Familjebåt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Perik
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 mar 2020, 08:18

Familjebåt

Inlägg av Perik » fre 20 mar 2020, 08:53

Letar mig tokig på blocket o nätet för att finna den så nära perfekta båten som möjligt, men det är till synes omöjligt som det verkar iaf med en begränsad budget.
Så nu hoppas jag att detta forum kan komma med idéer, tankar och uppslag.

Kraven är som följer,
- Minst 5 kojplatser då vi är två vuxna och 3 barn. Kommer även bli segling med bara 4 vuxna.
- Separat stängbart WC-utrymme, vi vill inte att gästerna ska behöva sitta i förpiken o uträtta sina behov medans vi försöker sova där eller tvärtom :-)
- Enkel att segla single-handed så hellre 7/8 rigg än MH med en stor tung genua & kanske hellre en 8-9m båt än en på 10-11m med tanke på vikt och vindfång vid tilläggning.

Nu till det svåra... budgeten ligger på 100-150.000:- där 150k verkligen är max.
Hittar många fina båtar, men det här med separat WC ställer till det (vilket är frugans enda krav och därför icke förhandlingsbart).

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Familjebåt

Inlägg av Gaidin » fre 20 mar 2020, 11:40

Spontant borde kanske en Maxi 95 funka?

Perik
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 20 mar 2020, 08:18

Re: Familjebåt

Inlägg av Perik » fre 20 mar 2020, 20:09

Ja, Maxi 95:an har funnits med i tankarna då jag tilltalas av layouten som passar oss riktigt bra.
Fasar bara att den ska vara "tungrodd" single-handed iom MH o stor genua.
Vi hade en Becker 27 förr när äldsta 2 barnen var riktigt små, men tyckte den kunde vara tung nog när man blev ensam i sittbrunn.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Familjebåt

Inlägg av omega » sön 22 mar 2020, 09:04

Hej
Kolla lite på Comfort 32, en bra båt med familj akterkojerna kan ungdomarna husera fritt
Toaletten ligger helt rätt med egen dörr, stor sittbrunn, med tält blir det ett rejält extrarum
Blyköl,bra motorstyrka seglar helt ok, lite modernare än Maxi 95 ( min åsikt ) riggen är masthead men med svepta spridare,lätt att segla ensam.Enkelt med genua på rulle då båten seglar helt ok på bara genuat, Trygg o säker båtvatt segla
Jag seglar inte Comfort 32, men hade en för många år sedan, intrycket växer för varje år om vilken smart båt för en familj för ett litet pris

Johan

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Familjebåt

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 22 mar 2020, 16:51

Kan instämma i vad "Omega" skriver alldenstund jag var nöjd ägare till en Comfort 32 i 16 år. Seglar mycket bra, tål sjö/vind, tar bra höjd och motorn är lagom. Har en kompis som nyligen sålde sin väldigt fina C32 för typ 150. Nästan ny motor (Nanni 3 cyl), väldigt välutrustad o välhållen. Volvo Penta 11 C el D bör ju ha haft färskvattenkylning tycker jag - båtarna tillverkades ju redan - 80 så de har blivit till åren. Här en referens: https://www.maringuiden.se/files/batgui ... fort32.pdf
Toan är förvisso icke stor; behöver man gå upp o pinka och ligger i akterkojen så blir det till att krypa (egentliga anledningen till vi bytte). Men dessa kojer är perfekta för barn el vuxna som "sover hela natten". Kojerna i salongen litet smala men kan man ju lägga i skiva. Förpiken för kort tyckte vi, barn sover bra där också.
Rullförstag ett måste! Blir annars bökigt med stor genua. Kylutrymmet litet, svårt få plats med vettigt kylaggregat (för att inte tala om hur det var att montera det). Så här i efterhand tycker jag att inredningen var väl enkelt utförd; skotten inte laminerade, viss rörelse i skottet från durken i köket upp i till bordet. Men som sagt mycket båt för pengarna och vi hade stor glädje av den.
Hade vi köpt en Comfortina hade vi troligen inte bytt. Så besättningens ålder bör vägas in.
Det finns ju en rad båtar från denna tid som har god volym - bara att titta runt. Enl min mening är motorns skick ytterligt betydelsefullt. Man får räkna med 100000-130000 för att byta....O segel kan hamna på 70-90 tusen.

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Familjebåt

Inlägg av Nils_D » mån 23 mar 2020, 18:24

Vill man ha fullängdskojer för många personer kanske man kan fundera på några av de traditionella långsmala båtarna, som t.ex. S 30, Passad eller H 35. Dessutom partialriggade.

De ligger visserligen ofta lite över ditt pristak, men just nu finns på Blocket både en Passad och en H 35 på rätt sida om dina 150 000.

Tror inte du behöver vara rädd för lite större deplacement vid tilläggning på egen hand. De knepigaste båtar att lägga till med själv i sidvind jag haft var två lätta båtar: en H-båt och en SeaCat, och där var problemet just att de var så lätta att de drog iväg rätt snabbt om det kom lite vindtryck från sidan. En tyngre båt ligger still på ett helt annat sätt. Viktigare är nog låga fribord och därmed mindre vindfång.

Är dock lite osäker på hur stängbart toalettutrymmet är på dessa, och hittar ingen information här på Sailguide om detta heller tyvärr. Men det kanske någon annan på forumet vet.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Familjebåt

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 24 mar 2020, 17:11

Perik skrev:
fre 20 mar 2020, 08:53
Letar mig tokig på blocket o nätet för att finna den så nära perfekta båten som möjligt, men det är till synes omöjligt som det verkar iaf med en begränsad budget.
Så nu hoppas jag att detta forum kan komma med idéer, tankar och uppslag.

Kraven är som följer,
- Minst 5 kojplatser då vi är två vuxna och 3 barn. Kommer även bli segling med bara 4 vuxna.
- Separat stängbart WC-utrymme, vi vill inte att gästerna ska behöva sitta i förpiken o uträtta sina behov medans vi försöker sova där eller tvärtom :-)
- Enkel att segla single-handed så hellre 7/8 rigg än MH med en stor tung genua & kanske hellre en 8-9m båt än en på 10-11m med tanke på vikt och vindfång vid tilläggning.

Nu till det svåra... budgeten ligger på 100-150.000:- där 150k verkligen är max.
Hittar många fina båtar, men det här med separat WC ställer till det (vilket är frugans enda krav och därför icke förhandlingsbart).

Kom att tänka på en båt som Albin Delta prisbild skulle kunna passa. Litet modernare båt som både är snygg och seglar bra vad jag hört.
Se t ex: https://www.google.com/search?q=albin+d ... PgYPQUOaSM:

Skriv svar