Bandholm 24

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
valence
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 jul 2004, 09:39

Bandholm 24

Inlägg av valence » lör 01 feb 2020, 18:15

Hej !

Har en Bandholm 24 (dansk segelbåt) och har förgäves sökt kontakt och svar på danskt forum ("fendern.dk") och även på "bandholm.de"). Vet någon något annat danskt forum att pröva ?

Frågan gäller kölen på båten - närmare bestämt kölsvinet. Där finns varje höst flagor av rostigt järn som jag tar bort - nästa år är det nya - varifrån kommer de ? Det finns ju alltid lite skvalp vatten i kölsvinet = därför rost. Håller nu på att torka ut för att undersöka - tror tills vidare att det sitter en hel metallplatta i botten på kölsvinet men har aldrig förr sett en sådan konstruktion. Om det stämmer så är den varierande 10-20-30 centimeter bred och 1.5 meter lång och muttrarna på kölbultarna sitter ovanpå plattan. ( d.v.s. kölbultarna går genom plattan )

Någon som vet - eller begriper konstruktionen ? Jag ska kolla muttrarna och om kölbultarna är galvade eller rostfria. Kölen är utanpåliggande järnköl.

Om det - som finns kvar av - plattan verkar frisk liksom bultarna funderar jag på att "försegla" hela konstruktionen med plast eller epoxi - rostskyddsmålning har tidigare ägare gjort men det hjälper icke.

Tacksam för svar

Lars Gustafsson
0708-83 44 80

Seymor B Fudd
Diamantmedlem
Inlägg: 381
Blev medlem: mån 26 nov 2018, 15:28

Re: Bandholm 24

Inlägg av Seymor B Fudd » sön 02 feb 2020, 12:39

valence skrev:
lör 01 feb 2020, 18:15
Hej !

Har en Bandholm 24 (dansk segelbåt) och har förgäves sökt kontakt och svar på danskt forum ("fendern.dk") och även på "bandholm.de"). Vet någon något annat danskt forum att pröva ?

Frågan gäller kölen på båten - närmare bestämt kölsvinet. Där finns varje höst flagor av rostigt järn som jag tar bort - nästa år är det nya - varifrån kommer de ? Det finns ju alltid lite skvalp vatten i kölsvinet = därför rost. Håller nu på att torka ut för att undersöka - tror tills vidare att det sitter en hel metallplatta i botten på kölsvinet men har aldrig förr sett en sådan konstruktion. Om det stämmer så är den varierande 10-20-30 centimeter bred och 1.5 meter lång och muttrarna på kölbultarna sitter ovanpå plattan. ( d.v.s. kölbultarna går genom plattan )

Någon som vet - eller begriper konstruktionen ? Jag ska kolla muttrarna och om kölbultarna är galvade eller rostfria. Kölen är utanpåliggande järnköl.

Om det - som finns kvar av - plattan verkar frisk liksom bultarna funderar jag på att "försegla" hela konstruktionen med plast eller epoxi - rostskyddsmålning har tidigare ägare gjort men det hjälper icke.

Tacksam för svar

Lars Gustafsson
0708-83 44 80

Enligt denna beskrivning är det blyköl (Blei): https://www.flickr.com/photos/10756596@ ... olm_boats/
Vi hade nån liknande förfrågan förra året vill jag minnas. Samt har diskuterats möjligheten av att bestämma rostfritt el icke.
Men om blyköl så icke "magnetisk" så det är väl bara kolla? Eller? - får jag väl tillägga :wink:

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bandholm 24

Inlägg av hhmcsv » sön 02 feb 2020, 14:05

På min Beason 31 finns en motsvarande konstruktion. När kölen monterades var det med 10mm tjocka galvaniserade järnplattor, 3 stk, i dessa är hål till kölbutarna. Men efter 30 år var galvaniseringen borta, och plattorna började rosta som du beskriver. Jag har löst problemet med nya plattor i rostfritt som är placerade ovanpå dom rengjorda rostiga i riklig mängd sikaflex. Nu är det snyggt!
/Hans-Henrik
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

valence
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 jul 2004, 09:39

Re: Bandholm 24

Inlägg av valence » sön 02 feb 2020, 17:12

Stort tack för svar !

Det finns 3 versioner av Bandholm 20/24 : BA 20 utanpåliggande järnköl och roder akterkant köl + MH-rigg
BA 24 Mark I har separat roder på skädda och utanpåliggande järnköl + MH-rigg
BA 24 MarkII har separat roder på skädda och inplastad blyköl + bråkdelsrigg ( och ankarbox)

Jag har BA 24 Mark II och det Hans-Henrik beskriver stärker mina teorier att det finns (fanns ?) en galvaniserad järnplatta som gradvis rostar bort.
Frågor : går kölbultarna du har genom den rostfria nya plattan - eller sitter de kvar under inbäddade i Sikaflex ? Ska de ovanpå den rostfria behöver jag ju lossa muttrarna och låta bultarna gå genom den nya plattan.( skulle gärna avstå att röra muttrarna).

Kölsvinet är cirka 1.5 meter långt och plant i botten samt varierande 10 - 25 centimeter brett där slagvattnet skvalpar fritt - funderade på att om jag använder plast/ epoxi höja nivå men lämna en "pumpgrop" där pumparna kan suga - för att slippa "fritt skvalp". Det går kanske att göra med Sikaflex också men det går åt en del.

Tacksam för synpunkter

/ LG

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Bandholm 24

Inlägg av hhmcsv » sön 02 feb 2020, 18:24

Ja, kölbultarna går igenom dom nya plattorna. Med en ordentlig mutterhylsa och lång arm skulle det gå at ta av muttrarna......
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

valence
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 18 jul 2004, 09:39

Re: Bandholm 24

Inlägg av valence » sön 02 feb 2020, 18:33

Tack igen - då vet jag hur jag ska gå vidare.

/ LG

Skriv svar