Ny motor

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Ny motor

Inlägg av feeling286 » tis 28 jul 2020, 08:57

Då va det dags för motorbyte.

VP 2001 har tyvärr gått i graven.
Största problemet här är måtten på ny maskin. Jag har motorn på kölen, under salongsbordet.

Man vill ju helst inte bygga om allt för mycket.

Erfarenheter av kompakt diesel? Man vill ju helst få 2 cylindrar och minst 15 hk.

Tänker mest på modell??

Hade mekaniker i båten igår och han va tveksam om en vetus fick plats..

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Ny motor

Inlägg av feeling286 » tis 28 jul 2020, 08:59

DE2410D0-E9F1-41C2-92DB-75E95B0C59ED.jpeg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ny motor

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 28 jul 2020, 10:55

Jag hade samma problem - hur få plats med ny motor? PÅ min båt extremt trångt men fick dit en D 1-20 3 cyl Volvo Penta. I min båt väldigt fixerade mått p gr av hålet till drev - du har såvitt jag kan se rak axel och kanske lättare? D 1-20 har ju litet drygt 18 hkr, inte mycket men det är vridmomentet som är avgörande och det var 70 % större tidigt än på min g:a Yanmar 2GM 20 (F).
Jag ville egentligen ha en Vetus 29 hkr, eller en Yamnar 3GM (fast jag har hört om Biancor där det tydligen gått) men det gick icke. Finns ett antal Nanni, Vetus osv som är mariniserade Mitsubishi industrimotorer.
Har en kompis som bytte till en Solé, 3 cyl men de finns ju i 2 cyl. (kring 60000:-) Penta har en D1-13 med typ 12 hkr, 2 cyl. men momentet är ju väsentligt!
Yanmar är bra grejer!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Ny motor

Inlägg av Seawolf » ons 29 jul 2020, 07:22

Nannis mindre dieslar är marinversioner av Kubotamotorer. Detta gäller även Betamarin. Kubotamotorerna har gott rykte som arbetshästar för småtraktorer, mopedbilar och mycket annat och tillverkar i mångmiljonupplagor.
Åtminstone Nanni bör gå att beställa med vänstergående backslag, lika som bl.a. Volvo. Annars åker du på propellerbyte också, och i värsta fall även ny axel med standardkona i stället för Volvos egen.

Jag har en nyrenoverad Nanni 14hk med måttligt antala driftstimmar. Den hade dött av en felinstallation som bl. förstörde värmeväxlarpaketet så att bla. ventilerna rostade och rostkorn förstörde kolvytorna. Den har nu nytt värmeväxlarpaket, avgasböj, topplock, ventiler, säten, styrningar, kolvar, kannringar, genomgångna spridare, generator, impeller, stoppsolenoid, varvräknare. Alla slitagetoleranser i verkstadshandboken är inom angivna värden. Närmare nyskick måste nog till med en ny i så fall.
https://youtu.be/03l_2ghxnFc

Avsikten var att bygga en av två som hade liknande fel, men det blev två i stället, och den ena sitter nu i min båt.

Vad gäller vridmoment är detta i sig tämligen ointressant, propellern har försumbart momentbehov upp till nära fulleffektvarvtalet. Vad som är intressant är att motorn skall ha någorlunda vridmoment vid låga varv, och det har alla marindieslar. PLUS att motorn skall ha ett måttligt tungt svänghjul. Gamla encylindriga marindieslar hade ett mammutsvänghjul, och när man gasade på från tomgång vid hamnmanövrer så tog det några sekunder innan varvet ökade, vilket försvårade tilläggsmanövrer.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ny motor

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 29 jul 2020, 10:33

Vridmomentet "tämligen ointressant"! Hmm! Vad är det då som gör att min båt har påtagligt större kraft redan vid låga varv (1000-1300) än den hade med Yanmar 2GM 20 motorn? S:a 3 bladiga Flexofold alltså.
Har jag fått allt detta om bakfoten?
Håller förvisso med detta om svänghjul. MD 11:an C i Comforten hade ju ett sånt och kändes som du skriver ibland litet seg vid tilläggning.

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Ny motor

Inlägg av feeling286 » ons 29 jul 2020, 12:05

Har fått en indikation från 1:a firman gällande Vetus, m2 modellen med 16 hk.

Ska kolla med ännu en lite närmare hemmahamn.
Dom säljer också Vetus, även lombardini, VP och Yanmar. Känns som dom 2 sista faller pga priset, är dock utrymmet som styr.
Några åsikter om Lombardini?? D flesta har ju ett alternativ i denna klass.
Det ända som behålls eventuellt är axeln.
Jag har idag fast 2-bladig propeller, mekanikern sa att en fast 3-bladiga på ny maskin alternativ Flolding då.
Samtidig vill man ju hålla ner kostnaden lite.
Blir väl ingen jätteskillnad från idag med ett blad till för seglingsegenskaperna, snittar kanske 5-6 knop med segel och familj.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny motor

Inlägg av Anders S » ons 29 jul 2020, 16:04

Seymor B Fudd skrev:
ons 29 jul 2020, 10:33
Vridmomentet "tämligen ointressant"! Hmm! Vad är det då som gör att min båt har påtagligt större kraft redan vid låga varv (1000-1300) än den hade med Yanmar 2GM 20 motorn? S:a 3 bladiga Flexofold alltså.
Har jag fått allt detta om bakfoten?
Håller förvisso med detta om svänghjul. MD 11:an C i Comforten hade ju ett sånt och kändes som du skriver ibland litet seg vid tilläggning.
Effekt är vridmoment x varvtal... Propelleraxeleffekten beror sedan på utväxlingen i backslaget.

Om du anser dig ha "mer effekt" vid ett lägre motorvarvtal numera gäller det också att veta vad utväxlingen är i det nya backslaget, men enbart en enkel jämförelse mellan motorernas effekt och toppvarvtal förklarar mycket. Men propellrar kan inte ta upp mer effekt, det är helt beroende på varvtalet, och alla marindieslar "orkar med" på snabb tomgång.

2 GM20 ger full effekt vid 3600 varv, då ca 16 Hk.
D1-20 har nästan 19 hk vid 3200 varv.

Kolla utväxlingsskillnaderna, så får du förklaringen till att du kan ha samma propeller.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny motor

Inlägg av Anders S » ons 29 jul 2020, 16:19

feeling286 skrev:
ons 29 jul 2020, 12:05
Har fått en indikation från 1:a firman gällande Vetus, m2 modellen med 16 hk.

Ska kolla med ännu en lite närmare hemmahamn.
Dom säljer också Vetus, även lombardini, VP och Yanmar. Känns som dom 2 sista faller pga priset, är dock utrymmet som styr.
Några åsikter om Lombardini?? D flesta har ju ett alternativ i denna klass.
Det ända som behålls eventuellt är axeln.
Jag har idag fast 2-bladig propeller, mekanikern sa att en fast 3-bladiga på ny maskin alternativ Flolding då.
Samtidig vill man ju hålla ner kostnaden lite.
Blir väl ingen jätteskillnad från idag med ett blad till för seglingsegenskaperna, snittar kanske 5-6 knop med segel och familj.
Lombardini är utmärkta motorer. När det gäller små industridieslar handlar det ofta om en standardmotor som får marintillbehör, (kylning, stor generator, vattenkylt avgassystem, backslag etc etc. De här standardmotorerna driver, dagarna i ända, kylaggregat, elverk och annat i vardagslag (även de små). Det här är moderna motorer, med kamrem som styr ventiler och insprutare. "FOCS" på Lombardiensiska.

Generellt för alla bytesmotorer (oavsett märke) gäller att man kan serva dem, även i båten. Man kan ju tro att om man kan montera dem, så kan man serva dem, men kolla detta, så du inte får alltför aviga servicepunkter. Man kan ofta flytta filter, kraftuttag och avgasportar sitter som regel där de sitter.

En trebladig sätter man dit därför att motorn är för stark för en tvåbladig (eller en som är stor nog kommer för nära båtbotten), men skall du segla med en trebladig kan du simulera den effekten genom att släpa en plåthink efter båten. Kan du inte ha en tvåbladig fast (med smala, sk "segelbåtsblad"), fundera på en foldingpropeller - mer "seglingsfart för pengarna" är svårt att få.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Ny motor

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 29 jul 2020, 18:19

Anders S skrev:
ons 29 jul 2020, 16:04
Seymor B Fudd skrev:
ons 29 jul 2020, 10:33
Vridmomentet "tämligen ointressant"! Hmm! Vad är det då som gör att min båt har påtagligt större kraft redan vid låga varv (1000-1300) än den hade med Yanmar 2GM 20 motorn? S:a 3 bladiga Flexofold alltså.
Har jag fått allt detta om bakfoten?
Håller förvisso med detta om svänghjul. MD 11:an C i Comforten hade ju ett sånt och kändes som du skriver ibland litet seg vid tilläggning.
Effekt är vridmoment x varvtal... Propelleraxeleffekten beror sedan på utväxlingen i backslaget.

Om du anser dig ha "mer effekt" vid ett lägre motorvarvtal numera gäller det också att veta vad utväxlingen är i det nya backslaget, men enbart en enkel jämförelse mellan motorernas effekt och toppvarvtal förklarar mycket. Men propellrar kan inte ta upp mer effekt, det är helt beroende på varvtalet, och alla marindieslar "orkar med" på snabb tomgång.

2 GM20 ger full effekt vid 3600 varv, då ca 16 Hk.
D1-20 har nästan 19 hk vid 3200 varv.

Kolla utväxlingsskillnaderna, så får du förklaringen till att du kan ha samma propeller.

Tack för gensvar! Jo dom är kollade och befanns möjliggöra just samma propeller. Fattar att farten skiljer sig åt vid samma varvtal på grund av detta.
Kompisen som hade en MD11D typ 25 hkr bytte till en Solé med 29. Samma propeller, o faktiskt samma drev men en jäkla skillnad i kraft. Om jag lyckats få in en Vetus på 29 hade varvet varit ännu lägre för samma fart (dvs om utväxlingen i stort samma)?! Så starkare motor medger högre varvtal (=propellern tränger undan mer vatten per minut s a s)- om farten minskar p gr av kraftig motsjö så har man reserv för att öka varvtalet?! Har en känsla av att ha otur med tänket här. Är inte särskilt dum i vanliga fall. :wink:
Förresten: min båt hade en fin 2 bladig (Gori) folding när jag köpte den - bytet till 3 bladig folding gav verkligen märktbart bättre prestanda.Fast 3 bladig på en segelbåt.....nä! På g:a Comforten satt VP:s usla lilla folding, den var inte bra. Där satte jag faktiskt på en fast två bladig och det gjorde susen men förvisso minskade farten något.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny motor

Inlägg av Anders S » tor 30 jul 2020, 09:16

Seymor B Fudd skrev:
ons 29 jul 2020, 18:19
Anders S skrev:
ons 29 jul 2020, 16:04
Seymor B Fudd skrev:
ons 29 jul 2020, 10:33
Vridmomentet "tämligen ointressant"! Hmm! Vad är det då som gör att min båt har påtagligt större kraft redan vid låga varv (1000-1300) än den hade med Yanmar 2GM 20 motorn? S:a 3 bladiga Flexofold alltså.
Har jag fått allt detta om bakfoten?
Håller förvisso med detta om svänghjul. MD 11:an C i Comforten hade ju ett sånt och kändes som du skriver ibland litet seg vid tilläggning.
Effekt är vridmoment x varvtal... Propelleraxeleffekten beror sedan på utväxlingen i backslaget.

Om du anser dig ha "mer effekt" vid ett lägre motorvarvtal numera gäller det också att veta vad utväxlingen är i det nya backslaget, men enbart en enkel jämförelse mellan motorernas effekt och toppvarvtal förklarar mycket. Men propellrar kan inte ta upp mer effekt, det är helt beroende på varvtalet, och alla marindieslar "orkar med" på snabb tomgång.

2 GM20 ger full effekt vid 3600 varv, då ca 16 Hk.
D1-20 har nästan 19 hk vid 3200 varv.

Kolla utväxlingsskillnaderna, så får du förklaringen till att du kan ha samma propeller.

Tack för gensvar! Jo dom är kollade och befanns möjliggöra just samma propeller. Fattar att farten skiljer sig åt vid samma varvtal på grund av detta.
Kompisen som hade en MD11D typ 25 hkr bytte till en Solé med 29. Samma propeller, o faktiskt samma drev men en jäkla skillnad i kraft. Om jag lyckats få in en Vetus på 29 hade varvet varit ännu lägre för samma fart (dvs om utväxlingen i stort samma)?! Så starkare motor medger högre varvtal (=propellern tränger undan mer vatten per minut s a s)- om farten minskar p gr av kraftig motsjö så har man reserv för att öka varvtalet?! Har en känsla av att ha otur med tänket här. Är inte särskilt dum i vanliga fall. :wink:
Förresten: min båt hade en fin 2 bladig (Gori) folding när jag köpte den - bytet till 3 bladig folding gav verkligen märktbart bättre prestanda.Fast 3 bladig på en segelbåt.....nä! På g:a Comforten satt VP:s usla lilla folding, den var inte bra. Där satte jag faktiskt på en fast två bladig och det gjorde susen men förvisso minskade farten något.
Man brukar säga att båten (skrovet, längden, bredden, "maxfarten") styr vilken stigning propellern skall ha, medan motoreffekten (efter utväxling, dvs "vridmoment X varvtal" - på propelleraxeln) styr vilken diameter propellern behöver ha. Sedan är "diameter" litet mer komplext, eftersom bladyta och antal blad kan kompensera om man inte får plats med jättepropellern Allan under botten.

Men om man kan behålla sin propeller efter motorbyte till en starkare motor torde propellervarvtalet vara litet högre (utväxling), annars utnyttjar man inte den starkare motorn. Då ökar slipen ju närmare skrovhastighet du kommer. Slip (skillnaden mellan teoretisk hastighet (stigning x varvtal) och den verkliga) är oundvikligt och (faktiskt) ett villkor för att framdriften skall fungera. (Det fungerar ungefär som en momentomvandlare i en automatlåda, men där sitter det två "propellrar" i en kapsel).

Så känner du "bättre vridmoment" med nya motorn beror det på att motorn är starkare på låga varv än den gamla, och orkar spinna propellern snabbare vid låg hastighet varför den ger mer kraft. Alla har rätt här, både du och Seawolf.
Anders S

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Ny motor

Inlägg av feeling286 » tor 30 jul 2020, 11:09

Nyttig läsning som vanligt👍

Då min sitter ut ur kölen i princip högst upp så går ju som sagt inte en större propeller dit.
Mer stigning, absolut.

Kanske är en tre alternativ två-bladig folding som är alternativet..

Något jag givetvis lämnar till dom som installerar.

Jag vill ju inte segla med en hink efter båten😁 framförallt inte nu när motorbyte kom innan nya segel.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Ny motor

Inlägg av Pelle-48 » tor 30 jul 2020, 15:16

Iveco 4021 M20 kan också vara intressant. En Scampi på Blocket har denna installerad 2010.
http://www.marlinmarine.co.uk/Engines.php
Vridmoment 45 Nm vid 2200 och 39 Nm vid 3600 v/min
Effekt 10kW och 14,7 kW vid dessa vridmoment.

Anders S var inne på detta att räkna om till effekt om man vet moment o varvtal.
För er som är nya på detta:
Gör om varvtal till varv/sek
Gör om varvtal till väg- dvs multiplicera med 6,28 (dvs 2 pi)
moment*väg/tid= effekt
Nm*varvtal*6,28/ (60*1000) = kW
kW*1,36 = hk

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Ny motor

Inlägg av T » fre 31 jul 2020, 14:03

Pelle-48 skrev:
tor 30 jul 2020, 15:16
Iveco 4021 M20 kan också vara intressant. En Scampi på Blocket har denna installerad 2010.
http://www.marlinmarine.co.uk/Engines.php
Vridmoment 45 Nm vid 2200 och 39 Nm vid 3600 v/min
Effekt 10kW och 14,7 kW vid dessa vridmoment.

Anders S var inne på detta att räkna om till effekt om man vet moment o varvtal.
För er som är nya på detta:
Gör om varvtal till varv/sek
Gör om varvtal till väg- dvs multiplicera med 6,28 (dvs 2 pi)
moment*väg/tid= effekt
Nm*varvtal*6,28/ (60*1000) = kW
kW*1,36 = hk
Den där motorn är samma som Lombardini 702. Så med mina erfarenheter hade jag valt Lombardini...

:o
/T

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Ny motor

Inlägg av Pelle-48 » fre 31 jul 2020, 16:40

http://www.lombardinimarine.de/produkte ... index.html

Lägre vridmoment men starkare generator ser det ut som.

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Ny motor

Inlägg av feeling286 » fre 31 jul 2020, 16:59

Rätt svåra beslut när man är rätt okunnig på maskiner😬
Träffade en i hemmahamnen som snacka ner allt utom VP, han va dock säljare på Volvo😁
Känns ju som ingen kan ju sälja ”skit” om ni förstår va jag menar. Hamnar på dom typ 5 större fabrikaten så bör det ju bli bra.
Med Vetus känns ju 5 års garanti rätt lockande.
Är ju dock fortfarande måtten som styr.

Skriv svar