Sittbrunnsmiljö

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Sittbrunnsmiljö

Inlägg av thomask » tor 16 apr 2020, 09:50

Måste möblera om lite bland linhantering för genuaskot/furlexlina för att undvika total katastrof när man har bråttom.
(det trasslar väldigt lätt in sig som det ser ut idag)
Tänker lite att jag ska flytta fram/in knapen till skotlinan,och sätta ett fotblock med låsning enligt bild,(vänstra bilden) där jag har knapen till kontroll-linan, Antar att det blir lättare att dra den linan rätt ut,och samtidigt få en låsning när det behövs.
Har rätt tung genua att dra in, så det måste bli lättare att hantera. fotblocket kostar en hel del, men det får man väl ta.

/ Thomas
Bild
Bild
fotblock.jpg
Bilagor
DSC_0034.JPG

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av HansH » tor 16 apr 2020, 13:07

Nja, att ha brytblocket EFTER winchen, dvs mellan handen som håller skotet och winchtrumman är nog ingen bra ide.
Får se om jag kan förklara på ett lätt sätt.
Vid ett slag - oavsett om man skall släppa på skotet eller wincha hem så håller man i tampen med händerna.
Att då ha änden genom ett brytblock riskerar bara ännu mer trassel.
I slaget behöver man ju ofta dessutom släppa ett eller flera varv tamp från winchen innan man släpper skotet - annars glider det för trögt över winchen.
Det omvända när man tar hem på nya bogen, sista varvet lina lägger man ofta på winchen precis innan man sätter fast skotet i knapen/råttan.
Jag har kappseglat mycket och även byggt om flera båtars däckslayout så mitt förslag är att du bara flyttar knapen.
Eller rättare sagt byt knapen till en råtta så går det både snabbare och lättare att både släppa och sätta fast skotet.
Råttan (eller om du envisas med knapen) för skotet flyttar o sätter du 90 grader in från winchen.
Precis på kanten av sittbrunnssargen eller änu bättre innanför sargen.
Om man sätter en råtta uppe på sargen så behövs en vinklad kloss (trä eller plast) som riktar råttan upp mot winchen.
Enklare att "bryta" tampen även relingskanten - du får iofs en råtta som sticker ut lite och petar folk i ryggen.
Men det uppvägs av fördelarna. Knapar är "old school" och har man en veteranbåt, visst då förstår jag.
Annars är de kass! ;)

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av thomask » tor 16 apr 2020, 13:23

Brytblocket skulla bara vara till inrullningslinan till furlexen, ( vit/svarta linan) Det ar mest den idioten som kranglar och fastnar halvvags. :wink:

Skotlinan gar bara mellan handen och winchen. som du skriver., Men jag ar helt med pa att flytta in den mot mig.

/ Thomas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av HansH » tor 16 apr 2020, 14:23

Om du flyttar knapen för skoten så får du både en bättre lösning för genuaskotningen OCH furlinglinan kan sitta kvar

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av Anders S » fre 17 apr 2020, 08:22

thomask skrev:
tor 16 apr 2020, 13:23
Brytblocket skulla bara vara till inrullningslinan till furlexen, ( vit/svarta linan) Det ar mest den idioten som kranglar och fastnar halvvags. :wink:

Skotlinan gar bara mellan handen och winchen. som du skriver., Men jag ar helt med pa att flytta in den mot mig.

/ Thomas
Seldens brytblock med lås kan säkert fungera finfint, du får en bättre dragvinkel och kan (vid sällsynta nödlägan) vinkla inrullarlinan till den LEDIGA vinchen (samma eller andra sidan) om du av någon anledning behöver extra kraft (för att du eller någon annan är "klen"...) Normalt skall man aldrig behöva dra med winch i inrullaren, men behövs det, så behövs det.

Att byta från knapar till skotråttor kan man göra. Skälet att litet halvgamla båtar ofta har knapar är två, dels fanns inte stabila och pålitliga råttor till anständiga priser i forntiden, dels bortfaller knapar i många fall då man har "självskotande" winchar (de är såklart bara självskotande om de är elektriska, men det är den gängse benämningen - "selftailing" är ett bättre ord, om än inte svenskt).

Hur du än gör, så får du öva litet plastlagning, för du måste hur som helst flytta skotknaparna/råttorna för att inte störa inrullarlinan. Att den sveper under/mellan/över runt skotknapen är ju att tigga om det. (Detta hälsar Knut, killen som jobbar med uppkveilade linor, elsladdar och annat som stuvade i mörker och ensamhet hittar på okända varianter på knopar, aldrig skådade i litteraturen.)
Anders S

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av SYBY » fre 17 apr 2020, 21:52

Jag tycker knipknapen för skotet är felfinklad. Enligt mig ska "näbben" peka mot vinschens utsida, plus några grader till. Då kommer inkommande lina till knapen att låsa haländen.
Någon form av block samt låsning för revlinan verkar vara en bra idé.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av thomask » tis 21 apr 2020, 19:46

Tack för jäkla bra input på mitt trasselproblem allihopa!
Knaparna har nog suttit som dom gör sedan ny. Låsbart block enligt bilden till inrullningslinan blir det definitivt. då åker en knap bort.
Kanske inte drar skotlinan 90 grader ut från vinchen, kanske något mittemellan, Kan vara rätt gött att halvligga och justera skotet ibland. Tänkte ta bort varenda knap, VAD har man istället som funkar smidigt, och inte släpper när det drar?
Funkar en sådan/liknande som på bilden?

/ Thomas
Bild
Bilagor
cl222_cutout.jpg
cl222_cutout.jpg (16.16 KiB) Visad 13129 gånger

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av Archibald » tis 21 apr 2020, 22:02

Jag hade inte valt ett låsbart brytblock till manöverlinan för rullen. Dessa brytblock begränsar möjlig dragriktning i vertikal led. Det gör att du blir begränsad de tillfällen då du inte behöver och vill använda vinsch. Helt svirvlande spärrblock eller block med camcleat ger fri dragriktning och gör att vinsch inte riktig lika ofta är nödvändigt samtidigt som du har möjligheten till denna om det skulle behövas.

Angående knipknapar tycker jag att dessa är överlägsna för genuaskot (utan selftailingwinschar) i all sin enkelhet. De är helt säkra och mycket lätta och snabba att både belägga och lossa. Jag har provat de flest andra förekommande lösningar, ingen löser uppgiften enklare och säkrare än knipknapen om man belägger linan i en halv åtta på knapen. För att kunna lägga linan i en halv åtta bör knapen INTE orienteras på det sätt som förespråkas tidigare i tråden, tvärtom är det lämpligare att den pekar på motsatta sidan av vinschen.
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

Archibald
Guldmedlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:05

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av Archibald » tis 21 apr 2020, 22:26

Länk till enkelblock med låsning: https://www.benns.se/dacksutrustning/bl ... el-skotlas
BEVARA STRÅHOLMEN
STOPPA JANZONS
MYGEL

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Sittbrunnsmiljö

Inlägg av HansH » tor 23 apr 2020, 07:29

thomask skrev:
tis 21 apr 2020, 19:46
Tack för jäkla bra input på mitt trasselproblem allihopa!
Knaparna har nog suttit som dom gör sedan ny. Låsbart block enligt bilden till inrullningslinan blir det definitivt. då åker en knap bort.
Kanske inte drar skotlinan 90 grader ut från vinchen, kanske något mittemellan, Kan vara rätt gött att halvligga och justera skotet ibland. Tänkte ta bort varenda knap, VAD har man istället som funkar smidigt, och inte släpper när det drar?
Funkar en sådan/liknande som på bilden?

/ Thomas
Bild
Nja, en clamcleat (din bild) är nog mer att se som ett jolle-tillbehör...
En skotråtta av bra kvalitet gör det både enkelt och snabbt att lägga fast skotet.
råtta.jpg

Skriv svar