bottenmåla på/vid s-drev och gummi?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per2
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 12:11

bottenmåla på/vid s-drev och gummi?

Inlägg av Per2 » fre 22 maj 2020, 12:18

Hej, jag undrar om man bör bottenmåla (biltemas kopparoxid) på gummi (bälgen till motorns s-drev)?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: bottenmåla på/vid s-drev och gummi?

Inlägg av Anders S » fre 22 maj 2020, 14:27

Bälgen bör du inte behandla med färg (det är ju den som står mellan dig och havet), medan det bör gå utmärkt att måla gummiskyddet kåpan som täcker drevet och bälgen.

Det finns en liten risk att färgen ger sig på gummit, och det vore ju trist om kåpan skadas, medan det är mer än trist om man försvagar en kanske åldrig bälg med kemikalier i en färgsort som Biltema (fullt begripligt) inte riktigt kan avslöja vem som tillverkat den till sig. Man har ju därför ingen annan än Biltema eller Volvo (eller vem som nu sålt bälgen - det finns ju fler av den sorten) att fråga: "går det bra" - och då får man (såklart) tråkiga, fega svar...

Riskerna med gamla bälgar brukar överskattas (av pessimister och försäkringshandläggare) och underskattas (av praktiker och båtägare som "aldrig bytt").

Min filosofi: "Vågar jag X (sätt in valfri galenskap/ide/påhitt/kreativ besparing) på båten ? Om svaret är "Om det inte blir bra kan båten sjunka" brukar jag bli litet tråkigt/präktig och följa rekommendationer och föreskrifter.
Anders S

Användarvisningsbild
Per2
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 22 maj 2020, 12:11

Re: bottenmåla på/vid s-drev och gummi?

Inlägg av Per2 » lör 23 maj 2020, 22:26

oki, tack för ett uttömmande svar.

Jag kommer nog måla detdär skyddsgummit oxå, för det var sjötulpaner där i fjol (köpte fö båten i fjol oxå).

Bälgen borde möjligen gå sönder i omgångar, så man hinner reagera (såvida inte man lyfter båten i drevet eller så), tror/tycker jag. Kanske man kan gegga med Sikaflex, eller annan tätningsmassa isåfall?
20191026_160056.jpg

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: bottenmåla på/vid s-drev och gummi?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 10 jun 2020, 12:51

Det yttre gummit målar jag, men inte bälgen.
/Anders G

Skriv svar