Värt att notera är att jag är lite "Motvalls kärring" när det gäller elektronik och segelbåtar - segling för mig är något analogt, och jag håller gärna det digitala på ett minimum. Även om jag till vardags jobbar med Telematic/att koppla upp fordon

Men med ökande ålder (på både plottern o mig) så har jag börjat se mig om efter en ny, något större plotter.
Några saker gör mig dock tveksam och undrande.
Varför har alla (?) 7 tums plottrar liggande skärm...?
Min Garmins stående skärm är i princip lika hög (ca 10cm) som de nya 7 tums plottrarnas skärmar.
Min båt har såpas bra kryssvinkel att jag är mer intresserad av var som finns framför än bredvid båten.
Visst, det går att dela upp skärmen på många nya plottrar i två olika skärmbilder - tex en inzoomad och en översiktsbild.
Men det jag primärt är ute efter är en större, stående skärm där det går att se en bit framför båten utan att zooma ut.
Någon som har bra koll på marknaden och vet om det finns nån 7" plotter med stående skärm?
De senaste plottrarna tenderar dessutom att endast ha touchskärm - med blöta/kalla fingrar (eller handskar) funkar det inge bra, eller så har lågprisvarianterna (utgående eller enklare modeller?) endast knappar.
Har tittat på bla Raymarine Axiom 7 som verkar vara en mycket kompetent plotter.
På minussidan förutom liggande skärm och touch finns även att deras "small" sjökort har helt tokigt täckningsområde för oss västkustseglare och deras "large" kort (heter nåt annat) är ohemult dyra.
/Hans
ps. Ursäkta travesteringen på Kurt Olssons fråga till Patrik Sjöberg - "Hur brett hoppar du"?