Få Garmin att prata med autopilot

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av thomask » ons 20 maj 2020, 19:23

Har så jäkla svårt att få min Garmin 7serie att prata 0183 med min nya raymarine 2000+
Minns svagt att det var samma problem med förra båten, minns bara inte hur jag fick det att funka.
Har rutter i gpsen som "bara" ska förmedlas till ap, Men den ger bara ett felmeddelande att något är fel. (Kompasskurs är inget problem)
Har bara nmea+ och nmea- till ap. har polvänt dom för varje ändring jag gjort i plottern. Kablarna är korrekt dragna och uppmätta att dom är hela.
Har inget annat inkopplat just nu,
Finns det något här som har samma/liknande grejer som vet vad JAG inte begriper.
Tycker inte att det finns så mycket konstigt att ändra i plottern heller.

Med vänlig hälsning
Thomas

Edit//
Hittade denna länk:
https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=0 ... T5IIpUc4W8

Betyder det att någon del av nmea0183 skall batteri-jordas med??

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av thomask » tor 21 maj 2020, 15:51

Svarar mig själv, (Så jag kommer ihåg nästa gång det händer)
Efter 4 timmars fipplande i menyer utan resultat så drog jag en kabel från batteriminus till nmea0183-. Och då minsann fungerade det (nästan) Och med standardinställningar i plotter.
Som det är nu, så tar den emot data från plottern, och försöker hålla någon form av min utlagda rutt.
Men ap avviker en hel del. den hittar när det ska bytas kurs.

KAN det bero på att båtens faktiska kurs enligt plotterns kompass inte överensstämmer med kompass i ap??



/ Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av Anders S » fre 22 maj 2020, 14:15

Eftersom jag också fipplat med menyer och "försökt allt" kan jag bekräfta att NMEA 0183 är känslig för signaljord och att det är allmänt bra att koppla samman alla nollpotentialer i instrumenten i samma punkt (dvs, som du är inne på, "det fungerade när jag kopplade signaljord till batteriminus - där den andra enheten troligen kommer med "på köpet"). Det finns skäl för detta, som bygger på att signaleringen är -6 till +6 V och om man har signaljord hängande i luften blir det kanske inte så. (mer om man söker RS422).

När det gäller autopiloten och "egen vilja" finns förklaringen långt inne i styralgoritmerna. Det troliga är att AP:n fortfarande tittar en smula på kompassen, och kanske inte tillåter att plottern (dvs GPS-positionen och waypointen som gäller) skiljer sig alltför mycket. Till exempel får min AP litet lagom spader då jag passerar Danmarkskabeln, fastän GPS:n inte ändras någonting - detta pekar på att kompassen fortfarande får litet att säga till om. Man kan ju roa sig med att prova med en kylskåpsmagnet vid kompassenheten, då man beordrat GPS-styrning, så kanske man får en viss ledning.

Visar AP-kompassen (i sin display) "helt galet" jämfört med GPS:en (när man går rakt och mer än i snigelfart) är det en devieringsfråga. Kanske finns det (i menyerna) en möjlighet att koppla bort kompassen i AP:n när man går på GPS-värden. Jag har turen att skillnaden mellan AP-kompass och GPSkompass är minimal, liksom huvudkompassen, men de visar ALDRIG perfekt samstämmigt - skillnaden är alltid någon eller några grader. AP-kompassen sitter också centralt och högt, enligt rekommendationer. Sitter AP-kompassen i styrautomaten har man inget att göra.

Jag brukar försöka kolla då det kommer en bra enslinje i kortet, men när man seglar blir det inte lätt.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av thomask » fre 22 maj 2020, 15:49

Tack Anders!
Då kan jag sova med gott samvete vad gäller jordkabeln. :)
Ska jag vara helt ärlig, så har jag inte gjort Kalibrering av autopiloten som man bör göra det första man gör. Har inte varit tillräckligt lugnt väder.
Så det kan mycket väl förklara att den avviker något från ruttlinjen.

/ Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av Anders S » fre 22 maj 2020, 16:34

thomask skrev:
fre 22 maj 2020, 15:49
Tack Anders!
Då kan jag sova med gott samvete vad gäller jordkabeln. :)
Ska jag vara helt ärlig, så har jag inte gjort Kalibrering av autopiloten som man bör göra det första man gör. Har inte varit tillräckligt lugnt väder.
Så det kan mycket väl förklara att den avviker något från ruttlinjen.

/ Thomas
Då skall vi hoppas (befogat) att AP:n blir lydigare efter att fått snurra in sig.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av thomask » mån 25 maj 2020, 14:52

Nästan så man ger upp! :o
Nu har jag varit ute och "Snurrat till det" och synkat kompass i ap och plotter,
Men inte sjutton ville ap lyda och följa linje. Den tar emot kommando och allt ser bra ut i aps fönster. Visar avstånd till linje/avstånd till kursbyte/Kompassriktning. Bifogar en bild på hur båten gör allt för att undvika rutten sakta men säkert.
Gjorde 3 försök med olika setup vad gäller kompassjustering i ap, både mer än, och mindre än. hade ingen betydelse.
Känns som den bara går på kompass, och driver iväg med avdriften. (Har bara aps inbyggda kompass, ingen xtra)
inställningarna i plottern är fortfarande default. vet inte riktigt vad som kan/ska ändras där.

Bild
DSC_0062.JPG
Bilagor
DSC_0061.JPG
DSC_0060.JPG

andy48
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 12:58

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av andy48 » tis 26 maj 2020, 07:13

Prova med att slå på GPXTE, det är normalt den som får autopiloten att styra rätt även om magnetisk kurs och COG inte stämmer överens. Informationen ingår normalt i GPAPB men det är inte säkert att den tolkas rätt.
GPVTG och GPBOD kan du slå av.
/Anders

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av Anders S » tis 26 maj 2020, 08:51

Pröva tipset ovan. (GP)XTE = cross track error (med plottern som avsändare). Så noga tittade inte jag.

Jag hade också funderat runt AP:ns förstärkning (roderåterkoppling) - det finns i min manual (till en helt annan AP n.b.!) en snygg bild på precis ditt problem, och då skall botemedlet vara att ändra "gain" (som det kallas på min AP) till ett större värde - principen är att ett kursfel skall rättas till i tillräcklig, men inte överdriven omfattning. För litet korrektion gör att båten driver. Tänk på (det gör du nog redan) att kompasser bara läser av båtens inriktning mot norr, de kan inte förstå hur COG blir.

Även om XTE skall styra upp det här, så är det ju bra om du kan använda magnetkurs också (medan du felsöker navigatorn, typ :P )

Detta lär finnas diskuterat i din manual också. Roderkänslighet och roderdämpning tror jag att Autohelm/Raymarine kallar det.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av thomask » tis 26 maj 2020, 20:10

Det var ju gött att komma ut på sjön idag ändå, Men NEJ! det funkar fasen inte ändå. Med GPXT, ingen skillnad.
Alla reglagen på från Garmin, Ingen skillnad. Båten kör i princip igenom ruttlinjen utan att bry sig.
Ska lägga det på is en liten stund, så man kan ta det när lusten faller på. Ska kolla om Raymarine har något form av support.
Har ju ändå haft annan ap på denna plottern innan som funkat.
STORT tack för era svar ändå! :)

/ Thomas

andy48
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 apr 2010, 12:58

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av andy48 » ons 27 maj 2020, 15:10

Tror att jag hade ett liknande problem för många år sedan med en Raymarinpilot och en separat GPS-burk. Fick rådet att stänga av all output från GPS'en förutom XTE, då fungerade det. Behöver ju inte vara samma problem här men kan vara värt att kolla.

/Anders

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 20:10

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av segla mera » tis 02 jun 2020, 14:40

Hej!
Hur har det gått, har du fått det att fungera? Funderar på att också koppla ihop Garmin 721 och Raymarine st2000+ . Beskriv gärna hur det löste sig.
/Mats
/segla mera

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av thomask » tor 04 jun 2020, 20:50

Inte fungerande än, Men ska ut i veckan och tänka lite :) Har åtminstonde fått apan att ta emot signaler, men den fattar inte vad den ska göra med dom.
Funderar lite på Diagnostiken för 0183 som finns i plottern. Just nu visar den bara streck, fast ap får diverse signaler.
Kanske är riktigt, inte vet jag.
Bild

/ Thomas
Bilagor
Diagnostik.JPG

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 20:10

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av segla mera » fre 05 jun 2020, 08:12

Hej!
Tyvärr har jag båten på land ännu och kan inte prova själv. I mitten av sommaren ska jag själv koppla ihop plottern och autopiloten och försöka få det att fungera.
Hoppas det löser sig för dig och att du kan återkomma med fler erfarenheter.
/segla mera

Lasse-L
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 20 jul 2018, 12:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Få Garmin att prata med autopilot

Inlägg av Lasse-L » tor 11 jun 2020, 17:41

Haver inte haft några problem med NMEA 183
NMEA.jpg
http://lasselundell.se/pcnav.html

Skriv svar