Strandsatt på havet

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem

Strandsatt på havet

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 26 jul 2020, 17:15

Vill bara förmedla den senaste upplevelsen av segling! Icke minst därför att jag så förnumstigt sökte hjälpa de strandsatta på en ö härförleden :roll:
Seglar vi en hel dag kryss och tvärs över hemmavattnen - härligt. P gr av stark ström (i havet) och knepig passage vid ett tillfälle stöttning med nya motorn. Gick utmärkt. Så skulle vi återvända till hamnen, focken in, och upp mot vind för att samla in storen. Men först skulle jag ju starta motorn. Inget händer :o stirrar dumt på den lilla LCD panelen där inget syns. Alls. Vad göra? Låter båten falla av, går en stund för storen alltmedan jag river väck allt som täcker batterierna. Allt under kontroll, inget löst, bra spänning (12,7). Kan det vara nån lös minuskabel - ett tag tycktes inte förbrukningskretsen heller funka. Skruvar loss hela det borttagbara kabinettet till motorn - kollar en 15 A säkring på motorn men OK.
Grubbel. Mäta överallt. Kolla. Nä allt OK. Ner med storen - ankaret i, tack o lov inte så djupt (5-6 m).På det igen. Jamen allt ser bra ut. Vrider av och på brytarna men inte - jo förbrukarkretsen vaknar till liv. Hmm! Ringer min favoritmek i hans hängmatta. Efter fundering - "har du kollat huvudbrytaren"? Jo! -"Men det kan vara så att de plötsligt dör". Aha. Kolla med skruvmejsel (bägge kretsbrytarna sitter kloss intill varandra) - jo LCD:n blixtrar till. Så tjuvkoppling av motorkretskablen som går till startmotorn skruvas på förbrukarkretsens utgående. Och si motorn startar!
Efter 34 år har huvudströmbrytaren som alltid fungerat perfekt slutat sina dagar. Och kompisen bredvid verkar också beredd att gå till slutförvaring.
Sista orden från favoritmeken "o du köp inget billigt"
Spännande detta med el. .

feeling286
Diamantmedlem

Re: Strandsatt på havet

Inlägg av feeling286 » ons 29 jul 2020, 12:11

Varit med om exakt samma sak.
Startade alltid vid hemmahamn då man precis vridit på huvudströmbrytaren.
Efter några timmars segling så hände inget när man skulle starta motorn.
Ner och vrida några gånger på brytaren så starta den👍
Lite huvudvärk innan man fatta va det var dock.

Skriv svar