Fixa med riggen 9/10-rigg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » sön 21 jun 2020, 08:54

Nästa fråga:

Jag skulle behöva fixa lite grejer med riggen. En vantskruv skulle behöva en toggle för att få rimlig längd (den är nästan fullt utskruvad). Anordningen för att sträcka akterstaget är lite trassligt monterad, osv. Riggen är 14 m hög 9/10 med raka spridare och främre och aktre undervant.

Är det bara att slacka lite försiktigt på vanten parvis och i omgångar och göra det jag skall och sedan sträcka upp, eller är det något speciellt att tänka på? Eller är det t.o.m. så att detta ska göras när masten är av?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av Anders S » sön 21 jun 2020, 12:16

fredrikk skrev:
sön 21 jun 2020, 08:54
Nästa fråga:

Jag skulle behöva fixa lite grejer med riggen. En vantskruv skulle behöva en toggle för att få rimlig längd (den är nästan fullt utskruvad). Anordningen för att sträcka akterstaget är lite trassligt monterad, osv. Riggen är 14 m hög 9/10 med raka spridare och främre och aktre undervant.

Är det bara att slacka lite försiktigt på vanten parvis och i omgångar och göra det jag skall och sedan sträcka upp, eller är det något speciellt att tänka på? Eller är det t.o.m. så att detta ska göras när masten är av?
Tänker du "rätt" är det inga problem. Masten står säkert på a) alla fyra undervanten eller b) förstag, akterstag och toppvant (har du mellanvant gör de samma nytta som toppvanten. En 9/10 i din konfig (är spridarna verkligen helt raka, eller bara nästan?) är ungefär som en MH-rigg, men man kan trimma den en aning mer med akterstagssträckaren.

Alltså, börja med att rätta till akterstagssträckningen, sätt dit den, sträck upp den. Sedan, byt eller komplettera parvis, toppvanten först, därefter sätt an dem, därefter undervanten, två i taget. Överkurs: I knepiga lägen kan man hjälpa sig med fall som sätts an ordentligt om man är litet försiktig. Det bör man ju vara till sjöss, så är det.

Är du ändå igång med vant och akterstag, förvissa dig om att masten står rakt (då du börjar, förhoppningsvis, annars då du är färdig...) och se till att du har en liten krum på maströret, så att masten inte kan "invertera" (böja åt fel håll) - detta sköter man med undervanten och akterstaget. Eftersom båten är "ny för dig" kanske du vill förvissa dig om förspänning på alla wirar och hur mycket - detta kan man mäta med enkla medel (men på ett litet invecklat sätt).

Selden har en kanonfin "bok" om sådant här: http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Den fungerar för andra märken också.
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » sön 21 jun 2020, 19:32

Anders S skrev:
sön 21 jun 2020, 12:16
Tänker du "rätt" är det inga problem. Masten står säkert på a) alla fyra undervanten eller b) förstag, akterstag och toppvant (har du mellanvant gör de samma nytta som toppvanten. En 9/10 i din konfig (är spridarna verkligen helt raka, eller bara nästan?) är ungefär som en MH-rigg, men man kan trimma den en aning mer med akterstagssträckaren.

Alltså, börja med att rätta till akterstagssträckningen, sätt dit den, sträck upp den. Sedan, byt eller komplettera parvis, toppvanten först, därefter sätt an dem, därefter undervanten, två i taget. Överkurs: I knepiga lägen kan man hjälpa sig med fall som sätts an ordentligt om man är litet försiktig. Det bör man ju vara till sjöss, så är det.

Är du ändå igång med vant och akterstag, förvissa dig om att masten står rakt (då du börjar, förhoppningsvis, annars då du är färdig...) och se till att du har en liten krum på maströret, så att masten inte kan "invertera" (böja åt fel håll) - detta sköter man med undervanten och akterstaget. Eftersom båten är "ny för dig" kanske du vill förvissa dig om förspänning på alla wirar och hur mycket - detta kan man mäta med enkla medel (men på ett litet invecklat sätt).

Selden har en kanonfin "bok" om sådant här:http://www.seldenmast.com/files/595-540-S.pdf Den fungerar för andra märken också.
Tack så mycket för vägledningen! Jag borde alltså bara kunna släppa på akterstaget, utan att lätta något annat? Känns spontant som att jag vill säkra på något sätt ändå... Kanske man kan ta spinnakerfallet och fästa i aktern och ta hem lite lätt.

Jag tycker att masten verkar ha ganska mycket böj föröver. Funderar på om man kanske har förväxlat undervanten på något sätt, och att man har fått skruva åt det främre ganska hårt för att det ska räcka till (det är där togglen ska in), och formen på masten har blivit som den har blivit.

Är det tumstocksmetoden du refererar till som "med enkla medel (men på ett litet invecklat sätt)"? :)

Tillägg: Måste kolla om spridarna är det minsta svepta bakåt. Tycker inte att det ser ut så. Det är en Fortissimo, inga backstag, inga checkstag, inga babystag.

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av Archibald » sön 21 jun 2020, 21:18

Enligt planritningarna som finns på http://www.fortissimo.nu/M02fortissimobaten.php är båten konstruerad med ett ganska uttalat svep på spridarna. Så mycket svep att jag hade vågat lossa akterstaget utan andra åtgärder. Å andra sidan är det gjort på två minuter att sätta storfallet, som givetvis måste vara i skick, på ett lämpligt ställe akterut. Men det är vanskligt att egentligen säga något alls med säkerhet utan att ha sett grejerna. Det är ju inte säkert att ditt exemplar ser ut just så efter alla år.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » sön 21 jun 2020, 22:41

Hmm. Nu blir jag tveksam. Funderar på om den är felriggad...? Vill minnas att det finns 4 röstjärn, och att det i dessa sitter främre undervant, toppvant, tomt, aktre undervant. Det oanvända röstjärnet sitter väldigt nära det som används till det aktre undervantet. Hur borde det vara draget om spridarna skulle få en vinkling akterut?

Jag måste nog fota och så får vi ta det därifrån.

Och ja, självklart är det vettigare att använda storfallet...

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » sön 21 jun 2020, 23:02

Nu har jag trålat på webben efter bilder på Fortissimon, och det verkar som att toppvantet på alla bilder där det går att urskilja går till röstjärnet längst akterut. Inte alla verkar ha dubbla undervant. På den sista bilden som ligger här på Sailguide (https://www.sailguide.com/batfakta/fortissimo) ser det ut som att det finns ett babystag, men jag ser inte riktigt hur det ser ut med dubbla undervant.

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av Yapdiver » mån 22 jun 2020, 09:52

fredrikk skrev:
sön 21 jun 2020, 22:41
Hmm. Nu blir jag tveksam. Funderar på om den är felriggad...? Vill minnas att det finns 4 röstjärn, och att det i dessa sitter främre undervant, toppvant, tomt, aktre undervant. Det oanvända röstjärnet sitter väldigt nära det som används till det aktre undervantet. Hur borde det vara draget om spridarna skulle få en vinkling akterut?

Jag måste nog fota och så får vi ta det därifrån.

Och ja, självklart är det vettigare att använda storfallet...
Jag tycker det låter som att du ska börja från ruta ett istället. Använd selden guiden, plocka bort bommen och börja om. Det kommer att ta några timmar att få till det, och ja, tumstocksmetoden funkar :D

Jag har själv gjort detsamma i år, och det tog mig cirka 4h att få masten spikrak med korrekt böj.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » mån 22 jun 2020, 09:56

Yapdiver skrev:
mån 22 jun 2020, 09:52
Jag tycker det låter som att du ska börja från ruta ett istället. Använd selden guiden, plocka bort bommen och börja om. Det kommer att ta några timmar att få till det, och ja, tumstocksmetoden funkar :D

Jag har själv gjort detsamma i år, och det tog mig cirka 4h att få masten spikrak med korrekt böj.
Jag håller med. Det jag håller på att lista ut nu är hur ruta ett ska se ut. Återkommer ikväll med ruta noll :) dvs hur rigg/röstjärn ser ut i nuläget.

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » mån 22 jun 2020, 18:44

Fotosession avklarad.
2020-06-22 17.20.54.jpg
2020-06-22 17.21.18.jpg
Definitivt raka spridare, och ett rikt utbud av röstjärn. Det är alltså toppvantet vars vantskruv är täckt av ett skydd.

Några bud på hur detta kan vara tänkt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av Anders S » tis 23 jun 2020, 07:31

Bra med bilder! Då gissar man mindre (men allt kan man inte veta ändå).

Hur det är tänkt?

Troligen har byggaren eller någon annan gått ifrån originalriggen, och i stället för svepta spridare använt raka och därmed dubbla undervant. Då gör främre undervanten samma jobb, dvs håller mitten av masten stilla och en aning bakåtsvept/bakåtböjd - som det skall vara. Raka spridare är bra på läns, skaver mindre på´seglet.

Nu är då frågan om detta är en "hemkörd" lösning eller om båten och riggen alltid sett ut så här? Båda kan fungera, men det kan ju vara bra att förvissa sig om att röstjärnen för främre undervant är starkt monterade och väl infästa - det är knäckfrågan i så fall. (Det är kanske inte intuitivt, men undervanten belastas rejält, så det är viktigt att de är starka. Jag gissar att undervanten har samma dimension som toppvantet, det är i så fall inte för mycket. (hint: Spridaren trycker på undervanten då toppvantet belastas...)

9/10-delsrigg (typ) har jag också, på en splejs ny mast med svagt aktersvepta spridare - i stället för en helt rak masthead - med dubbla spridare. Då förklarade riggarna (Selden) att svag spridarsvepning gör att inre förstag och backstag inte behövs vid övre spridaren (det hade jag innan), men att masten i allt väsentligt är (och trimmas) som en masthead. Fördelen med 9/10 (dvs en pytteliten kaltopp) är att man kan trimma mastböjen med akterstaget, i alla fall litet grann. Nackdelen är att förstaget inte sitter direkt och "hårt" mot akterstaget, så man får räkna med litet sämre (men inte dålig) förstagsspänning eller vänja sig vid att släppa en smula på akterstaget när man inte kryssar. Därför, bra att ha akterstagssträckare som fungerar.

Därför kan du meka fritt med två wirar i taget, faktiskt valfritt vilka, bara de är motstående. masten ramlar inte ner !

Din misstanke om förväxlade för och aktre undervant är relevant, så kan det bli (been there, done that, and have the T-shirt to prove it). Jag löste saken i allas åsyn, via en lång stege. Det gick bra, även om jag försiktigtvis lossade två vant i taget. Men kan du få upp ett måttband till spridarhöjd kan du ju mäta innan du jobbar i onödan.

Grattis till nya båten, förresten!
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » tis 23 jun 2020, 11:23

Anders S skrev:
tis 23 jun 2020, 07:31
Bra med bilder! Då gissar man mindre (men allt kan man inte veta ändå).

Hur det är tänkt?

Troligen har byggaren eller någon annan gått ifrån originalriggen, och i stället för svepta spridare använt raka och därmed dubbla undervant. Då gör främre undervanten samma jobb, dvs håller mitten av masten stilla och en aning bakåtsvept/bakåtböjd - som det skall vara. Raka spridare är bra på läns, skaver mindre på´seglet.

Nu är då frågan om detta är en "hemkörd" lösning eller om båten och riggen alltid sett ut så här? Båda kan fungera, men det kan ju vara bra att förvissa sig om att röstjärnen för främre undervant är starkt monterade och väl infästa - det är knäckfrågan i så fall. (Det är kanske inte intuitivt, men undervanten belastas rejält, så det är viktigt att de är starka. Jag gissar att undervanten har samma dimension som toppvantet, det är i så fall inte för mycket. (hint: Spridaren trycker på undervanten då toppvantet belastas...)

9/10-delsrigg (typ) har jag också, på en splejs ny mast med svagt aktersvepta spridare - i stället för en helt rak masthead - med dubbla spridare. Då förklarade riggarna (Selden) att svag spridarsvepning gör att inre förstag och backstag inte behövs vid övre spridaren (det hade jag innan), men att masten i allt väsentligt är (och trimmas) som en masthead. Fördelen med 9/10 (dvs en pytteliten kaltopp) är att man kan trimma mastböjen med akterstaget, i alla fall litet grann. Nackdelen är att förstaget inte sitter direkt och "hårt" mot akterstaget, så man får räkna med litet sämre (men inte dålig) förstagsspänning eller vänja sig vid att släppa en smula på akterstaget när man inte kryssar. Därför, bra att ha akterstagssträckare som fungerar.

Därför kan du meka fritt med två wirar i taget, faktiskt valfritt vilka, bara de är motstående. masten ramlar inte ner !

Din misstanke om förväxlade för och aktre undervant är relevant, så kan det bli (been there, done that, and have the T-shirt to prove it). Jag löste saken i allas åsyn, via en lång stege. Det gick bra, även om jag försiktigtvis lossade två vant i taget. Men kan du få upp ett måttband till spridarhöjd kan du ju mäta innan du jobbar i onödan.

Grattis till nya båten, förresten!
Tack så mycket. Vad jag har sett av röstjärnsinfästningarna är dessa MYCKET gedigna. Ska dubbelkolla att detta gäller alla fyra.

När jag tittar på masten så tycker jag att den har rätt kraftig böj -- för akterstaget är väldigt löst ansatt. Det känns lite som att om jag skulle dra fullt i akterstagssträckaren nu, så skulle det bli en jäkla böj.

Jag tänker att jag borde börja med att släppa på undervanten för att sätta dit toggles där de behövs (jag tror att jag hoppar över det där med att ev flytta rätt dem: jag har skaffat toggles, och det är samma dimension på alla vant), och sedan sätta någon sorts grundspänning på akterstaget (hur mycket?) som man sedan inte går under, men så att man kan sträcka när det behövs (antar att det är som på IF -- sträcka upp för att plana storseglet och få bättre förstagsspänning). När man har den grundspänningen -- se till att sätta an toppvanten till 15 % av brottlast. Därefter justera rakhet i tvärskeppsled och böj på masten. Och att den böjen är ganska liten i utgångsläget. Verkar det rimligt?

Tack för grattis! Det känns kul och spännande, men helt plötsligt är allt i en kraftigare dimension -- material, kostnader, problem. Med en liten båt kan man höfta lite mer ... :)

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » sön 28 jun 2020, 20:59

Allt är nu fixat och klart enligt planen ovan. Och jag fattade hur akterstagssträckaren och -spänningen funkar på nya båten - att man ställer in en grundspänning som man sen ökar med akterstagssträckaren.

Nu ska allt tejpas, bara, så kan vi börja segla sen. Och bekymra oss om vattentanken, vars enda fäste i båten är via slanklämmorna i slangarna. Och att luftningen av tanken är kopplad till diskhons avlopp, vilket jag tycker är lite märkligt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av Anders S » mån 29 jun 2020, 07:28

fredrikk skrev:
sön 28 jun 2020, 20:59
Allt är nu fixat och klart enligt planen ovan. Och jag fattade hur akterstagssträckaren och -spänningen funkar på nya båten - att man ställer in en grundspänning som man sen ökar med akterstagssträckaren.

Nu ska allt tejpas, bara, så kan vi börja segla sen. Och bekymra oss om vattentanken, vars enda fäste i båten är via slanklämmorna i slangarna. Och att luftningen av tanken är kopplad till diskhons avlopp, vilket jag tycker är lite märkligt.
Nytt problemområde, ny tråd ! /Mod
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem
Inlägg: 292
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 07:19

Re: Fixa med riggen 9/10-rigg

Inlägg av fredrikk » mån 29 jun 2020, 08:38

Absolut! Den båten kommer att generera många trådar... :)

Skriv svar