Hej
Det droppar saltvatten från sjövattenpumpen på dessa baksida. Jag har en VP D1-20. Har köpt två packboxar av en Volvo Penta serviceverkstad. Skulle bara vara att lossa fyra muttrar och ta bort pumpen sen lite pill med en segerring, Till att börja med så var min pump endast fäst med två muttrar. De på babords sida saknades. Gängtappen/ bulten och huset var måla i originalfärg och några muttrar har aldrig skruvats på eftersom färgen är opåverkad. Hur som när de två muttrar som var där var lossade så var det stört omöjligt att ens rubba pumpen. Den sitter stenhårt. På baksidan om pumphuset sitter ett lock. Man kan se på diverse sprängskisser att det finns ett drev som förmodligen är fäst med en mutter på pumpens axel. Har någon testat att ta bort pumpen? Fick ni bort den? har någon lyckats att byta packboxarna i sjövattenpumpen?
Lyssnar gärna på allas erfarenheter som varit i samma situation.
Hälsningar
Byte av packbox i sjövattenpump på en VP D1-20
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Byte av packbox i sjövattenpump på en VP D1-20
Glad Seglare
Re: Byte av packbox i sjövattenpump på en VP D1-20
Jag har bytt på denna motor för ganska länge sedan. Minns inga detaljer och inte heller att det skulle varit något särskilt. En liten klocka ringer angående att någon eller ett par av skruvarna var bakvända, alltså äntrade akterifrån men jag kan mycket väl minnas fel eller ha blandat ihop det. Kanske värt att kolla iallafall om du inte redan gjort det.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
Det du kanske kommer ihåg är att de två packboxarna skall monteras "rätt" - så att de tätar mot oljan respektive vattnet. Vänder man en sk Simmerring fel fungerar den bara hjälpligt.Archibald skrev: ↑tis 16 jun 2020, 21:18Jag har bytt på denna motor för ganska länge sedan. Minns inga detaljer och inte heller att det skulle varit något särskilt. En liten klocka ringer angående att någon eller ett par av skruvarna var bakvända, alltså äntrade akterifrån men jag kan mycket väl minnas fel eller ha blandat ihop det. Kanske värt att kolla iallafall om du inte redan gjort det.
Varför pumpen (pumpkroppen) inte lossnar vet jag inte, men man bör ju inte förutsätta att skruven BEHÖVER en mutter. Är godset tillräckligt kan man ju gänga pumpkroppen, så slipper man (dvs Volvo Penta) att kladda med muttrar vid byten. Kom skruvarna ut utan vidare är det inte så.
Anders S
Nja, simmerringar och skruvar tror jag även ett diffust minne håller ordning på.
Jag sitter och kikar på min egen maskin i detta nu och det är just så att alla fyra skruvar äntras akterifrån. De två om styrbord är genomgående med lösa muttrar. De andra två saknar muttrar utan är dragna direkt i pumpens gods, som sagt akterifrån.
Jag sitter och kikar på min egen maskin i detta nu och det är just så att alla fyra skruvar äntras akterifrån. De två om styrbord är genomgående med lösa muttrar. De andra två saknar muttrar utan är dragna direkt i pumpens gods, som sagt akterifrån.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL
STOPPA JANZONS
MYGEL
-
Glad_seglare
- Platinamedlem
Hej Anders och Archibald
Jodå jag har nog vänt simringen rätt hoppas jag. Den är i alla fall vänd på samma sätt som den tidigare med den öppna delen av U-et mot trycksidan. Visst är det så att de två bultarna som sitter på BB sida är gängade i godset på pumpen. Det syns inte i de bilder som jag hittat på pumpen på VP hemsida. Jag frågade även en VP-verkstad om detta och de kunde inte heller förklara. Kan hända att den som jag talade med var fel person på just den verkstaden. Sen ringde jag ytterligare en verkstad och då fick jag veta hur det låg till med bultarna. Det var inte lätt att se eftersom de är skymda och nästan omöjliga att nå från baksidan. Sak man ha bort bultarna på BB sida måste man montera bort motorfästet på SB-sida. Inget jag vill göra när båten ligger i sjön. Pumpen får sitta kvar säsongen ut. Den gamla simringen gick att pilla ut genom att trycka med en small insexnyckel, eller annat smalt verktyg, genom skvallerhålen på pumphusets baksida. Den nya kunde sen skjutas på plats från samma håll som man skjuter in impellern. Faktum är att vår kompis HansH har beskrivit denna operation och lite till på ett bra sätt fast den tråden ligger under rubriken "Övrigt" här på forumet och jag ville lyfta denna diskussion under rubriken "Fixa och vårda din båt". När jag bytt simringen så blev läckaget betydligt mindre. Nästan inget men det kommer en liten droppe då och då. Så lite att jag kan leva med det säsongen ut tror jag. Bilden av problemet blev också lite klarare tror jag när jag såg hur reparationssatsen till sjövattenpumpen är sammansatt. Där ingår bla. en ny axel. Man kan fråga sig varför? Min gissning är att axeln som måste klara saltvatten är i syrafast rostfritt stål och är betydligt mjukare i ytan än en maskinaxel som är sätt-härdad. Det kan vara så att simringen arbetar upp ett litet spår i axeln och att den därför behöver bytas. Detta skulle förklara varför min pump läcker trots att simringen är bytt.
Alla synpunkter och råd är välkomna i detta ämne.
Hälsningar
Jodå jag har nog vänt simringen rätt hoppas jag. Den är i alla fall vänd på samma sätt som den tidigare med den öppna delen av U-et mot trycksidan. Visst är det så att de två bultarna som sitter på BB sida är gängade i godset på pumpen. Det syns inte i de bilder som jag hittat på pumpen på VP hemsida. Jag frågade även en VP-verkstad om detta och de kunde inte heller förklara. Kan hända att den som jag talade med var fel person på just den verkstaden. Sen ringde jag ytterligare en verkstad och då fick jag veta hur det låg till med bultarna. Det var inte lätt att se eftersom de är skymda och nästan omöjliga att nå från baksidan. Sak man ha bort bultarna på BB sida måste man montera bort motorfästet på SB-sida. Inget jag vill göra när båten ligger i sjön. Pumpen får sitta kvar säsongen ut. Den gamla simringen gick att pilla ut genom att trycka med en small insexnyckel, eller annat smalt verktyg, genom skvallerhålen på pumphusets baksida. Den nya kunde sen skjutas på plats från samma håll som man skjuter in impellern. Faktum är att vår kompis HansH har beskrivit denna operation och lite till på ett bra sätt fast den tråden ligger under rubriken "Övrigt" här på forumet och jag ville lyfta denna diskussion under rubriken "Fixa och vårda din båt". När jag bytt simringen så blev läckaget betydligt mindre. Nästan inget men det kommer en liten droppe då och då. Så lite att jag kan leva med det säsongen ut tror jag. Bilden av problemet blev också lite klarare tror jag när jag såg hur reparationssatsen till sjövattenpumpen är sammansatt. Där ingår bla. en ny axel. Man kan fråga sig varför? Min gissning är att axeln som måste klara saltvatten är i syrafast rostfritt stål och är betydligt mjukare i ytan än en maskinaxel som är sätt-härdad. Det kan vara så att simringen arbetar upp ett litet spår i axeln och att den därför behöver bytas. Detta skulle förklara varför min pump läcker trots att simringen är bytt.
Alla synpunkter och råd är välkomna i detta ämne.
Hälsningar
Glad Seglare