Rådfrågning om båtköp

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Felix K
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 26 maj 2020, 12:52

Rådfrågning om båtköp

Inlägg av Felix K » tis 26 maj 2020, 16:56

Jag letar efter en båt till semestersegling med familjen, 2 vuxna och 2 småbarn.

Runt 30 fot.
Viktigt att båten är styv och robust.
Behöver inte vara speciellt snabb men måste segla bra.

Föredrar partialrigg men kan tänka mig masthead om allt annat e rätt.

Föredrar blyköl, inte en dealbreaker.

Hade väldigt gärna haft dubbel stickkoj i aktern men inser att det är mycket att begära i min prisbild.

Inte mer än 150 000, helst under 100 000.

Jag har växt upp med en Vindö 22, hade en h-båt i 5 år och seglat mycket på en väns IW31.
Alla väldigt fina båtar men inte riktigt vad jag e ute efter nu.

Nu lutar jag åt en Ballad (jag vet att det finns många liknande, Scampi, B31, Joker osv, och kan tänka mig nån av dom men gillar Balladen mest).
Det enda jag inte gillar med Balladen är MH rigg och IOR utformad akter.

Ett annat (ganska annorlunda) alternativ är H-35 där jag gillar riggen mer men misstänker att den är aningen trång.

Jag har blivit lite kär i Contrast 33 som verkar vara en perfekt balans för oss, men den ligger ju på mer än dubbla priset från Ballad/H-35 så det är nog inte ett alternativ.

Min fråga till er är om ni har tips på andra båtar jag kan ha missat och även om någon kan dela med sig av erfarenhet av H-35 då jag aldrig har varit ombord på en.

Uppskattar alla tips och råd, tack!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Rådfrågning om båtköp

Inlägg av Seawolf » tis 26 maj 2020, 18:50

Kolla in Omega 28. 7/8-rigg, blyköl, är lika bred som Ballad och ruffen lika lång som Ballad, fast lite kortare sittbrunn. Enkellaminat. (De båtar som blir äldst har enkellaminat i skrovet!)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Felix K
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 26 maj 2020, 12:52

Re: Rådfrågning om båtköp

Inlägg av Felix K » tis 26 maj 2020, 20:37

Ja, den ser ju faktiskt också intressant ut, tack!

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Rådfrågning om båtköp

Inlägg av omega » tis 28 jul 2020, 07:30

Hej
Skulke även killat in Comfort 32, den kan gås för ca 150000 i dag, vi har haft både Omega 28 och Comfort 32
Bägge båtarna är trevligs, men Comforten är mycket större, blyköl med masthead o svepta spridare,.
Mest segelkänsla hade Omegan
Men nu på senare år har dessa båtar hamnst i mer riktig prisklass

JOHAN

Skriv svar