Isotherm kompressorkyl

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Isotherm kompressorkyl

Inlägg av typhoon » tis 28 jul 2020, 21:58

Har börjat skissa på ombyggnad av kylbox och installera en kompressorkylare, närmare bestämts Isotherms SP-varriant. Men så är det det där med priset.... Nästan tre gånger mer än deras vanliga "compact-aggregat".

Är det verkligen värt den investeringen, är den tre gånger så bra?
Någon med erfarenhet av båda som kan dela med sig?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av Anders S » ons 29 jul 2020, 15:25

Jajamän. Min gamla kyl havererade för flera år sedan, och jag föll för ASU och kylmagasinet som principide. Sedan visade det sig att om man kär med ASU, så räcker det med en litet halvpeppig solpanel (typ 50W) eller att man har batteristöd (via laddaren) till elsystemet i hamn, så tror automatiken att det är läge att ta vara på energin och ladda kylmagasinet maximalt. I teorin, bra, i praktiken mindre bra. Allt som flyter blir blir sorbet, allt som kan frysas, fryser. Inte så bra som man kan tro.

Därför tror jag att de flesta (eller många) med ASU-automatik slår om till manuellt läge (="vanlig kyl"), för att inte få ett mini-Arktis i kylboxen. Jag hade INTE kostat på ett ASU-aggregat igen. Vill du ha uthållig kylkapacitet, köp ett extra batteri i stället.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av AndersGustafsson » ons 29 jul 2020, 19:05

Vi har en Isotherm kylbox som hängt med i 20 år nu...
/Anders G

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av typhoon » ons 29 jul 2020, 21:03

Det var ju bra att veta angående ASU men det jag tänker på är SP (Self Pumping) d.v.s. där kylmediet kyls via sjövatten i en bordgenomföring istället för en liten fläkt strax intill kompressorn. Fördelen sägs vara bättre verkningsgrad / lägre strömförbrukning och så klart tystare gång.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av Anders S » tor 30 jul 2020, 06:16

typhoon skrev:
ons 29 jul 2020, 21:03
Det var ju bra att veta angående ASU men det jag tänker på är SP (Self Pumping) d.v.s. där kylmediet kyls via sjövatten i en bordgenomföring istället för en liten fläkt strax intill kompressorn. Fördelen sägs vara bättre verkningsgrad / lägre strömförbrukning och så klart tystare gång.
Aha, så går det då man läser slarvigt. Principen är att kylningen görs i en speciell genomföring, som används till annat och där vattnet byts genom att vattennivån i slangen fluktuerar, t ex i sjögång. Kan du sätta kompressorpaketet under dukarna får du nästan samma effekt, där är det som bekant svalare. När man ligger stilla cirkulerar vattnet inte på samma sätt i genomföringarna så den positiva effekten av vattenkylning en minskar.
Anders S

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av typhoon » tor 30 jul 2020, 10:52

Ja precis. Men tiotusenkronorsfrågan är om det är värt 15000:- när ett vanligt aggregat kostar 5000:- ?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av T » tor 30 jul 2020, 13:24

När det gäller ett kylaggregat med kylmagasin så rekommenderar åtminstone Thermoprodukter att man monterar magasinet bakom en skiljevägg.Denna vägg ska vara justerbar så att lagom mycket kall luft kan släppas ut från magasinsutrymmet till resten av boxen. Då borde man kunna undvika sorbet även soliga dagar. Funkar inte det finns det i den lilla röda kontrollboxen ett antal microswitchar som kan ställas om för att aggregatet ska ge den kyla som önskas (här får man nog fråga generalagenten hur switcharna ska ställas, det är inte självklart).
Själv har jag monterat mitt magasin i boxens tak och av aluminiumplåt byggt ett litet frysfack runt det. Plåten bildar sidor och botten på facket, i bakkant bildar boxens vägg en sida och i framkant sitter en lucka av plexiglas för att hålla iskylan på plats. I frysfacket ryms två isbitsformar och två pilsner.
Boxen är på 80 - 85 liter och aggregatet heter 3251 ASU/SP. Hittills har jag aldrig hittat någon oönskad sorbet...

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av Anders S » tor 30 jul 2020, 14:52

T skrev:
tor 30 jul 2020, 13:24
När det gäller ett kylaggregat med kylmagasin så rekommenderar åtminstone Thermoprodukter att man monterar magasinet bakom en skiljevägg.Denna vägg ska vara justerbar så att lagom mycket kall luft kan släppas ut från magasinsutrymmet till resten av boxen. Då borde man kunna undvika sorbet även soliga dagar. Funkar inte det finns det i den lilla röda kontrollboxen ett antal microswitchar som kan ställas om för att aggregatet ska ge den kyla som önskas (här får man nog fråga generalagenten hur switcharna ska ställas, det är inte självklart).
Själv har jag monterat mitt magasin i boxens tak och av aluminiumplåt byggt ett litet frysfack runt det. Plåten bildar sidor och botten på facket, i bakkant bildar boxens vägg en sida och i framkant sitter en lucka av plexiglas för att hålla iskylan på plats. I frysfacket ryms två isbitsformar och två pilsner.
Boxen är på 80 - 85 liter och aggregatet heter 3251 ASU/SP. Hittills har jag aldrig hittat någon oönskad sorbet...

:o
/T
Nu var det ju IOFS inte ASU-effekten som frågan gällde, men det här med att "för mycket ström" ställer till det är baksidan med alla kylaggregat av den här typen. Jag har också kommit en bit med ett avgränsande fack och oftast är cirkulationen i boxen så pass frikostig att inget hinner bli sorbet. Men ligger vi vid bryggan, solpanelen laddar och det står en ensam mjölk (till kaffet!) i boxen, så nog 17 fryser den till nästa dag. Man kan kanske ha en alltför bra isolerad box ?

Dagens I-landsproblem, givetvis.

Hur värderar du SP-delen ?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av Anders S » tor 30 jul 2020, 14:53

typhoon skrev:
tor 30 jul 2020, 10:52
Ja precis. Men tiotusenkronorsfrågan är om det är värt 15000:- när ett vanligt aggregat kostar 5000:- ?
Killgissning: Inte! :-)
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av Peter_K » fre 31 jul 2020, 05:53

Du får rätt mycket extra batterier och solpaneler för 10.000 kr, så jag hade kört traditionellt aggregat och biffat upp elen om jag kände behov istället.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av typhoon » fre 31 jul 2020, 12:31

Sant! Det skall sitta i en liten båt (späckhuggare) så det finns inte jättemycket plats, till vare sig mer solel eller att sätta kompressorn i en bänkkista. Så det är väl mest en fråga om hur mycket värme och ljud det blir.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av T » fre 31 jul 2020, 13:43

Anders S skrev:
tor 30 jul 2020, 14:52
T skrev:
tor 30 jul 2020, 13:24
När det gäller ett kylaggregat med kylmagasin så rekommenderar åtminstone Thermoprodukter att man monterar magasinet bakom en skiljevägg.Denna vägg ska vara justerbar så att lagom mycket kall luft kan släppas ut från magasinsutrymmet till resten av boxen. Då borde man kunna undvika sorbet även soliga dagar. Funkar inte det finns det i den lilla röda kontrollboxen ett antal microswitchar som kan ställas om för att aggregatet ska ge den kyla som önskas (här får man nog fråga generalagenten hur switcharna ska ställas, det är inte självklart).
Själv har jag monterat mitt magasin i boxens tak och av aluminiumplåt byggt ett litet frysfack runt det. Plåten bildar sidor och botten på facket, i bakkant bildar boxens vägg en sida och i framkant sitter en lucka av plexiglas för att hålla iskylan på plats. I frysfacket ryms två isbitsformar och två pilsner.
Boxen är på 80 - 85 liter och aggregatet heter 3251 ASU/SP. Hittills har jag aldrig hittat någon oönskad sorbet...

:o
/T
Nu var det ju IOFS inte ASU-effekten som frågan gällde, men det här med att "för mycket ström" ställer till det är baksidan med alla kylaggregat av den här typen. Jag har också kommit en bit med ett avgränsande fack och oftast är cirkulationen i boxen så pass frikostig att inget hinner bli sorbet. Men ligger vi vid bryggan, solpanelen laddar och det står en ensam mjölk (till kaffet!) i boxen, så nog 17 fryser den till nästa dag. Man kan kanske ha en alltför bra isolerad box ?

Dagens I-landsproblem, givetvis.

Hur värderar du SP-delen ?
Jag har ju inget att jämföra med när det kommer till SP, men det är tyst och fint och lagom kallt i boxen. Jag tror att dom sekunder vattnet står still i SP-slingan under en säsong är lätt räknade... Strömförbrukningen verkar motsvara vad generalagenten uppger på sin hemsida.
När det kommer till isolering kan det nog inte bli för bra. Jag har byggt min box av Thermoprodukters 'dyrskivor', kompletterat med isoleringsskivor från byggvaruhuset (lila skivor). 5 cm extra i botten (10 cm totalt) och 3 cm extra på sidorna (8 tot). I taket är det ingen extra isolering men det är viktigt att luckan är tät och isolerad)

:o
/T

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Isotherm kompressorkyl

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 31 jul 2020, 20:35

Jag har en 3251 ASU med kylvatten o har omväxlande haft automatläge eller manuellt. Mycket motorgång kyler ju ner mkt om auto o i hamn sen manuellt. Men sista åren manuellt inställd på bra temp. Har
delat upp boxen med hjälp av vanlig plastskärbräda. Funkar jättebra;frys på ena sidan o kyl på andra. Vi kan typ
ha Stinas kyckling i veckor fryst. Men det gäller att ställa in temperaturen rätt.
Strömförbrukningen inget problem.
Så det så!

Skriv svar