Display problem VDO

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Yapdiver
Guldmedlem

Display problem VDO

Inlägg av Yapdiver » mån 11 maj 2020, 12:10

Jag har en VP med tillhörande startpanel med varvräknare från 2001. Varvräknaren har en inbyggd timräknare i form av en LCD som i slutet av sommaren helt plötsligt inte visade någonting. Jag tog isär den i våras och tog bort kablarna som var kopplade på mätaren, sprejade lite 5-56 på dem och satte sedan tillbaka dem och vips så fungerade displayen igen. Dagen efter så var LCD'n "strömlös" igen. Jag har ruckat lite på kontakterna, kollat att det är spänning på dem osv utan någon framgång.

Någon som har liknande erfarenhet och löst det utan att köpa ett nytt varvtalsinstrument?

Anders
Site Admin
Kontakt:

Re: Display problem VDO

Inlägg av Anders » mån 11 maj 2020, 22:09

Jag hade tidigare en VP med startpanel med varvräknare från 2005. Den slutade också att visa timmar efter några år. Ibland dök visningen upp, ibland var den borta. Den räknade dock timmarna rätt hela tiden, även när det inte syntes i displayen. Jag har för mig att det var ett relativt välkänt fel hos för displayer runt dessa år från VP. Jag tyckte inte det var värt att byta display utan levde med felet.

Yapdiver
Guldmedlem

Re: Display problem VDO

Inlägg av Yapdiver » ons 13 maj 2020, 12:29

Hittade denna länk, http://www.dagensbatliv.se/batvard/om-d ... yt-display, ska beställa en ny display och se om det funkar.

Skriv svar