400kg bulb på Uttern 890?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Stossen
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jul 2020, 10:11

400kg bulb på Uttern 890?

Inlägg av Stossen » mån 27 jul 2020, 10:21

Hej,
Första inlägget här, men räknar med många fler i framtiden, forumet är fantastiskt!
Jag och min sambo står inför båtköp och har spanat in Uttern 890, lagom balans mellan segel och komfort för vår del. Men, nuvarande ägaren har monterat på en 400kg bulb på fenkölen vilket gör mig lite skakis. Det brinner lite i knutarna så därför skjuter jag från höften här. Finns säkert mängder med info om just detta på forumet redan men jag hinner inte tråla nätet just nu.
Jag tänker bara första tankar vid en sådan eftermontering från folk med mer erfarenhet, tips om vad jag borde fråga säljaren om för att försäkra mig om att det är riktigt utfört och framför allt korrekt beräknat ifråga knäckrisker osv. Att det är gjort fackmannamässigt kan ju för säljaren innebära rätt monterat, jag är mer orolig för just hållbarhet vid krängning. Hydrodynamik och faktisk kraftutbyte och vinst ur det perspektivet är något jag kan tänka på sen. Just nu vill jag bara inte att fenkölen knäcks vid 30 grader kräng och lägger sig fint på botten av Öresund...

Uppskattar alla svar!

/Stossen

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: 400kg bulb på Uttern 890?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 27 jul 2020, 18:08

Stossen skrev:
mån 27 jul 2020, 10:21
Hej,
Första inlägget här, men räknar med många fler i framtiden, forumet är fantastiskt!
Jag och min sambo står inför båtköp och har spanat in Uttern 890, lagom balans mellan segel och komfort för vår del. Men, nuvarande ägaren har monterat på en 400kg bulb på fenkölen vilket gör mig lite skakis. Det brinner lite i knutarna så därför skjuter jag från höften här. Finns säkert mängder med info om just detta på forumet redan men jag hinner inte tråla nätet just nu.
Jag tänker bara första tankar vid en sådan eftermontering från folk med mer erfarenhet, tips om vad jag borde fråga säljaren om för att försäkra mig om att det är riktigt utfört och framför allt korrekt beräknat ifråga knäckrisker osv. Att det är gjort fackmannamässigt kan ju för säljaren innebära rätt monterat, jag är mer orolig för just hållbarhet vid krängning. Hydrodynamik och faktisk kraftutbyte och vinst ur det perspektivet är något jag kan tänka på sen. Just nu vill jag bara inte att fenkölen knäcks vid 30 grader kräng och lägger sig fint på botten av Öresund...

Uppskattar alla svar!

/Stossen
Ligger båten i vattnet? Om icke så kan ju inspektion ge något. Besiktningsman kan ju vara värt kosta på. Inte avancerad fenköl som "hänger fritt"utan snarare en kompromiss ser det ut som, 1,45 m djupt bara.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... 3PwgGGAE9p_
Problemet tänker jag mig, i detta egentligen obildade människa, ligger i kölinfästningen och laminatets tjocklek/konstruktion med förstärkningar/"bottenstockar" osv. Men sen kan ju klumpen vara fastsatt på föga lämpligt vis....Jag skulle absolut om den ligger i vattnet, be att få hissat upp den! Ingen större operation, är ju inte oceanångare. Finns det kvitton på jobbet så kan man kanske avgöra om seriös människa varit framme o inte Nisse bort i kröken.
Tänker jag.

Stossen
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jul 2020, 10:11

Re: 400kg bulb på Uttern 890?

Inlägg av Stossen » ons 29 jul 2020, 11:52

Tacksam för reflektionen, det är samma tankegångar som jag har. Bulben är monterad på varv/marina. Göteborgs MarinCenter är dom som gjort det. Den har suttit sen 2005, inga indikeringar på genomgående sprickor i undervattenskroppen iallafall, sett inifrån båten under durken. Jag tänker att hade den lossnat eller skadat skrovinfästning så hade det skett för länge sen. Kanske ska tilläggas att i en klausul i köpeavtalet tillkommer att en efterbesiktning på bulben som underkänns av besiktningsman innebär att köpet återgår. Känns ganska tryggt endå. Har även läst om en annan ägare som gjort liknande ingrepp faktiskt bättrade på segelegenskaperna.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: 400kg bulb på Uttern 890?

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 29 jul 2020, 18:29

Det verkar betryggande! Livrem och byxhängslen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: 400kg bulb på Uttern 890?

Inlägg av Anders S » tor 30 jul 2020, 08:57

Enligt uppgift är kölvikten på en sådan farkost 1200 kg, en invändig köl i kölfena.

Här kan man då fundera på vilket material den påskruvade bulben är gjord i (stål som rostar?) och hur den är fäst i den ursprungliga kölen.
Sedan kan man fråga sig varför tillägget gjorts och vilken nyttig effekt man fått. Är det redigt gjort låter inte ytterligare 400 kg i fenan som något som knäcker båten, men vad har man önskat uppnå, och har det lyckats? Ibland är litet mer tyngd i kölen en "bra grej", men stabilitet och förmåga att bära segel ligger minst lika mycket i skrovformen.

En uppenbar möjlighet är att ta bort klumpen, återställa och segla med båten som den konstruerats. Det ÄR ju (uppenbarligen) en motorseglare och vissa kompromisser får man ta.
Anders S

Stossen
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 27 jul 2020, 10:11

Re: 400kg bulb på Uttern 890?

Inlägg av Stossen » tor 30 jul 2020, 10:05

Tackar för svaret Anders. Bulben är ingjuten i fenan och bly precis som fenan. Masten är höjd och därav den extra vikten. Har läst om en annan ägare som gjort samma ingrepp på sin uttern och faktiskt förbättrat segelegenskaperna. Men som du säger, en motorseglare så det är ju en kompromiss. Och mer instabilt lär det väl knappast bli med 400kg extra :).

Skriv svar