Val av ankare?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Val av ankare?

Inlägg av feeling286 » lör 11 apr 2020, 14:49

Hej!

Dags att byta ankare iår.
Har idag en 10 kg klassisk dragg med ca 2 m kätting.
Båten är 29 fot och väger 3,5 ton.
Tycker att draggen inte fäster riktigt som man vill.
Polaren kör med någon brucekopia med gott resultat enligt han.
Har idag en ankarrulle som är smidig att jobba med så den behålls tänkte jag.

Vad bör man satsa på? Inhandlas nog på hjertmans i vanlig ordning.
Båten ligger på västkusten, Marstrand o norrut.

Hälsningar Johan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Val av ankare?

Inlägg av Anders S » lör 11 apr 2020, 21:20

Kollar man i Hjertmans sortiment hittar man både Bruce-kopior och Deltakopior, men också Lewmars "original-Delta". Jag har ett 20-kilos Delta med 8 mm kätting (10 ton), men det är som bekant ankarlinans/kättingens längd som betyder mest. Ett par meter grov kätting i nederändan gör viss nytta. Mäktar du med 10 kg, lina och några meter kätting idag, så rekommenderar jag ett 10-kg Lewmar Delta, även om den kostar litet mer (men inte mycket mer) än "piraterna".

Gillar man Bruce-varianterna (de kan ju passa bättre i en befintlig rulle, t ex) har jag bestämt för mig att original-Bruce fungerar säkrare än kopiorna MEN, original-Bruce finns bara begagnade, de nytillverkas inte. Billiga gjutna ankare kan ha gjutfel, som är mycket svårt att hitta eller märka tills (eller om) de går sönder då det passar som sämst.

Det finns också nyare modeller på ankare (Rocna med flera) som kan vara mycket bra, men de är dyra.
Anders S

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Val av ankare?

Inlägg av feeling286 » sön 12 apr 2020, 06:37

10 kg är + kätting är hanterbart tycker jag. Jag lägger mig långsides när möjlighet finns men ibland är måste man ju dock slänga i ankaret.

Rent konstruktion/funktion. Vad skiljer på Bruce/kopia kontra delta?

Dom ser rätt snarlika ut, skulle vilja hänga den på akterpulpiten iår.
Finns det någon smidig upphängning till deltan?
Har haft draggen i en lucka i fören tidigare och det blir lite onödigt bökigt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Val av ankare?

Inlägg av Anders S » sön 12 apr 2020, 08:23

När det gäller Bruce gick diskussionen ut på att det inte bara var det karakteristiska utseendet som betydde något, utan geometri, vinklar på "skopan", längden på stocken, mm, som spelade roll för greppvillighet och totalkraft. Det finns få tester med "original-Bruce", desto fler med "pirat-Bruce". Patentet är utgånget och överstebocken Bruce tillverkar inte fritidsbåts-Bruce-ankare längre. https://www.bruceanchor.co.uk/

På pulpiten hänger såklart ett (pirat)-Bruce rätt så bekvämt, men man bör betänka hur man vill ordna det med linan i så fall. En lagom lång tamp behöver också ett förvaringsutrymme. Kättingdelen kan man nog ha i någon rörgrej på pulpiten, och så krävs en "idiotsäker" krok för att koppla linan, om den förvaras delad. Knopar som inte är musade är heller inte "idiotsäkra" - gör man enkelt med ett SVART buntband...

Då hade jag (rent hypotetiskt, jag har ett 15 kg Bruce i aktern) kanske köpt ett Force-ankare hellre än andra kopior, om så bara för att det har testats. Nu tycker jag att mitt Bruce fungerar utmärkt, men läs denna test: https://www.poly.se/wp-content/uploads/ ... ce-SXK.pdf (Bauhaus, Sisjön säljer, helt nära Hjertmans... :-) https://www.bauhaus.se/ankare-force-10-0kg )

(Fattar bara inte hur SXK kan döma ut Original-Bruce, men bra ankring kräver mer än bara ett bra ankare, så är det).

(En av parametrarna när det gäller akterankare är inte heller primärt stormsäkerhet och maxförmåga, utan att det biter direkt och varje gång då man plumsar i det, man kan ju knappast lägga det på nytt när man väl glidit på plats...)

Frågan om skillnad Delta och Bruce(typ): Bruce är en skopa som gräver ner sig, Delta är en plog som gräver ner sig. När de sitter, så sitter de bra, det handlar mest om benägenhet att bita fast och ifall en spets går lättare genom sjögräs än en av tre spetsar. Tester visar tämligen tydligt att det kan vara mycket olika beroende på förutsättningar, botten och teknik och att ha flera ankare kan vara vettigt. Sens moral bör ju vara att du lägger din dragg väl stuvad i båten tills vidare - den är ju din standard just nu. Jag TROR att alla Hjertmans ankare runt 10 kg bör vara bättre, men om inte, byter du tillbaka.
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Val av ankare?

Inlägg av Nils_D » sön 12 apr 2020, 08:25

Frågan om vilket ankare som är bäst är något av en evighetsfråga. Delvis men nog inte enbart för att teknik utvecklas såväl vad gäller ankare som hur man ankrar. Men det finns trots det en del att lära av tidigare diskussioner. Själv tycker jag att den här tråden ger många intressanta synpunkter.
viewtopic.php?t=6006
Där nämns bland annat att det ibland visat sig finnas stora skillnader mellan Bruce original och kopior i hur väl de fäster. Skillnaderna är svåra att se, framförallt om man inte har både original och kopia framför sig samtidigt, men verkar bland annat ha att göra med små vinkelskillnader och hur skarpa kanterna är.

En sak som dock sällan beaktas i tester och jämförelser men som jag själv tror är viktig är hur ankaret skall användas; för svajankring eller som akterförtjöning i en naturhamn. I det förstnämnda fallet blir ankarets förmåga att gräva ner sig igen efter en stor vindvridning avgörande, medan den egenskapen blir mindre viktig om man använder ankaret i aktern vid förtöjning i naturhamn. Dessutom verkar det vara så att olika ankare är olika bra för olika bottnar, så om man inte seglar långt utan håller sig mest till sina hemmavatten kan det nog vara anledning att ta reda på vad som fungerar bäst just där.

Som skärgårdsseglare på ostkusten som nästan alltid förtjöer med fören mot land i naturhamn har mitt Bruce-original alltid fungerat klanderfritt, och det verkar vara en uppfattning som delas av många andra som seglar i samma vatten och förtöjer på samma sätt.

Eftersom du ligger på västkusten är antagligen detta ankartest av SXK:s västkustkrets mer relevant än mina erfarenheter från ostkusten.
https://www.poly.se/wp-content/uploads/ ... ce-SXK.pdf

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Val av ankare?

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 12 apr 2020, 16:09

Nils_D skrev:
sön 12 apr 2020, 08:25
Frågan om vilket ankare som är bäst är något av en evighetsfråga. Delvis men nog inte enbart för att teknik utvecklas såväl vad gäller ankare som hur man ankrar. Men det finns trots det en del att lära av tidigare diskussioner. Själv tycker jag att den här tråden ger många intressanta synpunkter.
viewtopic.php?t=6006
Där nämns bland annat att det ibland visat sig finnas stora skillnader mellan Bruce original och kopior i hur väl de fäster. Skillnaderna är svåra att se, framförallt om man inte har både original och kopia framför sig samtidigt, men verkar bland annat ha att göra med små vinkelskillnader och hur skarpa kanterna är.

En sak som dock sällan beaktas i tester och jämförelser men som jag själv tror är viktig är hur ankaret skall användas; för svajankring eller som akterförtjöning i en naturhamn. I det förstnämnda fallet blir ankarets förmåga att gräva ner sig igen efter en stor vindvridning avgörande, medan den egenskapen blir mindre viktig om man använder ankaret i aktern vid förtöjning i naturhamn. Dessutom verkar det vara så att olika ankare är olika bra för olika bottnar, så om man inte seglar långt utan håller sig mest till sina hemmavatten kan det nog vara anledning att ta reda på vad som fungerar bäst just där.

Som skärgårdsseglare på ostkusten som nästan alltid förtjöer med fören mot land i naturhamn har mitt Bruce-original alltid fungerat klanderfritt, och det verkar vara en uppfattning som delas av många andra som seglar i samma vatten och förtöjer på samma sätt.

Eftersom du ligger på västkusten är antagligen detta ankartest av SXK:s västkustkrets mer relevant än mina erfarenheter från ostkusten.
https://www.poly.se/wp-content/uploads/ ... ce-SXK.pdf
Till denna goda diskussion kan jag bara uppmärksamma ytterligare en variabel: tyngden. Efter att I Kristianopels dyiga hamn för många år sedan försökt få upp ett Danforth ankare efter en ostlig kuling (o lyckades..) så insåg jag att yngre blir jag inte så det får bli ett Bruceankare. Danforthankare satte sig oftast jättebra men att sen få upp det......Som Anders S skriver så är ju linans tyngd väsentlig; jag har 5 meter kätting (Biltema) närmast ankaret, sen lina med bly i och skulle det blåsa riktigt jäkligt så släpper jag ner en dragg (5 kg:s) längs med linan - schakel runt så den glider ner och givetvis en separat lina. (=linan kommer då att ligga relativt horisontellt på botten)
Men det kan vara tungt ändå. För några år sen låg vi på svaj utanför Omö nära Storebält, tropikväder när vi ankrade så även dan därpå. Men på andra natten 0100 började det helt oförberett gunga, vinden hade vänt, blivit ostlig och var säkert uppe i 10. Så båten (typ 6 ton)drog alltså tungt i ankaret (Bruce), orkade precis dra upp det, varje gång vågdalen inträffade kunde jag hala in några dm....och sen ...puh.
Så tyngden i förhållande till kroppskrafter. Bättre enl ovan för då minimerar man varje del. Förmodligen allra bäst med ankarspel..

kblomster
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 13 maj 2019, 19:56

Re: Val av ankare?

Inlägg av kblomster » sön 12 apr 2020, 21:47

Nils_D skrev:
sön 12 apr 2020, 08:25
Som skärgårdsseglare på ostkusten som nästan alltid förtjöer med fören mot land i naturhamn har mitt Bruce-original alltid fungerat klanderfritt, och det verkar vara en uppfattning som delas av många andra som seglar i samma vatten och förtöjer på samma sätt.
Jag är en av dem som delar denna uppfattning (seglar mest i Stockholms skärgård, i stort sett enbart naturhamn med fören mot land). Jag har 7,5 kg Bruce original utan kätting till knappt 4 ton båt (S30) och även om det nog egentligen är lite i minsta laget så har det alltid funkat väldigt bra. Hade samma typ och vikt även på en tidigare och något mindre båt. Det har hänt vid något enstaka tillfälle att jag låtit mig luras att tro att det greppat när det i själva verket har fångat en precis lagom stor sten i "spaden", men i övrigt har jag inget att klaga på - sitter det så sitter det. Har även ett 10 kg Bruce med några meter kätting instuvat längst in i ankarboxen men det har vi aldrig använt - bra att ha i reserv dock. Fick med båda från förra ägaren. Tror han skaffade det lättare alternativet när han började bli lite till åren (han var 85 när han sålde, en aktningsvärd ålder).

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Val av ankare?

Inlägg av Segelbo » mån 13 apr 2020, 16:55

Ack, dessa härliga diskussioner om ankare och ankring. Jag minns, med vemodets saknad, Gunnars Silins aldrig sviktande övertygelse om Deltaankarets förträfflighet... ("Eilean" eller "Gunnar S" på olika forum) Gunnar var ju en entusiastisk ankrare och visste vad han talade om.
När vi köpte vår Monsun för många år sedan var den försedd med ett Bruceankare (rostfritt) som jag aldrig kunde lita på vid svajankring. Om det nu berodde på ankaret eller undertecknads bristfälliga teknik må vara osagt. Men släppte gjorde det. I tid och otid. Mest otid...
Hur som helst så bytte vi stävankaret till ett Rocnaankare härförleden och förpassade mr Bruce till aktern där det nu tjänar som fast punkt vid förtöjning mot kaj eller natursten. Har aldrig svikit mig hittills. Verkar trivas bra i den rollen. (Minns att Bruce-ankare ursprungligen togs fram för att få oljeriggar att sitta någorlunda stilla i Nordsjön...)
I fören har vi således numera ett Rocnaankare som aldrig släppt taget. Jo, en gång, men det var mitt eget fel som ankrade på en botten med jätte,jättetjockt med sjögräs, tog en ordentlig Laphroiag och gick och lade mig. Vaknade klockan 2 på morgonen, med hjälp av min i hjärnan tydligen inbyggda ankarvakt, och fann med hjälp av strålkastaren att jag var några meter från att gå på grund på ett litet skär.
Förbannande min slarvighet fick jag i mörkret hiva upp ankaret (lita på att det var tungt för en ensam 60-plussare utan ankarspel, fullt som det var med lera och sjögräs) och ge mig av mot bättre jakt(ankar)marker.
Men det är enda gången och jag har svajankrat många gånger både förr och senare med mitt Rocna.
Jag kan alltså varmt rekommendera Rocna, som är en vidareutveckling av Delta.
Ursäkta de många orden för att komma med denna enkla rekommendation.
---
Bosse
Monsun 31, #116

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Val av ankare?

Inlägg av feeling286 » mån 13 apr 2020, 18:41

Vi får se vad vi landar, det kommer till 99 % slängas i aktern med fören förtöjd i land. Nyttig läsning oavsett👍

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Val av ankare?

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 14 apr 2020, 16:40

Segelbo skrev:
mån 13 apr 2020, 16:55
Ack, dessa härliga diskussioner om ankare och ankring. Jag minns, med vemodets saknad, Gunnars Silins aldrig sviktande övertygelse om Deltaankarets förträfflighet... ("Eilean" eller "Gunnar S" på olika forum) Gunnar var ju en entusiastisk ankrare och visste vad han talade om.
När vi köpte vår Monsun för många år sedan var den försedd med ett Bruceankare (rostfritt) som jag aldrig kunde lita på vid svajankring. Om det nu berodde på ankaret eller undertecknads bristfälliga teknik må vara osagt. Men släppte gjorde det. I tid och otid. Mest otid...
Hur som helst så bytte vi stävankaret till ett Rocnaankare härförleden och förpassade mr Bruce till aktern där det nu tjänar som fast punkt vid förtöjning mot kaj eller natursten. Har aldrig svikit mig hittills. Verkar trivas bra i den rollen. (Minns att Bruce-ankare ursprungligen togs fram för att få oljeriggar att sitta någorlunda stilla i Nordsjön...)
I fören har vi således numera ett Rocnaankare som aldrig släppt taget. Jo, en gång, men det var mitt eget fel som ankrade på en botten med jätte,jättetjockt med sjögräs, tog en ordentlig Laphroiag och gick och lade mig. Vaknade klockan 2 på morgonen, med hjälp av min i hjärnan tydligen inbyggda ankarvakt, och fann med hjälp av strålkastaren att jag var några meter från att gå på grund på ett litet skär.
Förbannande min slarvighet fick jag i mörkret hiva upp ankaret (lita på att det var tungt för en ensam 60-plussare utan ankarspel, fullt som det var med lera och sjögräs) och ge mig av mot bättre jakt(ankar)marker.
Men det är enda gången och jag har svajankrat många gånger både förr och senare med mitt Rocna.
Jag kan alltså varmt rekommendera Rocna, som är en vidareutveckling av Delta.
Ursäkta de många orden för att komma med denna enkla rekommendation.

Ja som det kan bli! Vad som hände just oss var att en oanmäld/"osynlig" kallfront passerade! Efter det kollar jag alltid Surface Pressure Charts (BBC) där man kan se prognoser för olika fronter. Såvitt jag begriper använder flera väderföretag dessa som underlag.
Men det visste jag inte då.....
ps Rocna ankaret ser fiffigt ut - antar att man kan använda "böjen" till extra snöre som man kan dra i för att underlätta?
Bruce ankaret jag har är 15kg:s och har faktiskt inte varit med om att det släppt - å andra sidan mest sandbotten där vi håller till.

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Val av ankare?

Inlägg av janne » sön 26 apr 2020, 16:51

Den här mannen har testat många ankare
https://www.youtube.com/watch?v=l59f-OjWoq0

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Val av ankare?

Inlägg av feeling286 » sön 07 jun 2020, 20:15

Fick idag tag på ett 10 kg Bruce-orginal.

Inte helt lätt men hade tur bara någon mil från båten. Ska bli intressant hur detta kommer att funka i sommar. Draggen får ligga kvar, har trots allt gjort jobbet i 20 år👌

Skriv svar