Latt som en platt del 2

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Latt som en platt del 2

Inlägg av Seymor B Fudd » tis 17 sep 2019, 16:53

Tar mig orådet före att funderat med er hjälp, igen, om detta med lattor. Har lämnat in storen till segelmakare för gemensamt begrundande senare i höst.
Båten jag har seglar bäst med planare segel - ja jag vet det där med buk/inslag och så vidare. Från början dacron sen laminat av nån typ och sen vectran etc sista omgången och varje gång seglar hon bättre - inte bara för att seglen är nya utan skurna på annat sätt, stummare.
Jag har kollat gammal tråd om, detta, läst på nätet och förstår att det vanliga är på cruising 2+2; i mitt storsegel 2+3 med litet längre lattor nertill. Skulle ju vara en lämplig kompromiss. Sas det.
Jag fattar också att genomgående lattor utövar tryck mot masten, bidrager till tyngd osv. Det finns inte några vant seglet kommer i kontakt med - jo helt utsläppt nära spridare förstås.
Men - jag tycker det blir veck precis framför åtm 3 lattan uppifrån (inte genomgående), seglet är i princip omöjligt att få ner på ett snyggt sätt även efter nu 6 :te säsongen. Och, jag tycker mig uppleva bättre fart/behändighet när seglen är rätt plana. Så klart inte i lätt vind osv.
Om man nu sätter i ytterligare en genomgående latta (givetvis med rullbeslag) så det blir tre uppifrån - hittar ni nackdelar med detta?? Fördelar någon?
Storen är på 36 kvm, P:13,42 E:4,53. Raka spridare x 2, backstag. Rodkick, 2 rev, cunningham osv.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Peter_K » tis 17 sep 2019, 17:03

Veck framför tredje lattan, låter som i mitten på masten.
Har du testat vad som händer om du krummar den något..?

Mitt segel hade bara genomgående lattor, fem stycken på mitt lilla storsegel. Formen var inte speciellt bra pga detta, det var som att försöka trimma en plywoodskiva, lagom spännande.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 18 sep 2019, 11:07

Peter_K skrev:
tis 17 sep 2019, 17:03
Veck framför tredje lattan, låter som i mitten på masten.
Har du testat vad som händer om du krummar den något..?

Mitt segel hade bara genomgående lattor, fem stycken på mitt lilla storsegel. Formen var inte speciellt bra pga detta, det var som att försöka trimma en plywoodskiva, lagom spännande.
Listig kommentar! Ja, just i år kilade jag fel (genomgående mast) så lutningen bak blev inte som den brukat vara - och detta kan ju som du så uppmärksamt skriver vara en del i sammanhanget. Men faktum är att detta var ett undantag. Samma sak de andra säsongerna. Jag kan dock icke säga att mitt storsegel är litet - tycker jag själv i alla fall men jag kanske lider av storhetsvansinne :wink: eller är vind ögd.
Alla lattor genomgående på ett litet storsegel - förvisso plant....
Jag har ju då mer än halva seglet kvar utan genomgående lattor, hvis jag skulle sätta in en till, under de två översta(rätt korta).

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Peter_K » ons 18 sep 2019, 19:28

Varför jag skrev som jag gjorde... lattornas främsta funktion är att hålla ut akterrundan på seglet. Om vecket är i framkanten, och seglet är OK i skick och form, borde vecket gå att trimma bort. Är vecket framför lattan är den för hårt spänd, eller möjligtvis en för hård latta.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 19 sep 2019, 10:52

Peter_K skrev:
ons 18 sep 2019, 19:28
Varför jag skrev som jag gjorde... lattornas främsta funktion är att hålla ut akterrundan på seglet. Om vecket är i framkanten, och seglet är OK i skick och form, borde vecket gå att trimma bort. Är vecket framför lattan är den för hårt spänd, eller möjligtvis en för hård latta.
Vecket jag beskriver är alltså framför den översta icke genomgående lattan och den är ju bara instucken, inte på något vis spänd; av samma typ som de andra två icke genomgående. Den är rätt kort tycker jag.
Det är också precis där, tror jag iaf,som seglet viker sig (lattan kommer ofta att peka litet diagonalt uppåt (typ 45 grader) när jag släpper ner det.
Vecket börjar precis framför lattan och kan man säga fortsätter sen in till mastliket,dvs ytterligare 1 meter, typ.
Latt designen kallas av segelmakarna för semi fullbatten. Seglet i övrigt är alltså sex år nu; vectran/kolfiber med taffeta på ömse sidor och vill jag påstå inte mycket seglat. Några somrar har ju varit kassa.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Anders S » mån 23 sep 2019, 09:08

Seymor B Fudd skrev:
tor 19 sep 2019, 10:52
Peter_K skrev:
ons 18 sep 2019, 19:28
Varför jag skrev som jag gjorde... lattornas främsta funktion är att hålla ut akterrundan på seglet. Om vecket är i framkanten, och seglet är OK i skick och form, borde vecket gå att trimma bort. Är vecket framför lattan är den för hårt spänd, eller möjligtvis en för hård latta.
Vecket jag beskriver är alltså framför den översta icke genomgående lattan och den är ju bara instucken, inte på något vis spänd; av samma typ som de andra två icke genomgående. Den är rätt kort tycker jag.
Det är också precis där, tror jag iaf,som seglet viker sig (lattan kommer ofta att peka litet diagonalt uppåt (typ 45 grader) när jag släpper ner det.
Vecket börjar precis framför lattan och kan man säga fortsätter sen in till mastliket,dvs ytterligare 1 meter, typ.
Latt designen kallas av segelmakarna för semi fullbatten. Seglet i övrigt är alltså sex år nu; vectran/kolfiber med taffeta på ömse sidor och vill jag påstå inte mycket seglat. Några somrar har ju varit kassa.
Jag hade övervägt att kosta på en ytterligare fullängdslatta (eller, kanske bara en förlängd lattficka och längre latta?), men man får ju som vanligt väga pris, återstående livslängd och rådgöra med en kunnig segelmakare (den som sytt ditt segel?). Om du (klassregler? mätbrev?) vill behålla lattan som "halv" krävs nog att man reder ut varför seglet inte "bär" där lattan börjar.

Du har väl redan provat, men OM du har trimmat akterliket litet för hårt (liklinan) och den är stum (dyneema/kevlar etc) kan det också skapa problem när lattorna inte är genomgående.
Anders S

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Seymor B Fudd » tor 26 sep 2019, 11:15

Tack för kommentarer. Givande med ett erfaret och kunnigt forum som man kan bolla sina tankar med. Anders S´svar ligger väl där jag befinner mig i tänket just nu. Jo - jag har provat/kollat akterliket och det är inte särdeles spänt nä. Seglet har varit med i 6 säsonger där några "gått bort" p gr av taskigt väder - o tycker jag nog får sägas vara i toppskick. Kanske t o m en förlängd latta skulle göra susen?
Återkommer när jag haft diskussionen med segelmakaren!

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av skippeer » tis 08 okt 2019, 07:24

Det finns progressiva lattor, styva akterut och mjukare förut mot masten så du slipper ”träskive styvt” segel.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 09 okt 2019, 10:06

skippeer skrev:
tis 08 okt 2019, 07:24
Det finns progressiva lattor, styva akterut och mjukare förut mot masten så du slipper ”träskive styvt” segel.

Ja jag tänker mig just en sån. De är ju dyrare än andra men skall det bli nått bättre så...Är i alla fall förlustbringande att ha båt, rent ekonomiskt d v s.
De 2 genomgående som redan finns är av det slaget och tror jag nog resten (3 till)också. Så visst blir det buk även med lattor, i varje fall med denna typ.
Min vinst, åtminstone i tanken, är tvåfaldig: seglet kommer att stå bättre och det blir lättare att få ner det "ordnat".

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Peter_K » ons 09 okt 2019, 11:56

Har du tillgång till en bandslip kan du profilera lattan själv, och avsluta med att linda Tesa-tejp runt den avslipade delen.
Alla borde ha skägg

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Seymor B Fudd » ons 09 okt 2019, 13:01

Tack för tipset! Som båtägare har jag alla nu kända verktyg, dvs inte en vanlig bandslip men väl en "powerfil" som försiktigt använd kan fungera som bandslip. Skulle nått vara för enkelt har jag även ett portabelt brevinkast som jag kan jobba genom :wink:

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av Seymor B Fudd » fre 31 jan 2020, 17:24

Seymor B Fudd skrev:
ons 09 okt 2019, 13:01
Tack för tipset! Som båtägare har jag alla nu kända verktyg, dvs inte en vanlig bandslip men väl en "powerfil" som försiktigt använd kan fungera som bandslip. Skulle nått vara för enkelt har jag även ett portabelt brevinkast som jag kan jobba genom :wink:
Nu haver jag definitivt bestämt med segelmakaren om att latta nr 3 uppifrån skall förlängas till genomgående. Dessutom litet förbättringar vad gäller travarna. De som sitter idag är kanske litet för korta - skall bli s:a typ som till topplattan, dvs litet längre och mer "glidriktiga".
Så om hur det faller ut får jag återkomma efter provsegling. Som just nu känns både avlägsen och "inte att tänka på ens" i detta väder. :roll:

ekk455
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 06 feb 2020, 06:42
Kontakt:

Re: Latt som en platt del 2

Inlägg av ekk455 » tor 06 feb 2020, 07:43

Det är ju helt enormt vad man lär sig genom att läsa inlägg på denna sidan.

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Latt som en platt del 3

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 19 jul 2020, 08:35

Seymor B Fudd skrev:
fre 31 jan 2020, 17:24
Seymor B Fudd skrev:
ons 09 okt 2019, 13:01
Tack för tipset! Som båtägare har jag alla nu kända verktyg, dvs inte en vanlig bandslip men väl en "powerfil" som försiktigt använd kan fungera som bandslip. Skulle nått vara för enkelt har jag även ett portabelt brevinkast som jag kan jobba genom :wink:
Nu haver jag definitivt bestämt med segelmakaren om att latta nr 3 uppifrån skall förlängas till genomgående. Dessutom litet förbättringar vad gäller travarna. De som sitter idag är kanske litet för korta - skall bli s:a typ som till topplattan, dvs litet längre och mer "glidriktiga".
Så om hur det faller ut får jag återkomma efter provsegling. Som just nu känns både avlägsen och "inte att tänka på ens" i detta väder. :roll:
Här kommer så en uppföljning av latta latituder: Har nu haft tillfälle att segla med den nygamla storen och kan förtjust berätta att : vilken skillnad!
Storen står mycket bättre, inga veck nånstans, subjektivt på något diffust sätt seglar vi "renare", luften tycks passera bättre och t o m tell-talsen markerar strömning på ett sätt som inte innan. Svårt att förklara i ord. Sen byttes alla travare till litet längre - de gamla var för korta och kunde vika (=pendla) sig i lodled. Så nu kommer storen ned i prydliga veck och allt är frid och fröjd!
Tänk - så här villle jag ha det från början men segelmakaren hade ju sitt koncept. One size doesn´t fit all 8)

Skriv svar