Ansluta varmvattenberedare till motorn

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Kuling » tis 05 maj 2020, 19:10

Jag vill koppla in min varmvattenberedare till motorn. Tidigare ägare har nästan bara bryggseglat, så beredaren är bara kopplad till landström. Nästa vecka kommer elektrikern och installerar den svindyra isolationstransformatorn från Mastervolt, så korrosionsproblematiken borde vara hanterad i och med detta.

Men en praktisk fråga: När jag ansluter på de uttag som jag identifierat på motorn med hjälp av manualen: Hur gör man praktiskt? Kylsystemet står väl under tryck, alternativt kommer det att läcka ut när man öppnar anslutningarna? Ska man tömma kylsystemet först? Hur fyller jag på detta efteråt? Motorn är en Yanmar 54 hk från 2017, så den är hyggligt modern.

Jag inser att denna fråga är av typen: "Undrar du, så ge f-n i det!" Det är dock inte lätt att få proffshjälp i GBG, där båten ligger, vid denna tid på året och jag är inte så främmande för att ta mig an tekniska utmaningar. Jag brukar nå ett bra resultat, men jag har begränsad motorkompetens och tänker att jag behöver några tips på vägen.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Segelbo » ons 06 maj 2020, 15:00

Nej, de flesta båtar har väl ett "öppet" lågtrycksystem, så det är inget högt tryck i kylvattenslingan. Det kommer bara att rinna ut glykolblandning när man lossar slangarna. Snabbt på med de nya bara...
Två saker att tänka på: Se till att kunna bryta landströmsanslutningen helt till VV-beredaren när den inte används. Antingen genom en stickpropp man kan dra ur, eller en trepolig brytare som bryter såväl fas, nolla som jord från land. Men det kanske är ett mindre problem om man installerar isolationstrafo?
Sedan kan motorns kylning bli sämre när man har en VV-beredare ansluten på kylslingan. Man kan antingen installera möjlighet att vid behov koppla kylvattenslingan förbi VV-beredaren eller i varje fall hålla ett öga på temp-mätaren och vid behov tömma varmvatten ur beredaren.
Fyller på glykolblandning gör du förstås i expansionskärlet som ska sitta så högt som möjligt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Kuling » ons 06 maj 2020, 15:07

Tack för svar! Ungefär vad jag hoppats på. När det gäller galvaniska korrosionen så har jag blivit intalad av mina efterforskningar att det ska vara väldigt säkert med isolationstrafon och att andra åtgärder inte ska behövas. Men har jag fel så får jag omvärdera det hela.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Anders S » ons 06 maj 2020, 21:08

Kuling skrev:
tis 05 maj 2020, 19:10
Jag vill koppla in min varmvattenberedare till motorn. Tidigare ägare har nästan bara bryggseglat, så beredaren är bara kopplad till landström. Nästa vecka kommer elektrikern och installerar den svindyra isolationstransformatorn från Mastervolt, så korrosionsproblematiken borde vara hanterad i och med detta.

Men en praktisk fråga: När jag ansluter på de uttag som jag identifierat på motorn med hjälp av manualen: Hur gör man praktiskt? Kylsystemet står väl under tryck, alternativt kommer det att läcka ut när man öppnar anslutningarna? Ska man tömma kylsystemet först? Hur fyller jag på detta efteråt? Motorn är en Yanmar 54 hk från 2017, så den är hyggligt modern.

Jag inser att denna fråga är av typen: "Undrar du, så ge f-n i det!" Det är dock inte lätt att få proffshjälp i GBG, där båten ligger, vid denna tid på året och jag är inte så främmande för att ta mig an tekniska utmaningar. Jag brukar nå ett bra resultat, men jag har begränsad motorkompetens och tänker att jag behöver några tips på vägen.
Att tänka på:

1. Det är viktigt att identifiera ut och in från motorn, och sedan hitta rätt också på VV-beredaren. Det uppstår en sifoneffekt som hjälper till med strömningen, och får man (som Bosse är inne på) en försämring av kylningen kan det bero på att man tvingar kylvattnet "bakvägen" genom beredaren.

2. Normalt går det alltid bra att ha en tom VV-beredare när man kör motor (dvs, hushållsvattnet är slut), men om man har värmelementet igång skall man vara noga med att vattnet aldrig är slut, så att termostaten säkert känner att "nu är det varmt". Det skall gå bra ändå, men...

3. Den inre kretsen (motorkretsen) skall ha glykol som vanligt, se till att du fyller på med 50/50-lösning.

Den yttre kretsen, själva varmvattnet däremot... Jag har, som påminnelse att man skall tömma VV-beredaren vintertid en snygg buckla och spräckt isolering lagad med byggskum (dvs, jag hade tur!). Samma vinterregler för VV-beredaren som för toaletter, vattenfiltret, tryckvattenpumpen och vattentanken, alltså. Det brukar finnas en ventil för ändamålet.

Praktiskt: Man kan utan vidare tömma ut kylarglykolen, men man får sällan ut allt. En våtdammsugare är en Bra Grej om det rinner över/ut. Det kan vara vettigt att åtminstone inte återanvända förlorad kylvattenblandning, men det skall vara rätt sorts glykol till vattnet. Färgen är en ledtråd, glykol av samma färg (finns blå, grön, gul och röd) är av tillräckligt nära typ. Säkrast är att byta allt, minns här våtdammsugaren :-)

Onödigt vetande (eller kanske inte?) http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Segelbo » tor 07 maj 2020, 07:03

Anders S skrev:
Att tänka på:

1. Det är viktigt att identifiera ut och in från motorn, och sedan hitta rätt också på VV-beredaren. Det uppstår en sifoneffekt som hjälper till med strömningen, och får man (som Bosse är inne på) en försämring av kylningen kan det bero på att man tvingar kylvattnet "bakvägen" genom beredaren.
Det har jag aldrig tänkt på. Kollade manualen till min VV-beredare av märket Quick, se bild, och där står ingenting om att den ena är "in" och den andra "ut" är det gäller anslutningarna till motorn. Jag minns att jag frågade när jag köpte den och fick svar att det spelar ingen roll vilken som är in eller ut.
Men det kanske är olika på olika fabrikat??
Bilagor
IMG_0470 2.jpeg
---
Bosse
Monsun 31, #116

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av HansH » fre 08 maj 2020, 11:38

Segelbo skrev:
tor 07 maj 2020, 07:03
Anders S skrev:
Att tänka på:

1. Det är viktigt att identifiera ut och in från motorn, och sedan hitta rätt också på VV-beredaren. Det uppstår en sifoneffekt som hjälper till med strömningen, och får man (som Bosse är inne på) en försämring av kylningen kan det bero på att man tvingar kylvattnet "bakvägen" genom beredaren.
Det har jag aldrig tänkt på. Kollade manualen till min VV-beredare av märket Quick, se bild, och där står ingenting om att den ena är "in" och den andra "ut" är det gäller anslutningarna till motorn. Jag minns att jag frågade när jag köpte den och fick svar att det spelar ingen roll vilken som är in eller ut.
Men det kanske är olika på olika fabrikat??
Jag hade också en Quick tidigare (fast av äldre fyrkantig modell) - där var det uppmärkt In respektive Out på motoranslutningarna

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Segelbo » mån 11 maj 2020, 13:06

Har kollat med Isotemps vv-beredare också. Inte heller i deras bruksanvisning anges att man ska hålla reda på in och ut mot motorn. Båda anslutningarna anges som "In or out".
Vad säger du Anders S? Kan det vara så att det på vv-beredare av äldre modell var noga, men att man med tiden har produktutvecklat innandömet, så att det inte längre spelar någon roll?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2020, 20:01

Jag roade mig att kolla in en sprängskiss på Segelbo:s Quick, och där var kylvattenkretsen (egentligen, värmekretsen) en snygg spiral, placerad horisontellt och centrerat. Då kan man (precis som Quick säger) välja fritt vilket som är motorvatten in respektive ut. Det är därför inte nödvändigtvis ett generellt problem på det sättet. Så lät det nog när jag skrev.

Är värmaren annorlunda konfigurerad kan det vara viktigt att inte förväxla ledningarna, till exempel i värmare som står upp eller är orienterade i andra riktningar än den som tillverkaren avsett - står det inte uttryckligen att det går lika bra vilket som, så följ anvisningarna.

Däremot är det alltid viktigt att man rätt identifierar in- respektive utledningen från motorn, men det brukar bli självmarkerande, dvs "ingen eller dålig värme".

En onämnd punkt i mitt förra inlägg: Om man blir besviken på värmeutbytet i VV-beredaren kan det vara vaket att kolla termostaten. Sådana är "fail safe", dvs, de öppnar om de dör utslitningsdöden och då får man inte mycket till varmvatten.

Jag har varit med om mycket kul i hemkörda VVS-sammanhang, varmvatten från blåa kransidan, härligt ljummen och gosig toastol (varmvattenspolning, inget mindre) och (såklart) knepiga och ologiska inkopplingar av kylvatten i motorer.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av T » mån 11 maj 2020, 21:32

Anders S skrev:
mån 11 maj 2020, 20:01
Jag roade mig att kolla in en sprängskiss på Segelbo:s Quick, och där var kylvattenkretsen (egentligen, värmekretsen) en snygg spiral, placerad horisontellt och centrerat. Då kan man (precis som Quick säger) välja fritt vilket som är motorvatten in respektive ut. Det är därför inte nödvändigtvis ett generellt problem på det sättet. Så lät det nog när jag skrev.

Är värmaren annorlunda konfigurerad kan det vara viktigt att inte förväxla ledningarna, till exempel i värmare som står upp eller är orienterade i andra riktningar än den som tillverkaren avsett - står det inte uttryckligen att det går lika bra vilket som, så följ anvisningarna.

Däremot är det alltid viktigt att man rätt identifierar in- respektive utledningen från motorn, men det brukar bli självmarkerande, dvs "ingen eller dålig värme".

En onämnd punkt i mitt förra inlägg: Om man blir besviken på värmeutbytet i VV-beredaren kan det vara vaket att kolla termostaten. Sådana är "fail safe", dvs, de öppnar om de dör utslitningsdöden och då får man inte mycket till varmvatten.

Jag har varit med om mycket kul i hemkörda VVS-sammanhang, varmvatten från blåa kransidan, härligt ljummen och gosig toastol (varmvattenspolning, inget mindre) och (såklart) knepiga och ologiska inkopplingar av kylvatten i motorer.
Om det inte spelar nån roll vad som är in och ut på varmvattenberedaren, kan det knappast spela nån roll vad som är in och ut på motorn?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Anders S » mån 11 maj 2020, 21:47

Motortillverkaren räknar noga ut hur kylvattnet skall cirkulera i motorn, för att få jämn värmefördelning och effektiv kylning. I de flesta fall har man en vattenpump som cirkulerar vattenströmmen. För att ta ut värme på rätt sätt är det viktigt att man tar ut hetvattnet från motorn på rätt ställe och sätter tillbaka det också på rätt ställe. Framförallt måste strömningen fungera, så in- och ut- får man inte förväxla. I praktiken uppstår ingen strömning genom värmeväxlaren i VV-beredaren (eller värmeelementet i bilen) om man gör fel.

På båtmotorer brukar de här anslutningarna vara tillbehör, dvs man tar bort två proppar och monterar två slangsocklar. Men det kan vara olika.
Anders S

Kuling
Silvermedlem
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 06:32

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Kuling » ons 13 maj 2020, 07:18

Anders S skrev:
mån 11 maj 2020, 21:47
Framförallt måste strömningen fungera, så in- och ut- får man inte förväxla.
Jo, men detta gäller ju per definition enbart om det finns en "rätt" väg genom beredaren. Om det inte har någon betydelse hur man kopplar i andra ändan av slangarna så spelar det ju ingen roll hur slangen kopplas vid motorn heller. Att flytta slangarna i sådant fall ger ju ingen effekt.

På min motor ser det ut som nedan för returvattnet till motorn. Uttagspunkten ser likadan ut. Det verkar som om anslutningen är proppad med en blind slang. Känns lite osäkert utan slangklämma, men den verkar sitta som berget. Trodde i min enfald att det skulle sitta en blindmutter där eller något. Men jag siktar på att ansluta där.
Bilagor
InkedIMG_9463_LI (2).jpg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ansluta varmvattenberedare till motorn

Inlägg av Anders S » ons 13 maj 2020, 08:40

Är du klar över vad som är in och ut till motorn blir det inga problem om VV-beredaren (dvs värmeväxlarelementet) tillåter "fri inkoppling". Strömningen går ju i så fall "rätt väg" oavsett hur man ansluter på beredaren. Troligen var det detta T menade,

Däremot är det fortfarande så att in- och utloppspunkterna måste vara de korrekta - tillbakaledningen kan ju vara mycket kallare än framledningen (om VV-beredaren inte är mättad, dvs lika varm som kylvattnet). Är detta redan klart på din motor är det ju bra.

Jag tror att de svarta "hättorna" kan vara dammskydd. Det är inget problem att skruva loss dem och kolla om det är en blindpropp, en sockel med en blindbricka (och dammskydd för att inte samla skit) eller (tveksamt) den svarta hättan ÄR av monsterplast, som inte lossnar om motorn får ett tillfälligt övertryck.
Anders S

Skriv svar