt, 20 mm tjockt, i god plywoodkvalitet och med laminat 10 mm på båda sidor av knäet. Utlastningen i skrovet handlar om att börja ungefär lika långt ut som höjden på knäet och med gradvis ökad tjocklek så att det är 10 mm laminat vid vinkeln på knäet. Stora radier hjälper ytterligare. Sedan har du något att fästa ditt nya röstjärn i.

Alternativt kan du ju fundera på om befintligt röstjärn trots allt duger?
Anders S

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Kuling » tis 06 okt 2020, 19:04

Jag har egentligen ingen orsak till att tro att det skulle vara på väg att ge upp. Jag ska göra en mer noggrann koll nu i vinter hur det ser ut ovanifrån, kanske peta lite i plasten runt röstjärnen för att kolla statusen. Mest tänkte jag att det skulle kunna vara en förebyggande insats för att hantera eventuell (och osynlig) spaltkorrossion efter ett eventuellt läckage. Man har ju googlat...

Dock inser jag att det är rätt mycket jobb att göra om konstruktionen. Jag har haft kontakt med en skapligt namnkunnig person i frågan och fick rådet att 1) låt det vara eller 2) klarar jag inte det, så byt ut dem som de sitter. Jag har fått en schysst offert på nya röstjärn i duplexstål, vilket har högre korrosionsbeständighet och skulle kunna motivera att man använder samma konstruktion. I sådant fall rekommenderades jag att hugga bort röstjärnen för att få mindre damm och dessutom en bättre yta för den nya plasten att fästa. Ett sådant jobb är faktiskt tänkbart överkomligt (inredningen sitter bara med några strategiska skruvar), även om jag känner mig något lugnare efter lite mer funderingar.

Båten är en Fantasi 37 och verkar vara hyggligt bra ihopsatt i övrigt, så jag har ingen anledning att tro att det slarvats här heller. Laminatet verkar dessutom vara väldigt tjockt, sådär som det kan vara på "Orustbåtar" (jag vet, Källviken ligger inte på Orust) från 70-80-talet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Anders S » ons 07 okt 2020, 09:04

Kuling skrev:
tis 06 okt 2020, 19:04
Jag har egentligen ingen orsak till att tro att det skulle vara på väg att ge upp. Jag ska göra en mer noggrann koll nu i vinter hur det ser ut ovanifrån, kanske peta lite i plasten runt röstjärnen för att kolla statusen. Mest tänkte jag att det skulle kunna vara en förebyggande insats för att hantera eventuell (och osynlig) spaltkorrossion efter ett eventuellt läckage. Man har ju googlat...

Dock inser jag att det är rätt mycket jobb att göra om konstruktionen. Jag har haft kontakt med en skapligt namnkunnig person i frågan och fick rådet att 1) låt det vara eller 2) klarar jag inte det, så byt ut dem som de sitter. Jag har fått en schysst offert på nya röstjärn i duplexstål, vilket har högre korrosionsbeständighet och skulle kunna motivera att man använder samma konstruktion. I sådant fall rekommenderades jag att hugga bort röstjärnen för att få mindre damm och dessutom en bättre yta för den nya plasten att fästa. Ett sådant jobb är faktiskt tänkbart överkomligt (inredningen sitter bara med några strategiska skruvar), även om jag känner mig något lugnare efter lite mer funderingar.

Båten är en Fantasi 37 och verkar vara hyggligt bra ihopsatt i övrigt, så jag har ingen anledning att tro att det slarvats här heller. Laminatet verkar dessutom vara väldigt tjockt, sådär som det kan vara på "Orustbåtar" (jag vet, Källviken ligger inte på Orust) från 70-80-talet.
Haken här är att OM du river ut befintligt röstjärn, så får du inte full styrka i laminatet igen (därför att den totala, ursprungliga sammanbindningen i polyesterlaminatet inte blir lika fullständig efter lång tid). Du kan utan vidare få tillräcklig styrka, men då måste du ha en stor yta att att laminera mot, enbart rännan efter "det gamla" räcker inte.

Men vi hoppas väl på att röstfärnet är intakt? Du skulle kunna borra ett dränerande hål in till röstjärnet (men inte igenom, till exempel vi den övre pilen "6 cm" på din skiss, respektive längst ner på röstjärnet) och får du då "rostigt vatten" som rinner ut, så är det inte tätt. Då får du något att tänka på.

Annars handlar det om att hålla tätt upptil, och där borde finnas en fläns (lös, mest troligt) som skall hålla någon lagom flexibel tätmassa på plats så inget rinner ner. Är det ordnat så kan man ju renovera just där - det kan göra nytta.
Anders S

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Byta inplastade röstjärn

Inlägg av Kuling » ons 07 okt 2020, 11:24

Anders S skrev:
ons 07 okt 2020, 09:04
Du kan utan vidare få tillräcklig styrka, men då måste du ha en stor yta att att laminera mot, enbart rännan efter "det gamla" räcker inte.
Herregud, nej det hade jag inte tänkt! OM jag ger mig på det hela så tänker jag gå 20-30 cm på varje sida om röstjärnet för att få styrkan. Men jag börjar med att undersöka hur röstjärnen ser ut lite mer noggrant.

Skriv svar