Förr under LYS- tiden räknade man med -0.03 om man bytte från utombordare till inombordare med flöjlande propeller.
Hur gör man i SRS?
Hur gör man för fasta propellerblad?
SRS tal vid motorbyte
Re: SRS tal vid motorbyte
Eftersom skalan ändrats så att LYS=1,20 ser ut att vara SRS=1,00 så borde utombordare->inombordare betyda -0,025 (om man tänker likadant).
Maxi 777 med inomb borde vara 0,001 bättre än Albin 78 (som nästan alltid har inomb). Smiling med inomb borde vara sämre (0,837 m spin & 0,817 u spin).
Maxi 777 med inomb borde vara 0,001 bättre än Albin 78 (som nästan alltid har inomb). Smiling med inomb borde vara sämre (0,837 m spin & 0,817 u spin).
Re: SRS tal vid motorbyte
I SRS finns inga sådana fasta standardavdrag längre.
Om båten avviker från tabellbåten så söker man ett individuellt mätbrev, och får ett individuellt mätetal, i ditt fall för fast propeller.
https://www.svensksegling.se/globalasse ... r-2020.pdf
Om båten avviker från tabellbåten så söker man ett individuellt mätbrev, och får ett individuellt mätetal, i ditt fall för fast propeller.
https://www.svensksegling.se/globalasse ... r-2020.pdf
Alla borde ha skägg
Re: SRS tal vid motorbyte
Kanske detta kan ge ledning:
https://seglingsresultat.se/tjr20/participants
Årets deltagarlista på TR. Alla Smaragd har spinnaker. En sticker ut med SRS=0,948 och de andra har 0,966. Utomb är standard.
https://seglingsresultat.se/tjr20/participants
Årets deltagarlista på TR. Alla Smaragd har spinnaker. En sticker ut med SRS=0,948 och de andra har 0,966. Utomb är standard.