Spinnaker på Maxi 68

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jnn1979
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 dec 2019, 12:34

Spinnaker på Maxi 68

Inlägg av jnn1979 » tor 23 jan 2020, 18:49

Någon som kan tipsa om hur spinnakerfallet bör dras på en Maxi 68?

Jag köpte båten utan spinnaker och har nu lyckats få tag på en begagnad sådan via en båtskrot. Jag har dock inget spinnakerfall att hissa den i, så det får bli ett projekt till våren att installera det som behövs. Har försökt googla på bilder etc. men hittar inget där man kan se i detalj hur fallet är draget. Jag antar att jag måste montera en extra fallbox någonstans ovanför förstagsinfästningen i masten? Men hur högt upp bör den i så fall sitta? Eller finns det några andra alternativ? Alla tips mottages med tacksamhet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Spinnaker på Maxi 68

Inlägg av Anders S » fre 24 jan 2020, 10:18

Den enkla lösningen är ett block i masttoppsbeslaget och fallet utanpåliggande. Vill du sedan dra in fallet i masten får man ha en sk "chikan" (fallgenomföring) en liten bit ner, men den kan man sätta dit senare.
Anders S

jnn1979
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 dec 2019, 12:34

Re: Spinnaker på Maxi 68

Inlägg av jnn1979 » fre 24 jan 2020, 14:11

Tack för tipset!

Ja, del tåter som att det eventuellt skulle kunna vara en enklare lösning. Jag valde dock att ta upp båten med masten kvar i höstas och jag har därför aldrig haft tillfälle att titta på hur masttoppsbeslaget ser ut. Men jag antar att det då finns någon form av ögla i toppen som man alltså skulle kunna använda för att hänga ner ett block?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Spinnaker på Maxi 68

Inlägg av Peter_K » fre 24 jan 2020, 19:16

Finns det ingen sådan ögla får man montera det. Notera att om du vill kappsegla finns höjd spinnakern skall hissas, om du inte vill ha mätbrev, men ur ren seglingssynpunkt är topphissat att föredra.
Alla borde ha skägg

jnn1979
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 dec 2019, 12:34

Re: Spinnaker på Maxi 68

Inlägg av jnn1979 » fre 24 jan 2020, 20:58

Aha. Jag tog för givet att fallet oavsett skulle behöva brytas från en punkt omedelbart över förstaget. Men jag har ännu så länge inga planer på att kappsegla, så då kanske jag skall tänka om på den punkten...

Tack!

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Spinnaker på Maxi 68

Inlägg av Nils_D » sön 26 jan 2020, 10:53

Om det är en originalspinnacker du köpt begagnad kan det kanske vara idé att montera spinnfallet som det är tänkt från början.
Att döma av bilden på sid 6 i broschyren som du hittar på länken nedan så verkar i mina ögon spinnfallet inte sitta i masttoppen utan strax över förstagets infästning i masten. Sätter du fallet högre kanske spinnbommen blir svår att justera så att den står rätt?
https://www.maxisidorna.se/pdf/MAXI_68.PDF

Även om du inte har några planer på att kappsegla just nu vill jag gärna rekommendera dig att ställa upp i någon eller någon enklare sådan kubbsegling om möjlighet finns där du har båten. Min erfarenhet är att man lär sig mycket om båten och hur den skall seglas av att vara med på några sådana, både i själva seglingen men minst lika mycket i eftersnacket med de andra som deltagit. Det är också lärorikt, tycker jag, att vara med på gast på någon annans båt i en sådan tävling.

Men om det bara gäller sådana kappseglingar så är det kanske inte så viktigt med hur ditt spinnackerfall är monterat. De gånger jag har varit på klubbseglingar med har man varit rätt tolerant mot avvikelser mot klassregeln, som t.ex. i att ha förseglet på rulle trots att det inte är godkänt i klassreglerna. Fast det är klart, om jag hamnat högre upp i resultatlistorna kanske toleransen varit lite lägre :-)

jnn1979
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 dec 2019, 12:34

Re: Spinnaker på Maxi 68

Inlägg av jnn1979 » sön 26 jan 2020, 11:41

Jo, jag tror att det skall vara en orginalspinnaker jag har fått tag på. Jag har sett bilden i brochyren förut och hade därför som sagt (från början) tänkt montera ett block ovanför förstaget och en fallbox lite längre upp på masten. Börjar dock överväga en lösning där man enklare kan justera höjden, t.ex. att knyta fast de nödvändiga blocken i en lina som sedan spänns mellan masttoppsbeslag och förstagsinfästning. Tänker mig att det då blir enklare att göra justeringar om det inte fungerar som tänkt. Har också sett en variant där spinnfallet hålls ner av en justerbar "sugga". http://forums.sailinganarchy.com/index. ... r-halyard/ Det senare känns dock lite onödigt komplicerat för mig.

Jag får se hur tankarna går kring kappseglande efter ett tag. Just nu tycker jag mest det är kul att segla fritt på egen hannd, men kan tänka mig att det behövs nya utmaningar för att hålla intresset vid liv i längden.

Skriv svar