Havsfidra som första segelbåt - GO/NO ?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
bombayblue
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 18 maj 2020, 14:32

Havsfidra som första segelbåt - GO/NO ?

Inlägg av bombayblue » mån 18 maj 2020, 14:41

Är väldigt nära på att köpa en Havsfidra som min första segelbåt. Söker därför vägledning och erfarenheter just angående havsfidror.
Något speciellt jag bör tänka på?
Jag vet att dom inte är snabba seglare.
Har begränsad erfarenhet av segling.
Bor i södra sverige.
Båten jag är spekulant på är en av de tidigaste havsfidrorna vilket innebär lite variation i jämförelse med de senare. Tex genomgående mast.
Bifogar bilder på henne.

/Väl mött
Bilagor
Screenshot 2020-05-18 at 15.31.32.png
Screenshot 2020-05-18 at 15.31.13.png

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Havsfidra som första segelbåt - GO/NO ?

Inlägg av Seymor B Fudd » mån 18 maj 2020, 17:04

bombayblue skrev:
mån 18 maj 2020, 14:41
Är väldigt nära på att köpa en Havsfidra som min första segelbåt. Söker därför vägledning och erfarenheter just angående havsfidror.
Något speciellt jag bör tänka på?
Jag vet att dom inte är snabba seglare.
Har begränsad erfarenhet av segling.
Bor i södra sverige.
Båten jag är spekulant på är en av de tidigaste havsfidrorna vilket innebär lite variation i jämförelse med de senare. Tex genomgående mast.
Bifogar bilder på henne.

/Väl mött


Ser jättefin ut! Tung och rejäl! Vad jag kan se ett rejält "bogspröt" /peke och det är något som krävs. Du kan läsa Olle Landsell bok
"I huvudet på en ensamseglare" alldenstund han seglade till Västindien med just en Havsfidra, dessutom utan motor. Åke Matsson seglade långt tidigare också dit i GoodwinII ( https://www.maringuiden.se/files/batgui ... /fidra.pdf ), liksom Enbom. Så det är en sjövärdig båt! På så gammal båt får du dock kolla motorn noga - kostar ju en förmögenhet med en ny. Även om det nog bara behövs en lille en.Flera tycks ha rivit ut motorn och satt på utombordare istället. Kan tänka mig att kryssbogar med denna båt kan bli "kämpiga" så det är säkert bra med motor. Kolla "synpunkter" här på Sailguide - finns diverse svaga punkter. Och som en skriver: "behöver man kryssa är man på väg åt fel håll.... " :D
Lycka till!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Havsfidra som första segelbåt - GO/NO ?

Inlägg av Peter_K » mån 18 maj 2020, 18:48

Båten är perfekt för den som längtar efter att segla otroligt långsamt över stora, öppna vatten när det blåser medvind, och vill ha en båt som tål en träff av en torped.

Motfråga - hur hur vill du använda båten..?
Hur ser dina seglingsplaner och drömmar ut..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Havsfidra som första segelbåt - GO/NO ?

Inlägg av Anders S » tis 19 maj 2020, 15:44

Havsfidran är tung, långsam, seglar "sådär" (eller till och med sämre) och är egentligen inte en riktigt bra båt för den som inte redan kan segla bra. Runt denna runda, bulliga, korta och tunga båt finns en viss mystik, delvis pg a Olle Landsell (Goodwin II, ägd tidigare av Åke Mattson) Bertil Enbom och som en följd av deras bravader. Det kanske man vill vara delaktig i, så tänker mer än en.

Nu ser ju åtminstone bilderna ut som om ditt objekt är uppdaterat och vidgjort - och det är ju bra. Men rekreationsvärdet i att "nybörjarsegla" i en Havsfidra blir begränsat - det är en liten båt avsedd för stora vatten och den kommer INTE att visa sig från sin bästa sida i svenskt sommarväder och längs kuster och skärgård. Givetvis kan den seglas även där, men en lättare, nimmare båt kommer att ge dig en brantare inlärningskurva vad gäller seglingen som sådan, och kanske upplevas roligare.

Som Peter K påpekade: Vad är din plan och hur vill du att din båt skall vara? Ditt hjärta bör ju vara med och bestämma, inte bara förstånd och logik. (Då köper man väl inte en segelbåt ändå... )
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Havsfidra som första segelbåt - GO/NO ?

Inlägg av eriksbo1 » tis 19 maj 2020, 17:15

"Seglingens tjusning" tror jag inte man uppleva fullt ut i en Havsfidra, det är mera stabilt flytetyg över det hela. Och why not ! Men om du vill "segla", skulle något i stil med en H-båt eller Albin Express vara ett bättre förstaval. Båda år "utbordardrivna". En "inombordare" är Marieholm 26, som är en utmärkt och trygg långfärdsbåt med sin långa köl. Seglar bra också, som de klassiska folkbåtarna gör. Blir själv nostalgisk vid minnet ...

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Havsfidra som första segelbåt - GO/NO ?

Inlägg av Nils_D » tor 21 maj 2020, 09:12

bombayblue skrev:
mån 18 maj 2020, 14:41
Är väldigt nära på att köpa en Havsfidra som min första segelbåt. Söker därför vägledning och erfarenheter just angående havsfidror.
Något speciellt jag bör tänka på?
Jag vet att dom inte är snabba seglare.
Har begränsad erfarenhet av segling.
Bor i södra sverige.
Båten jag är spekulant på är en av de tidigaste havsfidrorna vilket innebär lite variation i jämförelse med de senare. Tex genomgående mast.
Bifogar bilder på henne.

/Väl mött
I likhet med några andra som svarat på din fråga tycker jag inte att en Havsfidra är en lämplig nybörjarbåt. Den trög och kryssar dåligt, vilket gör att det blir svårt att känna när man gör rätt och fel, vilket i sin tur leder till att man lär sig långsammare än vad man gör om man seglar en båt som ger mer seglingskänsla. Den stora fördelen ur inlärningssynpunkt med båtar som t.ex. H-båt, Express och liknande är inte i första hand att de är snabbare utan att de är känsligare och därmed ger bättre feed-back till dig som nybörjare.

I skärgården och annan kustnära segling är nog en Havsfidra mer att betrakta som något slags motorseglare där man ofta använder motorn för att komma någonstans, och seglar vid de få tillfällen då vinden gör att man slipper kryssa. Bra att bo i för sin storlek, och trygg i busväder (om man vet hur man skall segla den), men har annars inte speciellt mycket som talar för sig.

Om du skall segla själv (eller med andra med begränsade kunskaper) skulle jag rekommendera båtar som är lätta att segla själv, som t.ex. H-båt, IF, Misil och annat i den storleken. Är däremot lite tveksam till Express som nybörjarbåt ... den är lite för känslig och svårseglad i byig vind för en ovan seglare som inte vet hur man snabbt släpper ner storens ledvagn i lä när det kommer en kraftig vindby.

Skriv svar