Rattstyrning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Rattstyrning

Inlägg av GunnarC » lör 09 nov 2019, 12:19

Hej alla.
Jag planerar att ersätta min gamla teleflexstyrning som börjat bli rejält glapp med en Lewmarstyrväxel samt wire i hölje. En sådan lösning ger med bef kvadrant c:a 1,1 rattvarv mellan ytterlägena. Båten är en 32-fotare och jag har idag c:a 2,5 rattvarv.
Att det krävs lite större kraft i rattandet är ju klart, men jag ökar rattdiam en del för att kompensera.
Erfarenheter av bara ett drygt varv mellan max SB-BB? Tungt, överkänsligt? Kommer min Raymarine evolution på ratten att orka med?
GunnarC

LaQv
Erfaren medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 okt 2018, 10:48

Re: Rattstyrning

Inlägg av LaQv » ons 13 nov 2019, 12:57

Jag har ca 1,5 varv på min ratt. Jag tycker att det funkar hur bra som helst. Jag skulle inte vilja ha mer. Med 2,5 varv blir det ju ett väldans snurrande i trånga utrymmen. Och jag har aldrig märkt att autopiloten inte skulle orka med.

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Rattstyrning

Inlägg av GunnarC » ons 13 nov 2019, 19:20

Tack för svar. Har man som jag levt med båten och 2,5 rattvarv i 30 år så känns det helt naturligt att snurra en del på ratten. Men nu ser jag fram mot finlir istället.

skippeer
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: lör 18 maj 2019, 12:22
Ort: Göteborg

Re: Rattstyrning

Inlägg av skippeer » fre 13 dec 2019, 00:10

Har en 40" skinnbeklädd Lewmar ratt i nyskick om du är intresserad.
PMa mig om intresse finnes.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rattstyrning

Inlägg av Anders S » fre 13 dec 2019, 09:53

GunnarC skrev:
lör 09 nov 2019, 12:19
Hej alla.
Jag planerar att ersätta min gamla teleflexstyrning som börjat bli rejält glapp med en Lewmarstyrväxel samt wire i hölje. En sådan lösning ger med bef kvadrant c:a 1,1 rattvarv mellan ytterlägena. Båten är en 32-fotare och jag har idag c:a 2,5 rattvarv.
Att det krävs lite större kraft i rattandet är ju klart, men jag ökar rattdiam en del för att kompensera.
Erfarenheter av bara ett drygt varv mellan max SB-BB? Tungt, överkänsligt? Kommer min Raymarine evolution på ratten att orka med?
GunnarC
Det är möjligen i minsta laget. En av parametrarna är slutvinkeln på rodret, som i praktiken inte behöver vara mer än ca 30 grader (är den större "släpper" (stallar) rodret och bromsar mer än det svänger.) Annars är det rätt vanligt med två till tre varv mellan ändlägena på segelbåtar. För att undvika missförstånd, är det SB-BB ändläge, eller är det 1.5 varv från "rakt fram" ?

Ju mindre kvadranten är, ju mer belastas den (oavsett utväxling) och Lewmarväxeln (jag utgår från att det handlar om en wirestyrning av vanlig typ, med rullkedja och wire) belastas också hårdare än avsett. Detta märks först på friktionen, grejorna håller nog i alla fall.
Anders S

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Rattstyrning

Inlägg av GunnarC » lör 14 dec 2019, 17:51

Som jag skrev handlande det om 1,1 varv på ratten mellan ytterlägena, max BB till max SB.

Jag har jobbat en del med det hela sedan sist och redan beslutat modda kvadranten så att jag får lite längre hävarm, alltså större slaglängd och därmed drygt 1,5 varv istället. Det skulle säkert funka även med 1,1 varv men jag väljer lite mindre kraft i ratten, jag gillar ju fingertopsgefuhl!

GunnarC

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rattstyrning

Inlägg av Anders S » lör 14 dec 2019, 22:17

GunnarC skrev:
lör 14 dec 2019, 17:51
Som jag skrev handlande det om 1,1 varv på ratten mellan ytterlägena, max BB till max SB.

Jag har jobbat en del med det hela sedan sist och redan beslutat modda kvadranten så att jag får lite längre hävarm, alltså större slaglängd och därmed drygt 1,5 varv istället. Det skulle säkert funka även med 1,1 varv men jag väljer lite mindre kraft i ratten, jag gillar ju fingertopsgefuhl!

GunnarC
Det (1,1 varv) kommer du troligen att tycka är "för bra".

Sedan en fråga: Teleflexstyrningar brukade använda "stela" kablar (push/pull) vilket innebar att det inte spelade roll om hävarmen ändrades en smula vid maxutslag. Tvåwire-styrningar blev på det sättet symmetriska, så vinkelfelen tog ut varandra, om fästena var rätt placerade (vinkelrätt).

Byter du till en wirestyrning med enbart drag ("pull" men med två wirar, så måste du i praktiken ha ett cirkelsegment för att inte få glapp i wiresystemet. Nu skriver du kvadrant, men så brukar inte teleflexstyrningar se ut, de har ofta en styrarm, eller två om man har dubbelwire. (Jag bytte en sådan för många år sedan, och valde backventilfri hydraulstyrning, därför att den gick bra att sätta på befintlig styrarm.

Då är det diametern på cirkelsegmentet som räknas vad gäller utväxling, men det går att justera genom att byta drevet på styraxeln.
Anders S

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Rattstyrning

Inlägg av GunnarC » sön 15 dec 2019, 10:46

Det (1,1 varv) kommer du troligen att tycka är "för bra".

Sedan en fråga: Teleflexstyrningar brukade använda "stela" kablar (push/pull) vilket innebar att det inte spelade roll om hävarmen ändrades en smula vid maxutslag. Tvåwire-styrningar blev på det sättet symmetriska, så vinkelfelen tog ut varandra, om fästena var rätt placerade (vinkelrätt).

Byter du till en wirestyrning med enbart drag ("pull" men med två wirar, så måste du i praktiken ha ett cirkelsegment för att inte få glapp i wiresystemet. Nu skriver du kvadrant, men så brukar inte teleflexstyrningar se ut, de har ofta en styrarm, eller två om man har dubbelwire. (Jag bytte en sådan för många år sedan, och valde backventilfri hydraulstyrning, därför att den gick bra att sätta på befintlig styrarm.

Då är det diametern på cirkelsegmentet som räknas vad gäller utväxling, men det går att justera genom att byta drevet på styraxeln.
[/

Ja, 1,1 rattvarv har jag bedömt vara i underkant och har därför (som jag skrev) valt att öka till dryga 1,5. Så där är vi överens.

Vad gäller kvadrant har jag förstås kollat Lewmars utbud och funderat en hel del. Men jag har valt att öka hävarmen på den befintliga styrarmen så att jag får önskad utväxling/antal varv. Det är givetvis rätt att den ideala lösningen är av typ Lewmars standard (cirkelsegmentformade) men mitt skissande och mätande visar att glappet är obetydligt jämfört med en Lewmarkvadrant. Skulle jag efter en säsong med denna lösning känna att jag vill förfina än mer (vilket jag inte tror) så får jag väl investera i den optimala kvadranten inför nästa säsong. Merjobbet/merkostnaden jämfört med att göra det nu är obetydligt.

GunnarC

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rattstyrning

Inlägg av Anders S » sön 15 dec 2019, 14:20

Det kan fungera om du är noga med placeringen av wirefästena. Här kan det vara förståndigt att acceptera en smula glapp i ändlägene för att få bästa precision i "styrområdet". Men att få wirefästena på rätt plats är A och O i detta.

Lycka till, och hoppeligen slipper du fördyra projektet med en snordyr kvadrant.
Anders S

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Rattstyrning

Inlägg av GunnarC » fre 31 jan 2020, 18:55

Nu är det mesta på plats och det är dags att dra in styrvajrarna i sina höljen. Då uppstår frågan, hur smörja? Höljena är gjorda för 5-6 mm vajer och jag har valt 5 mm. C:a 2,5 m ligger i hölje och bara några dm är exponerade, dels vid ratten inne i en sluten piedestal och dels i aktern mot kvadranten väl skyddat under kojerna.
Det finns två skolor. Att använda s k torr teflonspray på vajern med motivet att undvika kladdiga vajrar som drar åt sig div skräp och på sikt ökar friktionen. Men kanske med risken att nötningen mot höljet på sikt ändå kommer att öka friktionen.
Alternativt att använda teflonbaserat smörjfett för att på ett bättre sätt ”fylla” höljet och minska risken för bortnött smörjning. Risken för skräp kan bedömas som mycket begränsad m h t de oskyddade vajerdelarnas lägen.

Den gamla slutna Morsestyrningen var 40 år när jag ”demonterade” den. Nu har jag ett tioårsperspektiv på den nya, men det gör inget om den klarar 40 år.

Någon klok person som tror sig ha ett gott råd att ge, gärna med motivation.

GunnarC

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Rattstyrning

Inlägg av Anders S » tis 04 feb 2020, 18:30

Använder du Lewmars hölje skall du absolut använda deras eget fett. Det är säkerligen inget trollerifett på något sätt, utan poängen är att Lewmar har koll på vilket fett som lirar ihop med plastfodret i höljet. Det vore ju trist om detta chanserar över tid.

För din uppbyggelse; jag har en Lewmarstyrning, original (wire+hölje) sedan 88, väl insmord vid monteringen. Den är nu så pass gammal att jag är mycket noga med att inspektera wiredelen i brytpunkter och i övergångar, men hittills är allt väl.

OM jag får byt-ryck (det kan ju tänkas efter 30+ år) kommer wiren att bytas till ny, det är rimligtvis denna som slits. Min går runt hjulet i en kvadrantbox, så jag har ett bra ställe att inspektera - där wireskador syns då de väl kommer.
Anders S

GunnarC
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 09 nov 2019, 12:02

Re: Rattstyrning

Inlägg av GunnarC » ons 05 feb 2020, 11:02

Anders S skrev:
tis 04 feb 2020, 18:30
Använder du Lewmars hölje skall du absolut använda deras eget fett. Det är säkerligen inget trollerifett på något sätt, utan poängen är att Lewmar har koll på vilket fett som lirar ihop med plastfodret i höljet. Det vore ju trist om detta chanserar över tid.

För din uppbyggelse; jag har en Lewmarstyrning, original (wire+hölje) sedan 88, väl insmord vid monteringen. Den är nu så pass gammal att jag är mycket noga med att inspektera wiredelen i brytpunkter och i övergångar, men hittills är allt väl.

OM jag får byt-ryck (det kan ju tänkas efter 30+ år) kommer wiren att bytas till ny, det är rimligtvis denna som slits. Min går runt hjulet i en kvadrantbox, så jag har ett bra ställe att inspektera - där wireskador syns då de väl kommer.
Tack för svar!
Hade att tag tanken att först ge vajrarna ett skikt av den torra sprayen för att sedan fetta in i samband med att de dras i. En sorts hängslenochlivrems-lösning. Har släppt det, nu får det bli fett och inget annat. Det verkar ju funka i min 30 år och det räcker synnerligen väl till för mig.

GunnarC

Skriv svar