Lägga vi till i ett trevligt fiskeläge å sydkusten. Provkört motorn/drevet, 5 timmar, i rätt bra motsjö men allt verkar OK. Varmvatten första tiden men sen - bara kallt! Vad göra - efter oerhört bladande på nätet hittar jag till slut manualen för just vår beredare, en Isothemp Slim A, observera inte B. Den manualen finns inte hos generalagenten för där säljer man nu Slim B! Framgår ur den nyfunna manualen hur man kan mäta så jag plockar segervisst fram min fina tångampèremeter, rätt dyr en gång. Försöker mäta - men icke - i samma ögonblick som jag slår på den siffror huller om buller, tossiga värden. Fibblar med nya batterier men icke. Kass. Vad göra - ringer en kompis som bor i närheten - han kommer på stubinen med en multimeter. Som dock visar sig vara från anno dazumal och genomkorroderad i batteriavdelningen.....denne snälle man kör mig till hemmet t o r (iofs inte såå långt men långt nog) där jag hämtar min likaledes proffsiga multimeter. Med vars hjälp kan konstateras att termostaten dött. Skitväder väntar så nästa dag tuffar vi åter till hemma hamnen. Beställer genast en ny via lokal ÅF men både mejlar och ringer till generalagenten för säkerhets skull. Dagarna går, ingen termostat. Använder tiden till att byta slangar mellan motor och Vvberedare alldenstund de gamla, gjorda av nått hårt material, har sprickor över allt. Nya slangar från Lundgrens, värda sin vikt i guld. Nästan. Mäter noggrant och lägger till men se när jag skall sätta på så saknas 20 cm till sista slanganslutningen..........Det man inte har i huvudet får man ha i plånboken. Till slut undrar jag varför inte termostaten kommit - visar sig generalagenten skickat en elpatron istället. 1 siffra hade de läst fel på. Vilket upptäcks av ÅF och generalagenten tillsammans. Dan efter kommer termostaten och si, alla mätvärden OK och det hela installeras; motorkabinettet som jag konstruerade till den nya motorn har jag fått ta bort helt för att komma åt. "Ja sådant är e seglarlivet - Mister Murphy han är med" (känd melodi). Jo också köper jag en ny tångampèremeter - vilket visar sig vara svårt alldenstund jag ville ha proffsgrejer. Firman ELFA som jag tidigare köpt grejer av finns numera bara på nätet. Liksom i stort alla proffsfirmor. En kompromiss blir en Laserline från Bauhaus. Som visar konstiga värden, inte kan mäta resistans mot sig själv....kanske dåligt exemplar men den lämnas åter. Så en UNi T från Kjell et al. Inte proffsgrej - så om den inte fyller måttet hamnar den på landet.
Idag öser regnet ner, maxvinden 17 men i morgon, kolla Surface pressure charts (BBC) och L trycket 977 som kommer över oss framemot måndag natt. Då blir det blåsa av.
PÅ tisdag kanske jag kan gå ner till båten, fylla på, vatten och kolla allt. Man vet ju inte - kanske blir nån dag man kan segla längre fram.
