Nexus - Garmin loggkabel.

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Nexus - Garmin loggkabel.

Inlägg av BjörnS » fre 22 maj 2020, 21:00

Den gamla Nexusloggen har lämnat in. En ny anskaffa. Men nu är det en kontakt där det tidigare var en skärmad treledare och en dragavlastare son var fjärde ledare. Gul, vit, grön och dragavlastaren.
Den nya givarens kabel har, utöver kontakten, en riktig ledare, blå, också.
Nu är läget att det är motbjudande att klippa bort kontakten innan det är klart hur det ska kopplas till den gamla Nexus servern. Om det går....
Någon som vet vilka ledare som används i den nya givaren?
//Björn

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Nexus - Garmin loggkabel.

Inlägg av BjörnS » lör 23 maj 2020, 14:20

Komplettering.

Efter en längre nätsökning dök det upp ett dokument:
Anvand-ditt-Nexus-system.pdf. från 2009.

Här finns väldigt mycket om Nexussystemet och även svaret på vilka ledare som gör vad.
Den enda återstående frågan är nu om man fortfarande använder dragavlastningen som ledare för -12V eller om den nya blå kabeln har övertagit den rollen. Men det borde vara tämligen enkelt att reda ut, två alternativ.
//Björn

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Nexus - Garmin loggkabel.

Inlägg av Yapdiver » sön 24 maj 2020, 22:59

Jag har en begagnad logg samt ekolod om du är intresserad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nexus - Garmin loggkabel.

Inlägg av Anders S » mån 25 maj 2020, 11:58

Moderatormeddelande:

Efter att ha förintat inläggen för, och i övrigt kastat en skosäljande användare i Internets soptunna (varför alla dessa skosäljare - man kunde ju tro att det handlar om båtskor, men ICKE... ) finner jag att användaren Yapdiver minsann också missat att vi inte har köp/sälj på forumet - hur det nu kan vara möjligt.

Här vill jag inte ta i med samma hårdhandske.

Tips från coachen: Ibland har man något som man tänker att någon annan båtägare kan ha nytta av. Då använder man den förnäma funktionen PM, Personal Message, eller Personligt Meddelande för att kringgå att "Kommersiella inlägg är FÖRBJUDNA".
Anders S

Yapdiver
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: tor 07 feb 2019, 16:28

Re: Nexus - Garmin loggkabel.

Inlägg av Yapdiver » tis 26 maj 2020, 11:13

Anders S skrev:
mån 25 maj 2020, 11:58
Moderatormeddelande:

Efter att ha förintat inläggen för, och i övrigt kastat en skosäljande användare i Internets soptunna (varför alla dessa skosäljare - man kunde ju tro att det handlar om båtskor, men ICKE... ) finner jag att användaren Yapdiver minsann också missat att vi inte har köp/sälj på forumet - hur det nu kan vara möjligt.

Här vill jag inte ta i med samma hårdhandske.

Tips från coachen: Ibland har man något som man tänker att någon annan båtägare kan ha nytta av. Då använder man den förnäma funktionen PM, Personal Message, eller Personligt Meddelande för att kringgå att "Kommersiella inlägg är FÖRBJUDNA".
Uppfattat, ska bättra mig :wink:

Skriv svar